Železnice chcú byť schopnejšie konkurovať cestnej doprave
Ministerstvo dopravy SR má záujem na tom, aby sa železničná doprava na Slovensku stala oveľa viac konkurencieschopnejšou voči doprave tovarov po cestných komunikáciách.
„Dnešná situácia, keď väčšina tovarových tokov asi na úrovni 80 % smeruje po cestných komunikáciách mimo železníc, nie je ideálna. Záujmom ministerstva dopravy je, samozrejme, aby sa tento pomer postupne menil v prospech železníc,“ uviedol pre TASR šéf komunikačného odboru Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Ľubomír Tuchscher.
Podľa jeho slov je jednou z ciest, ako tento cieľ dosiahnuť, doprava tovarov zo slovensko-ukrajinského pohraničia smerom na západ prostredníctvom železničnej dopravy namiesto kamiónov, ktoré sú často odkázané na dlhé čakanie na hranici. „Tým by sa viac využívala železničná doprava, čím by sa zároveň odľahčili diaľnice a cesty prvých tried, takže by sa tak neničili ako doteraz,“ povedal Tuchscher. Ako dodal, doprava tovarov železnicou bola donedávna vnímaná ako ekonomicky nevýhodná. „Na Slovensku sme mali vysoké poplatky za vlakokilometer, išlo asi o 10 eur, zatiaľ čo bežne v Európe sa ceny pohybujú do 4 eur,“ poznamenal Tuchscher. Podľa jeho slov sa však cena za kilometer železničnej prepravy od 1. januára tohto roka znížila na 3,6 eura.
Minister Figeľ dnes vyzval zástupcov železničných spoločností, aby nastavili svoje služby v režime just in time, „čiže, aby sa ich doprava stala menej časovo náročnou, čím by sa stala so zníženými poplatkom za prepravu ešte oveľa atraktívnejšou“, informoval šéf komunikačného odboru ministerstva. Rezort dopravy v tejto súvislosti pripravuje v spolupráci s manažmentom železničných prepravcov materiál o celkovej revitalizácii ich sektora. „Mal by byť predložený na rokovanie vlády v stredu 26. januára,“ uzavrel Tuchscher.