Nissan X-Trail – evolúcia dizajnu, revolúcia v jazde
Nissan X-Trail – evolúcia dizajnu, revolúcia v jazde. Dlhoočakávaný vynovený model X-Trail predstavuje odpoveď japonského Nissanu na prísne emisné normy EÚ, pričom ponúka k spaľovaciemu motoru aj nové revolučné hybridné varianty, ktoré znižujú emisie vďaka inovatívnemu pohonu e-POWER.
Od uvedenia prvého modelu Nissan X-Trail v roku 2001 po príchod štvrtej generácie v roku 2022 uplynulo 21 rokov. Najnovší model prináša dramatickú obmenu s atraktívnejším dizajnom exteriéru aj interiéru a novými špičkovými technológiami, vrátane inovatívneho pohonu e-POWER. Tento pohon, ktorý si neskôr priblížime, chce osloviť aj zákazníkov, ktorí ešte nie sú pripravení na plne elektrické vozidlo, ale chcú využiť jeho výhody. X-Trail, vlajková loď SUV portfólia Nissan, patrí k najbezpečnejším automobilom na trhu. Toto pohodlné a praktické kompaktné SUV si minulý rok vyslúžilo zaujímavé ocenenie za najlepšie veľké SUV v súťaži „Ženské svetové auto roka“, čím dokázalo svoju popularitu aj medzi vodičkami.
Robustnosť a ucelenosť
Nissan X-Trail stojí na novej aliančnej platforme CMF-C, ktorú používa napr. aj Renault Austral. Predná maska zaujme zaujímavým dizajnom, kde sú svetlá rozdelené do dvoch vertikálnych častí. Horná časť obsahuje denné svietenie a smerovky, zatiaľ čo dolná časť ponúka LED stretávacie a diaľkové svetlá. Na dve časti sa delí aj čierna maska chladiča, ktorá je umiestnená v hornej časti a druhá menšia v spodnej časti nárazníka. Robustný vzhľad je umocnený peknými 19“ kolesami z ľahkých zliatin, ktoré sú dostatočne komfortné a jemné vibrácie po prechode po nerovnostiach bolo trochu cítiť len v zadnej časti. Svetlá výška pri hybridnej verzii je okolo 18 cm, pri benzínovej 20 cm, pričom najvyššia výbava Tekna ponúka aj matrixové full LED svetlá.
Nissan X-Trail – evolúcia dizajnu, revolúcia v jazde
Prémiový interiér
Interiér pôsobí prémiovo vďaka kvalitným materiálom a modernému, vkusnému spracovaniu. Atmosféru dotvára jemné ambientné osvetlenie stredovej konzoly a predných dverí. Kabína je vďaka elektricky ovládanej panoramatickej streche presvetlená a prevzdušnená. Vyšší posed zas poskytuje výborný výhľad. V interiéri sa nachádza množstvo logicky umiestnených odkladacích priestorov vrátane väčšieho pod stredovou konzolou.
Súčasťou palubovky je aj 10,8” head-up displej, jeden z najväčších v triede, poskytujúci informácie o rýchlosti, obmedzeniach či navigácii, a 12,3“ digitálny prístrojový štít, zobrazujúci všetky informácie o jazde vrátane toku energie. Modernizovaný infotainment s 12,3“ centrálnym displejom ponúka svižné reakcie a bezdrôtové zrkadlenie cez Apple CarPlay a Android Auto.
Nissan zachoval staršie USB-A, samozrejmosťou sú USB-C a kabína ponúka aj 12V zásuvku, bezdrôtové nabíjanie a kvalitné audio od BOSE. Nissan zachoval niekoľko tlačidiel vrátane mechanického ovládania hlasitosti a troj zónovej klimatizácie.
