Železničná doprava

Stevardky vo vlakoch postupne nahrádzajú sprievodkyne a vlakvedúce

Prácu stevardiek, ktoré cestujúceho vo vlaku privítajú, pomôžu mu s batožinou či prinesú mu dennú tlač, už začínajú postupne preberať sprievodkyne.

Pôvodne tieto služby pre štátneho dopravcu Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) vykonávala súkromná firma za 30.000 eur počas troch mesiacov. Po uplynutí projektu sa však železničiari rozhodli v ňom nepokračovať.
      
„Projekt bol dodávaný na kľúč a s niektorými jeho detailmi a plnením zo strany dodávateľa sme neboli spokojní,“ uviedol hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Kompetencie medzi stevardkami a ostatným obsluhujúcim personálom neboli riadne vyjasnené, čím občas vznikali problémy. „Tiež z finančného dôvodu sa spoločnosť rozhodla spoluprácu ukončiť a preniesť projekt do pôsobnosti vlastných vlakových čiat. To znamená, že niektoré funkcie stevardiek prevezmú postupne vlakvedúci a sprievodca, čo sa v súčasnosti deje,“ doplnil Buzinkay.
      
Personál tak cestujúcich privíta, pomôže im s batožinou či rozdá drobné pozornosti ako napríklad cukríky. „Vlakový personál absolvuje školenie z komunikácie, prozákazníckeho a asertívneho správania a bude si musieť zlepšiť znalosti cudzieho jazyka,“ priblížil Buzinkay. S takýmito službami sa však môžu v súčasnosti pasažieri stretnúť len v prvých triedach InterCity vlakov. „Neskôr sa tieto činnosti rozšíria v IC vlakoch na druhú vozňovú triedu a prvú triedu ostatných vlakov diaľkovej dopravy,“ prisľúbil hovorca.
      
Presun povinností zo stevardiek na vlakový personál si podľa neho nevyžiada vyššie finančné náklady, keďže sa len posilní súčasný počet pracovníkov z radov vlastných zamestnancov. Či sa v budúcnosti prijmú ďalší zamestnanci na tieto pozície, podľa Buzinkaya zatiaľ jasné nie je. 
      
Sprievodkyne s povinnosťami stevardiek sa tiež nebudú nijako vizuálne odlišovať od ostatného personálu napríklad uniformou. Zároveň ani nepreberú všetky funkcie stevardiek, ale len tie, o ktoré prejavili ľudia záujem. „O individuálne služby medzi cestujúcimi v IC vlakoch je záujem. Potvrdil to aj interný prieskum spokojnosti medzi cestujúcimi,“ dodal Buzinkay.
      
Vlaky InterCity by sa pritom mali od decembra tohto roka vyradiť zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. To znamená, že nebudú financované zo štátneho rozpočtu a budú fungovať samostatne. Na svoj chod si budú musieť zarobiť tržbami z prepravy cestujúcich.
 

Prečítajte si aj

Back to top button