Logistika a skladovanie

Dosiahne Bloodhound Thrust SSC rýchlosť 1600 km/h?

Britský rekordný nadzvukový automobil Thrust SSC s tryskovým pohonom pripravili Richard Noble, Glynne Bowsher, Ron Ayers a Jeremy Bliss.

Thrust SSC je držiteľom svetového rýchlostného rekordu. 15. októbra 1997 dosiahol rýchlosť 1228 km/h. Ide o prvé kolesové vozidlo, ktoré prekonalo hranicu rýchlosti zvuku (333 m/s), čo sa rovná rýchlosti 1198 km/h. Pilotom bol stíhač Andy Green a miestom jazdy bola púšť Black Rock v Nevade USA.

Vozidlo malo dva prúdové letecké motory Rolls Royce ako majú stíhačky F-4 Phantom. Automobil bol dlhý 16,5 m, so šírkou 3,7 m a vážil 10,5 tony. Motory vyvinuli ťah 223 kN, čo sa rovná výkonu 110 000 k a spálilo 18 litrov paliva za sekundu. Premenené na naše miery vychádza spotreba 5500 l/100 km. Lenže ľudia sa nikdy neuspokoja so získaným výsledkom, a tak sa našla ďalšia skupina nadšencov rozhodnutá zaútočiť na dosiahnutie rýchlosti 1600 km/h. Má ísť o podobné vozidlo ako Thrust SSC teraz s názvom Bloodhound (stopovací pes) SSC. Vozidlo nemá iba prekonať doterajší rýchlostný rekord, ale má dosiahnuť rýchlosť 1000 míľ za hodinu (1609 km/h).

Automobil je zatiaľ iba na výkresoch, no tri britské firmy – Hampson Industries, Cosworth a Advanced Composite Group už začali stavať 12,8 m dlhé a 6372 kg ťažké vozidlo.Firma Hampson má 64-ročné skúsenosti s precízne navrhnutými leteckými trupmi pre popredné svetové vesmírne organizácie. Majú bezkonkurenčné skúsenosti na stavbu štruktúr v kombinácii hliníkových zliatin, ocele a titanu. Vytvoriť supersonický prototyp bude pre ňu veľkou skúškou zručnosti. Priehradová konštrukcia zadnej časti podvozka bude musieť preniesť výkon 133 000 koní a navyše asi 30-tonové zaťaženie pruženia od tlaku vzduchu na karosériu, čo predstavuje asi ďalších 13 ton na štvorcový meter.

Ešte treba rátať s prídavným zaťažením od chvostovej plutvy so vzduchovou brzdou a padákmi. Moderná firma Composite Group vyhotoví prednú časť automobilu, na ktorej uplatní 30-ročné skúsenosti nielen zo stavby automobilov formuly 1, ale aj z konštrukcie pretekových plachetníc a vesmírnych lodí. Veľmi dobre vie spracovať kompozitné materiály, ktoré sa naplno využijú pri stavbe tohto pozoruhodného vozidla. Niekdajšia preslávená firma Cosworth so základňou v Northhamptone, niekoľko rokov dodávala tímom automobilov formuly 1 osemvalcové motory Ford. Aj ona sa zapojila do programu stavby rekordného vozidla Bloodhound SSC.

K rekordným jazdám, ktoré sa uskutočnia koncom roka 2012 alebo 2013 na vyschnutom jazere v Južnej Afrike, vypracovala telemetrický program. Dodá ešte aj čerpadlo okysličovadla paliva raketového motora, ktoré sa bude poháňať pomocným 12-valcovým motorom cez prevodovku s výraznými prevodmi a spojkou AP Racing.

 

 

Prečítajte si aj

Back to top button