S tohtoročným šampiónom: DAF XF 480

Prestížny titul Medzinárodný kamión roka (International Truck of the Year) patrí pre rok 2018 DAF-u. Nová generácia vozidiel presvedčila členov jury svojimi vlastnosťami a rovnako úspešne presviedča aj zákazníkov – svojimi výkonmi v ekonomike prevádzky.

DAF priniesol na test do Senca ťahač XF 480 FT 4X2. Krásna modrá farba s pekne zladeným polepom pútala pozornosť už z diaľky. DAF patrí medzi značky ktorých kabíny sú medzi vodičmi hodnotené veľmi pozitívne, a kabína Space Cab je toho dôkazom. Veľký vnútorný priestor kabíny širokej 2 490 mm iba s malým výstupom nad tunelom motora poskytuje kvalitné prostredie pre život na cestách. Interiér ladený do hnedej farby pôsobil veľmi luxusne a v sedadle Xtra Leather Air sa sedí pohodlne ako v prvej triede, navyše vám k tomu hrá kvalitný zvuk zo šiestich reproduktorov, v kombinácii s výborne odhlučnenou kabínou je to zážitok. Jediné čo sa dá interiéru vytknúť je trochu staromódny vzhľad tlačidiel a výduchov ventilácie, prospelo by im modernejšie vyhotovenie.

Spanilá jazda
Ťahač s radovým šesťvalcovým motorom MX-13 s objemom valcov 12,9 litra a viackrokovým krútiacim momentom pricestoval do Senca tak ako vždy plne zaťažený, celková hmotnosť súpravy bola 40 ton. Maximálny krútiaci moment 2 500 Nm dosahuje agregát pri otáčkach 900 až 1 125 min-1, najvyšší výkon 355 kW (483 k) nastupuje pri otáčkach 1 600 min-1.

Naša cesta viedla zo Senca po diaľnici smerom na Trnavu a Hlohovec, kde sme sa vydali na cestu späť. Trasa merajúca niečo viac ako 80 km bola rovinatá, na západe sa totiž (pri stále uzavretej Pezinskej babe) väčšie prevýšenia hľadajú ťažko. Pri priemernej rýchlosti 71,7 km/h sme dosiahli výslednú spotrebu len 24,22 l/100 km, ktorú meralo špeciálne kalibrované zariadenie. Aj na rovine ide pri plnom zaťažení súpravy 40 ton o veľmi dobrý výsledok.



Tempomat má so zapnutým Eco módom nastavenú maximálnu rýchlosť 85 km/h. Dvanásť prevodových stupňov prevodovky TraXon dodávanej spoločnosťou ZF je nastavených tak, aby vozidlo dosahovalo vysoký krútiaci moment už pri malých otáčkach. Štandardne sa otáčky držia v rozmedzí 900 až 1 000 min-1, aj pri nízkych otáčkach ale vozidlo disponuje silným krútiacim momentom, preto sa nízkych otáčok netreba báť. Práve naopak, ide o vyspelú technológiu ktorú DAF nastavil veľmi spoľahlivo. Nám pri rýchlosti 80 km/h ukazoval otáčkomer iba 900 min-1, no jazdné vlastnosti vozidla boli výborné. Dnešné moderné ťahače posunuli latku na novú úroveň, veľká tonáž sa dá veľmi dobre zvládnuť aj s výkonom 480 koní.

Stratégia radenia bola prepracovaná a systém radí vysoko efektívne. Ak sa rozbiehate z malej rýchlosti na 85 km/h, stačí vám nastaviť rýchlosť na tempomate prípadne stlačiť tlačidlo Resume. Vozidlo nezačne bezhlavo tlačiť „plný kotol“, práve naopak, rozbieha sa postupne, s dôrazom na efektivitu a nízku spotrebu paliva. Stlačením tlačidla Eco sa tento mód dočasne vypne a výkon vozidla sa zvýši.

Testovaný DAF XF 480

Vozidlo nemalo intardér, vystačí si totiž iba s motorovou brzdou MX. Hydraulicky ovládaná kompresná brzda je integrovaná v skupine vahadla ventilu. MX Engine Brake funguje súčasne s výfukovou brzdou, čím prispieva k vysokej kombinovanej brzdnej sile, dostupnej už od nízkych otáčok. Ovládaná je pákou pod volantom na pravej strane a je odstupňovaná na tri kroky, od najslabšieho brzdenia až po najsilnejšie. V poslednom, najsilnejšom kroku vozidlo podraďuje prevodový stupeň a ide do vysokých otáčok. V reálnej premávke je brzdná sila takéhoto riešenia plne dostačujúca, stačí trochu predvídať.

Ukázal silné stránky
DAF venoval vývoju novej generácie svojich vozidiel množstvo energie a úsilia. Jazda s XF 480 ukazuje, že sa zaradil medzi elitu a konkurencia sa musí mať na pozore. Pohodlie v kabíne je na vysokej úrovni, je výborne odhlučnená a odpružená. A veľké veci sa udiali pod kabínou. Inžinieri sa pozreli na každý detail a výsledná úspora spotreby paliva hovorí za všetko – misia bola úspešná. 

Galéria k článku (19 fotografií)

Martin Miksa

Podobné články