Železničná doprava

Verejná súťaž na modernizáciu železničnej trate nemá stále víťaza

Verejná súťaž na predmet zákazky Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – III. Etapa (úsek Zlatovce – Trenčianska Teplá) nemá stále víťaza.

Uplynul takmer rok a obstarávateľ, t.j. ŽSR neuzavrel verejnú súťaž na výber zhotoviteľa s predmetom v úvode menovanej zákazky. Neúspešní uchádzači podali voči postupu v súťaži žiadosti o nápravu obstarávateľovi, námietky na Úrad pre verejné obstarávanie i správne žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutí ÚVO. Na základe obstarávateľom vykonaného vyhodnotenia ponúk v súťaži sa úspešným uchádzačom stalo združenie Skanska. Jeden z neúspešných uchádzačov – Združenie pod Brezinou, zastúpené Trnavskou stavebnou spoločnosťou, podal voči výsledku vyhodnotenia ponúk v súťaži žiadosť o nápravu.

Po jej zamietnutí zo strany ŽSR ako obstarávateľa i námietku na ÚVO, ktorou žiadal, aby ÚVO zrušil výsledky vyhodnotenia ponúk pre nezákonnosť postupu obstarávateľa pri vyhodnocovaní ponúk a nerešpektovanie hodnotiacich a zadávacích podmienok verejnej súťaže. Na ústnom pojednávaní organizovaným ÚVO o námietke TSS dňa 8.12.2010 boli komisii ÚVO oznámené nové skutočnosti týkajúceho sa splnenia kvalifikačných požiadaviek ŽSR na uchádzačov o realizáciu predmetu zákazky, na základe ktorých existuje opodstatnené podozrenie, že jeden z uchádzačov uviedol vo svojej ponuke nepravdivé informácie týkajúce sa referencií preukazujúcich splnenie predpokladov technickej spôsobilosti, konkrétne odborná spôsobilosť rozhodujúceho personálu pre riadenie projektu na realizáciu predmetu zákazky. Tieto referencie pritom boli jednou z podmienok účasti v súťaži.

Neplnenie tohto kritéria vystavuje ŽSR reálnemu riziku mimoriadnej udalosti počas realizácie stavby (viď. Most Studénka v ČR – nehoda vlaku s ohrozením ľudských životov). Malo by byť samozrejmosťou, že takouto situáciou by sa mala zaoberať inštitúcia k tomu určená, Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. Týmto podozrením ako aj konkrétnymi dôkaznými prostriedkami predloženými na jeho preukázanie sa doposiaľ kompetentné orgány nezaoberali, preto nebolo možné vznesené pochybnosti zákonným spôsobom potvrdiť ani vyvrátiť. Uvedené novoobjavené skutočnosti sú pritom natoľko závažné, že si vyžadujú dôsledné preverenie kompetentnými orgánmi, nakoľko môžu ovplyvniť zákonnosť celého procesu verejného obstarávania na predmet zákazky.

ÚVO sa vo svojom rozhodnutí zo dňa 15.12.2010 odmietol zaoberať uvedenými skutočnosťami a vec vrátil na ŽSR. Združenie pod Brezinou, zastúpené Trnavskou stavebnou spoločnosťou podalo proti tomuto rozhodnutiu dňa 23.12.2010 žalobu na preskúmanie jeho zákonnosti na Krajský súd v Bratislave. Zároveň v zmysle rozhodnutia ÚVO, požiadala TSS obstarávateľa o podrobné preskúmanie referencií dotknutého uchádzača a uskutočnenie nápravných opatrení rešpektujúcich zákon. V tomto smere bola na ŽSR podaná i ďalšia žiadosť o nápravu zo dňa 27.12.2010, ktorú však obstarávateľ zamietol. Dňa 30.12.2010 tiež spoločnosť TSS doručila na ÚVO námietky, ktorými namieta nedostatočné preverenie splnenia podmienok technickej spôsobilosti obstarávateľom v predmetnej súťaži a žiada ÚVO, aby z uvedeného dôvodu zrušil rozhodnutie ŽSR o výsledku vyhodnotenia ponúk v súťaži.

Pripustenie hodnotenia ponuky uchádzača verejnej súťaže, ktorého účasť v súťaži nebola dôsledne posúdená z hľadiska splnenia obstarávateľom stanovených kvalifikačných predpokladov, je podľa TSS jednoznačne v rozpore so základnými zásadami verejného obstarávania, najmä zásadami nediskriminácie a čestnej hospodárskej súťaže. V záujme transparentnosti a zákonnosti celého procesu verejného obstarávania je nevyhnutné, aby kompetentné orgány oprávnené a povinné overovať splnenie podmienok účasti každého uchádzača vo verejnej súťaži preverili podozrivé referencie a prípadné zistené nedostatky zohľadnili pri vyhodnotení ponúk. Nakoľko sa jedná o projekt spolufinancovaný z fondov Európskej únie, pochybenia v procese verejného obstarávania môžu mať za následok, že Slovenská republika príde o finančné prostriedky vyčlenené na projekt z fondov EÚ, čo môže ohroziť plánovaný proces modernizácie železničnej siete v Slovenskej republike a negatívne ovplyvní plnenie cieľov Operačného programu doprava.

Trnavská stavebná spoločnosť k 1. januáru 2011 zavŕšila plánovanú dvojročnú transformáciu spoločnosti, v rámci ktorej došlo k zmene loga a obchodného názvu spoločnosti z Trnavskej stavebnej spoločnosti, a.s., na TSS GRADE, a.s.
 

Prečítajte si aj

Back to top button