Nový etalón: Mercedes-Benz Sprinter

Po februárovom oficiálnom uvedení v Duisburgu sa nová, v poradí tretia generácia modelu Mercedes-Benz Sprinter predstavila aj na cestách. Nemecká automobilka si na novinárske testovanie vybrala ideálnu lokalitu – Amsterdam a jeho okolie.

Pýtate sa prečo ideálnu? Amsterdam je európska metropola a doprava v takýchto aglomeráciách má svoje špecifiká. V jeho blízkosti sú aj ďalšie dôležité mestá, ako napríklad Rotterdam, významné prístavné mesto. Nový Sprinter tak počas svojho prvého novinárskeho testu čelil všetkým typom výziev a druhom ciest, od mestských cez regionálne až po diaľnice.

Viac ako iba van
Ako sme písali už vo februári, Mercedes-Benz zvolil pri vývoji nového Sprintera holistický prístup a neprináša iba nový van. Prináša komplexné dopravné riešenia a možnosti pripojiteľnosti, ktorá bude smerom do budúcnosti stále dôležitejšia aj pre segment úžitkových vozidiel. Príkladom je nová služba Mercedes PRO Connect, ktorá pomáha efektívne manažovať vozidlové parky, od malých až po tie so stovkami či dokonca tisíckami vozidiel.

V reálnom čase ponúka dispečerom možnosť posielať vodičom správy a adresy nakládky či vykládky, prehľad o polohe (geofencing), stave paliva, spotrebe, nadchádzajúcom servise či dokonca informácie o lízingu. Celkovo služba ponúka až 8 balíčkov pripojiteľnosti, z ktorých si podľa svojich potrieb vyberie samotný zákazník. Základný balíček ja k dispozícii zadarmo.

Systém sme si vyskúšali aj v praxi a funguje vynikajúco. Pomocou systému nám dispečer poslal adresu vyzdvihnutia našej dodávky, ktorá sa nám po prijatí priamo nahrala do navigácie vozidla a ponúkla nám najoptimálnejšie trasy k nášmu cieľu, aj s ohľadom na aktuálnu dopravnú situáciu. Po vyzdvihnutí balíčka sme správou dostali ďalšiu adresu, ktorú sme si opäť jednoducho na tri kliknutia nahrali pomocou systému do navigácie a pokračovali v jazde. Navigácia je navyše výnimočne presná a pri cestách s viacerými odbočkami alebo zložitými križovatkami zobrazuje trasu veľmi detailne.

Nový level pohodlia
Mercedes je dlhodobo známy kvalitným interiérom, od materiálov cez ergonómiu až po najmenšie detaily. Nový Sprinter na tento odkaz dokonale nadväzuje. Ponúka 5 rôznych možností výberu sedadla vodiča, napríklad sedadlo s plochým sedákom, ktoré kuriérom uľahčuje časté nastupovanie a vystupovanie. Môžete si nastaviť a uložiť do pamäte až tri rôzne nastavenia sedadla a externých spätných zrkadiel, čo je praktické, ak sa vodiči v aute striedajú. Súčasťou štandardnej výbavy všetkých variantov na prepravu osôb (Tourer) je systém Easy Mounting, vďaka ktorému je vyberanie a spätné inštalovanie zadných sedadiel absolútnou hračkou.

Palubná doska posúva level v úžitkových vozidlách do novej dimenzie. Výborná ergonómia, praktické odkladacie priestory, množstvo USB a nabíjacích portov, dokonca možnosť bezdrôtového nabíjania smartfónov. Multifunkčný volant je v súčasnosti podľa nás najlepší, aký môžete v tomto segmente nájsť. Intuitívne ovládanie, dotykové tlačidlá, vynikajúci dizajn. Farebná 10,25-palcová obrazovka infotainmentu vyvoláva dojem, že sedíte v skutočnej prémiovej triede. V kombinácii so systémom MBUX (Mercedes-Benz User Experience) je dielo dotiahnuté k dokonalosti.

MBUX si pamätá preferencie daného používateľa ako sú rádio stanice, obľúbená hudba, ale aj trasy, ktorými jazdí. Vďaka vysokorýchlostnému internetovému pripojeniu dokáže hľadať rovnako ako internetový prehliadač, ktorý poznáte zo svojho počítača či smartfónu. Hlasové ovládanie reaguje nie len na presné príkazy, ale rozozná aj celé frázy, ktoré ich obsahujú, napríklad: „Mercedes, som hladný,“ alebo „Mercedes, kde môžem natankovať?“ Diktovanie SMS správy je až neuveriteľne jednoduché. Správu môžete pokojne diktovať rýchlosťou, ako sa bežne rozprávate, a MBUX všetko s úžasnou rýchlosťou a presnosťou zachytí, zopakuje a po vašom hlasovom príkaze odošle.

Úhľadná jazda
Mercedes pripravil na test takmer 30-ku vozidiel, takže bolo z čoho vyberať. Nový Sprinter ponúka predný, zadný náhon aj pohon všetkých kolies. Poháňajú ho dva typy motorov. Prvým je štvorvalcový agregát s objemom valcov 2,1 litra, ktorý ponúka výkony 84 kW, 105 kW a 120 kW. Verzie s pohonom predných kolies ponúknu okrem 84 a 105 kW aj silnejšiu 130 kW verziu, tá je ale k dispozícii výhradne pre karavany. Druhým je silnejší, 6-valcový motor s objemom valcov 3 litre, ktorý dosahuje výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 440 Nm pri otáčkach 1 600 – 2600 min-1. Ide o jediný šesťvalec v segmente veľkých dodávok.

My sme si vyskúšali tri rôzne vozidlá. Najskôr panelovú dodávku s výkonom 105 kW (143 k) a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Pri tej nás zaujalo veľmi čisté, plynulé radenie a ľahkosť s ktorou sa dali jednotlivé prevodové stupne zaradiť. Doslova komfort osobného vozidla. Podobne pozitívny bol aj celkový dojem z jazdy – minimálny odpor volantu, kvalitný ride a výborná viditeľnosť zo sedadla vodiča.

V ďalšom vozidle, valníku so silnejším 120 kW motorom, sme už mali 7-stupňovú automatickú prevodovku, a ubudla nutnosť radiť rýchlosti manuálne. Sprinter môže byť vybavený okrem 7 aj 9-stupňovým automatom. Viac rýchlostí znamená lepšie sprevodovanie a plynulejšie radenie, vozidlo je citeľne agilnejšie a pocit z jazdy príjemnejší. Vďaka funkcii Drive Select a pádlam na volante môže vodič stále radiť aj manuálne.

Naša „inauguračná“ jazda s novým Sprinterom urobila vynikajúci prvý dojem. V meste poteší prvotriedna ovládateľnosť a plynulé rozbiehanie sa, na diaľnici spoľahlivé silné motory. V autách sme strávili celý deň, no vďaka výbornej ergonómii sme si dlhé hodiny za volantom ani neuvedomili. Sprinter sa uviedol skvelým výkonom.

Galéria k článku (12 fotografií)

mxr

Podobné články