Logistika a skladovanie

Slovenské vzdušné sily sa ešte stále musia spoliehať na stroje z komunizmu

Takmer všetky zložky slovenských vzdušných síl v súčasnosti potrebujú modernizáciu. „Od roku 1993 žiadny veľký modernizačný model nebol organizovaný.

Nenakúpili sa ani nové vrtuľníky, ani nové stíhačky a ani nové transportné lietadlá,“ upozornil štátny tajomník Ministerstva obrany (MO) SR Róbert Ondrejcsák. Podľa neho stroje, ktoré Slovensko v súčasnosti využíva, pochádzajú z čias Československa alebo z 90. rokov, keď ich získalo v rámci deblokácie ruského dlhu.
      
Štátny tajomník uviedol, že rezort obrany už má stanovené technické parametre, ktoré by vzdušné sily mali spĺňať, a vie približne aj to, koľko by prípadná modernizácia stála. V súčasnosti však nechce tieto údaje konkretizovať. Celkovú modernizáciu Ozbrojených síl (OS) SR, teda aj vrátane pozemných síl, by však podľa neho mohla pokryť suma vo výške 0,5 percenta HDP. „Všetky štáty Vyšehradskej štvorky okrem Slovenska už majú nové typy lietadiel. Česko a Maďarsko majú švédske Gripeny, Poľsko sa rozhodlo pre americké stíhačky a Rakúsko pre Eurofighter Typhoon.

Jedine Slovensko je štátom v stredoeurópskom priestore, ktorý nemá moderné nadzvukové letectvo,“ poznamenal s tým, že Slovensko je na tom podobne aj v oblasti transportných lietadiel. O budúcom stave vzdušných síl by už v najbližšom čase mala rozhodnúť vláda, vychádzať bude aj zo Strategického hodnotenia obrany (SHO) SR, ktoré nechal rezort vypracovať. Bez ohľadu na to, pre akú možnosť sa rozhodne, Slovensko sa s najväčšou pravdepodobnosťou vzdá bojových vrtuľníkov Mi-24.

„Je to jednoúčelový stroj, čiže je schopný riešiť bojové operácie a priamu bojovú podporu. My sa však vzhľadom na to, že finančné prostriedky sú obmedzené, sústredíme na viacúčelové vrtuľníky,“ vysvetlil Ondrejcsák. Materiál SHO ponúkne vláde na výber z troch modelov ďalšieho vývoja OS SR. Jeden z nich predpokladá aj možnosť zrušenia nadzvukového letectva. V takej situácii však bude musieť rezort hľadať inú alternatívu, ako bezpečnosť vzdušného priestoru zaistiť. „Ten stav je v súčasnosti kritický. Určité spôsobilosti sme schopní udržať, určité spôsobilosti ešte máme. Avšak bez toho, aby sa vo veľmi krátkom čase rozhodlo o definovaní priorít a následne o naštartovaní nejakých modernizačných programov, obávam sa, že budeme veľmi rýchlo strácať tieto spôsobilosti,“ zdôraznil.

 

 

Prečítajte si aj

Back to top button