Testy úžitkových vozidiel

Elektrický tromf Opel Vivaro-e

Elektrický tromf Opel Vivaro-e. Opel Vivaro-e je stredným modelom z trojice elektrifikovaných „úžitkáčov“ značky Opel.

Dopĺňa najväčšie Movano-e a najmenšie Combo-e. Zároveň úspešne ťaží zo skúseností, ktoré má Opel v segmente úžitkových áut. O inovatívnosti a vlastnostiach modelu Vivaro-e svedčí aj fakt, že po príchode na trh získal ocenenie International Van of the Year, teda Medzinárodná dodávka roka. A každá správna dodávka musí byť praktická, preto aj Vivaro-e ponúka tri dĺžky: S, M a L. Kým najkratší variant dostanete iba s menšou 50 kWh batériou, dvojica dlhších verzií ponúka aj väčšiu 75 kWh batériu, ktorá podľa cyklu WLTP poskytuje dojazd 330 km.

Bez kompromisov v praktickosti

Túto batériu malo v podlahe ukryté aj naše testovacie vozidlo s dĺžkou M, teda necelých 5 metrov. Užitočná dĺžka nákladového priestoru je v tomto prípade 2 512 mm, no vďaka sklopnej priehradke pod sedadlom spolujazdca vám na podlahe môže pribudnúť ďalších približne 1 000 mm dĺžky. Výhodou tohto riešenia je aj jeho jednoduchosť a rýchlosť, na sklopenie pravého predného sedadla potrebujete iba niekoľko sekúnd.

Objem nákladového priestoru verzie M sa pohybuje od 5,3 do 5,8 m3 a dôležité je spomenúť aj to, že Vivaro-e môže byť vybavené ťažným zariadením a ťahať brzdený príves s váhou 1 tony. Užitočné zaťaženie nami testovanej verzie je 927 kg. Napríklad pohľad na tieto hodnoty potvrdzuje, že elektrické Vivaro drží krok s klasickou verziou so spaľovacím motorom. Profesionáli určite ocenia aj zachovanie výšky nakladacej hrany, ktorá je rovnaká ako v prípade verzie so spaľovacím motorom. Testované auto malo vnútro nákladového priestoru obložené, čo síce znižuje objem a sčasti aj užitočné zaťaženie, no je praktické pre prácu. Jedinou nevýhodou bola pre nás chýbajúca plnohodnotná rezerva.

Elektrický tromf Opel Vivaro-e

Rýchlo si zvyknete

Napríklad spomínaná 75 kWh batéria zásadne zvyšuje flexibilitu tejto elektrickej dodávky. Okrem mesta, kde je dojazd bezproblémový, zvládne aj trasy mimo neho, či už vidiecke, alebo diaľničné. Pričom v meste sa môžete pri defenzívnej jazde dostať na spotrebu okolo 23 kWh/100 km, mimo neho dokážete jazdiť za 26 kWh/100 km.

Na diaľnici spotreba závisí od toho, ako veľmi sa ponáhľate, no platí tu stará známa rovnica – čím ľahšia noha na plyne, tým väčší dojazd. Výsledná kombinovaná spotreba bola s prázdnym vozidlom a pri pomerne chladnom počasí 28,5 kWh/100 km. Takže nabíjanie je veľkou prednosťou elektrického Vivara. Vďaka 100 kW palubnej nabíjačke ide všetko veľmi rýchlo a poriadnu porciu dojazdu získate aj pri krátkom dobíjaní.

Komfort aj vpredu, aj vzadu

Takže po náročnej práci v nákladovom priestore si vodič sadá do pohodlného sedadla, ktoré dovoľuje prispôsobenie v šiestich rôznych smeroch. Nastaviteľný je aj volant, takže dlhé hodiny za volantom môžete tráviť usadený tak, ako vám to najlepšie vyhovuje. Čiže auto má zvýšenú rekuperáciu, ktorá sa aktivuje stlačením tlačidla B (Brake), no ak sa radi hráte s prepínaním režimov a využívaním dojazdov v každej situácii, stláčať neustále tlačidlo je otravné.

Dizajnový ovládač smeru jazdy, ktorý dostal názov e-Toggle, sa ovláda jednoducho, no pozor na rýchle ťuknutia, na tie niekedy nestihne zareagovať a vy sa namiesto dopredu môžete pohnúť dozadu. Hneď vedľa neho je aj volič jazdných režimov, z ktorých sme ale najviac využívali základný režim Comfort. Režim Power má zmysel iba vtedy, ak jazdíte zaťažený, režim Eco je užitočný v tom, že obmedzí výkon aj spotrebu energie a tým predĺži dojazd, no ovplyvňuje to aj kúrenie, čo v chladnom, resp. horúcom počasí nie je ideálne.

VozidloOpel Vivaro-e
Motorelektromotor
Druh paliva elektrická energia
Prevodovkaautomatická s pevným prevodovým stupňom
Max. výkon 100 kW/136 k
Max. krútiaci moment200 Nm pri 300 – 3673 min-1
Max. rýchlosť 130 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 13,3 s
Kapacita batérie 75 kWh
Dojazd v kombinovanom cykle (WLTP) 329 km
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom (WLTP)24,4 – 27,3 kWh/100 km
Kombinovaná spotreba v teste 28,5 kWh/100 km
Objem nákladového priestoru5,3 – 5,8 m3
Rozmery (d x š x v)4 959 x 2 204 x 1 935 mm
Rázvor 3 275 kg
Pohotovostná hmotnosť 2 088 kg
Celková hmotnosť3 015 kg
Základná cena testovanej verzie od 33 930 eur bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button