Predné sedadlá sú komfortné, s výraznejším bočným vedením a plne elektrickým nastavením u vodiča, vrátane bedrovej opierky. Zadné delené sedadlá v pomere 40/20/40 so sklopnou širokou stredovou opierkou s držadlami na nápoje a mobil, sú mechanicky polohovateľné a posuvné až o 22 cm, ponúkajúc dostatok priestoru pre vyšších pasažierov. Praktickým doplnkom sú vstavané slnečné clony na zadných oknách a takmer 90-stupňové otváranie dverí. K dispozícii je aj 7-miestna verzia so sklápateľnými sedadlami určená pre osoby do 160 cm.
Batožinový priestor, otváraný elektrickými dverami, s dvojitým deleným dnom má 575 litrov a dá sa v ňom spraviť priečka a tak rozdeliť kufor na dve časti. Už tradične chýbajú nejaké uchytenia na tašky a pod.
Nissan X-Trail – evolúcia dizajnu, revolúcia v jazde
Inovatívne hybridné pohony
V ponuke nájdete tri motorizácie. Klasickým zástupcom je 1,5-litrový prepĺňaný trojvalec s mild-hybrid technológiou, výkonom 163 k a 300 Nm, predným náhonom a kultivovanou CVT prevodovkou , ktorému pri rozjazde pomáha 12V štartér motor generátor s výkonom 6 Nm. Najväčším lákadlom sú však dva hybridné pohony e-POWER, kde elektromotor poháňa kolesá, a teda chová sa ako elektromobil a 1,5-litrový spaľovací motor slúži len ako generátor elektriny pracujúci efektívnejšie v nižšom rozsahu otáčok. Verzia s predným náhonom, ktorú sme mali k dispozícii, má výkon 204 k a 330 Nm, zatiaľ čo štvorkolka e-4ORCE disponuje 213 k a úctyhodnými 525 Nm.
X-Trail nie je úplne typickým offroadovým vozidlom, no v ľahšom teréne si môžete pomôcť s jazdnými režimami ECO, STANDARD, SPORT a v hybridnej verzii s pohonom 4WD máte k dispozícii aj SNOW a OFF-ROAD.
Jazda bola tichá a komfortná aj vďaka dobre odhlučnenej kabíne, ale aj podvozku, ktorý skvele absorboval nerovnosti zavesením prednej nápravy typu McPherson a zadnej nezávislej typu MultiLink. Využívali sme aj e-pedál, s ktorým viete auto ovládať – pridávať a brzdiť, jediným pedálom.
Spotreba po okreskách bola 5,9 l, v meste 6,6 l, diaľnica pri 110 km/h za 7,6 l a pri 130 km/h to bolo cez 9 l. Celková priemerná spotreba v teste bola 7,6 l.
Armáda asistenčných systémov
Nissan disponuje celou plejádou najmodernejších asistenčných systémov, bezpečnostných prvkov a technológií ako napr. panoramatický kamerový parkovací systém s detekciou premávky za vozidlo, ProPilot pre bezproblémovú jazdu bez stresu, automatické núdzové brzdenie, adaptívny tempomat, asistent pre križovatky, výstraha pred čelnou zrážkou, sledovanie únavy vodiča, aktívne ovládanie podvozku a mnoho iného.
Nissan X-Trail – evolúcia dizajnu, revolúcia v jazde
Technické údaje
Názov: | Nissan X-Trail N-Connecta |
Motor: | 1,5 + e-POWER |
Zdvihový objem: | 1 497 cm3 |
Max. výkon: | 150 kW (204 k) |
Max. krútiaci moment: | 330 Nm |
Kapacita batérie: | 1,73 kWh |
Max. rýchlosť: | 170 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 8 s |
Prevodovka: | A1 |
Kombinovaná spotreba: | 5,8 – 6,2 l/100 km |
Spotreba v teste: | 7,6 l/100 km |
Emisie CO2: | 131 – 141 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 808 kg |
Celková hmotnosť: | 2 245 kg |
Rozmery d × š × v: | 4 680 × 2 065 × 1 725 mm |
Rázvor: | 2 705 mm |
Základná cena: | od 29 242 eur bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 35 492 eur bez DPH |