Železničná doprava
Petíciu proti rušeniu vlakov podpísalo na Kysuciach 20.000 ľudí
Petíciu za zachovanie dopravnej obslužnosti Kysúc podpísalo od januára približne 20.000 ľudí.
Po dnešnom rokovaní zástupcov Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK), a.s., Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a starostov a primátorov Žilinského kraja o redukcii dopravných výkonov v železničnej osobnej doprave o tom na pôde Úradu ŽSK informoval primátor Turzovky Miroslav Rejda.
Doplnil, že o ďalších krokoch sa kysuckí starostovia a primátori rozhodnú po rokovaní predsedníčky Združenia miest a obcí Kysúc (ZMOK) a zároveň starostky Skalitého Andrey Šimurdovej s ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jánom Figeľom. „Máme postavené maximálne štandardy a nechceme ich opustiť. Ak nebudeme vypočutí, tak by sme chceli pokračovať a zvolíme možno aj ďalšie krajné formy protestu. Petícia požaduje, aby sme boli prizvaní k rokovaniu, lebo zatiaľ sa rokovalo bez nás o nás. A ďalej chceme, aby sa zachovali štandardy obslužnosti Kysúc. Nielen vlakovej, ale aj autobusovej. Aby to občania nepocítili,“ povedal Rejda.
Generálny riaditeľ (ŽSSK) Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec po rokovaní pripomenul, že redukcie sa odvíjajú od programu revitalizácie železničného sektora, ktorý má schváliť vláda SR. „S dotknutými starostami budeme rokovať ešte v piatok u primátora Čadce. Redukcie tam chceme rozobrať do podrobností a nájsť riešenie, ktoré by uspokojilo,“ skonštatoval Kravec. Zopakoval, že zoznam konkrétnych železničných tratí, na ktorých sa bude redukovať doprava ešte nie je definitívny.
Jednoznačný nesúhlas s redukciou dopravných výkonov vyjadrila aj Šimurdová. „Návrhy sú neprijateľné nielen pre občanov Skalitého, ale celého regiónu Kysúc. To je ďalšia tragédia, ktorá Kysuce postihla. Najprv diaľnice, teraz vlaky. Ľudia sa nebudú môcť dostať do práce, do škôl. Návrh by znamenal, že Skalité zostane v polovici obce úplne odrezané, 2500 ľudí, vrátane študentov, detí by nemalo možnosť dopraviť sa vlakom do škôl, do práce, takisto sa dostať naspäť,“ uviedla Šimurdová.
Podľa starostu Makova Mariána Masnicu je zásadným problémom absencia jednotného integrovaného dopravného systému. „Chodia vlaky, autobusy a pred nimi chodia súkromné autobusy. Tu je celý problém, že nie je jednotný integrovaný dopravný systém. My chceme, aby nosným systémom v území bola železnica Makov – Čadca a na ňu nadväzovala autobusová doprava,“ dodal Masnica.
Predseda ŽSK Juraj Blanár zdôraznil, že odmieta akékoľvek riešenie, ktorým štát bude prenášať náklady zrušenia niektorých spojov na regionálnych tratiach na rozpočty samosprávneho kraja. „Pretože obyvateľov, ktorých neprevezie železnica, by sme museli previezť na našich autobusoch a museli by sme to zaplatiť. A na to jednoducho peniaze nemáme. Na zasadnutí predsedov samosprávnych krajov sme minulý týždeň vyzvali vládu SR a ministerstvo dopravy, aby sa konečne vytvoril zákon, v ktorom sa presne nadefinuje, čo je to výkon vo verejnom záujme. Zároveň, aby sa tam nadefinovali pravidlá a podmienky pre všetkých hráčov, ktorí poskytujú dopravu vo verejnom záujme,“ uzatvoril Blanár.
Doplnil, že o ďalších krokoch sa kysuckí starostovia a primátori rozhodnú po rokovaní predsedníčky Združenia miest a obcí Kysúc (ZMOK) a zároveň starostky Skalitého Andrey Šimurdovej s ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jánom Figeľom. „Máme postavené maximálne štandardy a nechceme ich opustiť. Ak nebudeme vypočutí, tak by sme chceli pokračovať a zvolíme možno aj ďalšie krajné formy protestu. Petícia požaduje, aby sme boli prizvaní k rokovaniu, lebo zatiaľ sa rokovalo bez nás o nás. A ďalej chceme, aby sa zachovali štandardy obslužnosti Kysúc. Nielen vlakovej, ale aj autobusovej. Aby to občania nepocítili,“ povedal Rejda.
Generálny riaditeľ (ŽSSK) Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec po rokovaní pripomenul, že redukcie sa odvíjajú od programu revitalizácie železničného sektora, ktorý má schváliť vláda SR. „S dotknutými starostami budeme rokovať ešte v piatok u primátora Čadce. Redukcie tam chceme rozobrať do podrobností a nájsť riešenie, ktoré by uspokojilo,“ skonštatoval Kravec. Zopakoval, že zoznam konkrétnych železničných tratí, na ktorých sa bude redukovať doprava ešte nie je definitívny.
Jednoznačný nesúhlas s redukciou dopravných výkonov vyjadrila aj Šimurdová. „Návrhy sú neprijateľné nielen pre občanov Skalitého, ale celého regiónu Kysúc. To je ďalšia tragédia, ktorá Kysuce postihla. Najprv diaľnice, teraz vlaky. Ľudia sa nebudú môcť dostať do práce, do škôl. Návrh by znamenal, že Skalité zostane v polovici obce úplne odrezané, 2500 ľudí, vrátane študentov, detí by nemalo možnosť dopraviť sa vlakom do škôl, do práce, takisto sa dostať naspäť,“ uviedla Šimurdová.
Podľa starostu Makova Mariána Masnicu je zásadným problémom absencia jednotného integrovaného dopravného systému. „Chodia vlaky, autobusy a pred nimi chodia súkromné autobusy. Tu je celý problém, že nie je jednotný integrovaný dopravný systém. My chceme, aby nosným systémom v území bola železnica Makov – Čadca a na ňu nadväzovala autobusová doprava,“ dodal Masnica.
Predseda ŽSK Juraj Blanár zdôraznil, že odmieta akékoľvek riešenie, ktorým štát bude prenášať náklady zrušenia niektorých spojov na regionálnych tratiach na rozpočty samosprávneho kraja. „Pretože obyvateľov, ktorých neprevezie železnica, by sme museli previezť na našich autobusoch a museli by sme to zaplatiť. A na to jednoducho peniaze nemáme. Na zasadnutí predsedov samosprávnych krajov sme minulý týždeň vyzvali vládu SR a ministerstvo dopravy, aby sa konečne vytvoril zákon, v ktorom sa presne nadefinuje, čo je to výkon vo verejnom záujme. Zároveň, aby sa tam nadefinovali pravidlá a podmienky pre všetkých hráčov, ktorí poskytujú dopravu vo verejnom záujme,“ uzatvoril Blanár.