Železničná doprava

Prezident Obama zverejnil plán železničných superexpresov

Prezident Barack Obama zverejnil dnes svoj plán dlho očakávaného budovania tratí pre superexpresy. Mali by vytvoriť konkurenciu leteckej doprave, zabezpečiť tvorbu pracovných miest a znížiť spotrebu paliva v americkom dopravnom systéme.

Do roku 2012 by mala Obamova vláda poskytnúť na budovanie tratí pre vlaky vysokých rýchlostí do 8 miliárd USD (8,06 miliardy eur). Vo svojom vystúpení hovoril americký prezident o systémoch, aké sú už v prevádzke v Japonsku, Španielsku, vo Francúzsku a v Číne. Prvé prostriedky uvoľní vláda na budovanie takéhoto systému už v lete tohto roku. Vláda a nezávislí experti predpokladajú, že na jeho budovanie rokmi vynaložia veľké sumy. Začiatok sa bude financovať z federálnych prostriedkov a z prostriedkov jednotlivých štátov, ale neskôr by mal rozvoj systému urýchliť súkromný kapitál. Vláda identifikovala 10 možných železničných koridorov. Mali by prechádzať Kaliforniou, po pobreží Mexického zálivu, Stredozápadom i Severovýchodom USA. Koridory by mali byť kratšie do 1000 kilometrov i dlhšie. Súpravy by mali po nich premávať vyššou priemernou rýchlosťou než 250 kilometrov za hodinu. Štáty by mali zohrávať kľúčovú úlohu v rozvoji tohto druhu dopravy v USA a mali by znášať náklady na trate, ktoré im väčšinou patria. Rozvoj železnice v krajine bol dlhý čas politicky sporným problémom v dôsledku výdavkov a služieb v menej obývaných štátoch únie. Avšak federálne investície do diaľnic a rozvoja leteckej infraštruktúry, ako aj ich prevádzky, vysoko presahujú subvencie, ktoré dostáva železničná spoločnosť Amtrak. Prezident povedal, že jeho návrh by mal viesť k inováciám, ktoré by mali zmeniť "spôsob, ktorým cestujeme v Amerike".

Prečítajte si aj

Back to top button