Železničná doprava

Najrýchlejší ruský vlak sa bude volať „sokol sťahovavý“

Prvý ruský vysokorýchlostný vlak Velaro RUS predstavili minulý týždeň na obchodnom veľtrhu InnoTrans v Berlíne. Cestovná rýchlosť súpravy 250 kilometrov za hodinu znamená, že Rusko vstupuje do éry vysokorýchlostných železníc. Na slávnostnom odhalení troch vozňov prvej súpravy sa zúčastnili Heinrich Hiesinger, výkonný riaditeľ pre priemyselný sektor koncernu Siemens, a Vladimir Jakunin, prezident ruskej železničnej spoločnosti RZD. Rad najrýchlejších vlakov v krajine pomenovala RZD názvom Sapsan, čo v ruštine znamená sokol sťahovavý.

Výkonný riaditeľ priemyselného sektoru spoločnosti Siemens vyjadril hrdosť na novú ruskú investíciu. „RZD vďaka vlaku Velaro RUS začalo písať novú kapitolu histórie ruských železníc. Rusko teraz patrí do klubu krajín s vysokorýchlostnou železničnou dopravou,“ zdôraznil. Vysokorýchlostné vlaky zatiaľ prevádzkuje len osem krajín na svete. H. Hiesinger pripomenul, že objednávka ruskej železničnej spoločnosti je pre koncern mimoriadne dôležitá. „Spustenie prvého ruského vysokorýchlostného vlaku je ďalší významný míľnik dlhodobého a úspešného partnerstva medzi Ruskom a Siemensom. Tento vzťah plánujeme v budúcnosti ďalej rozvíjať, a to najmä v sektore prepravy,“ dodal. V. Jakunin a H. Hiesinger už podnikli kroky na splnenie týchto plánov a počas otváracieho ceremoniálu podpísali memorandum o porozumení. Dohodli sa, že Siemens zmodernizuje aj zriaďovacie nádražia v Lužskej pri St. Peterburgu a v Čerňachovsku pri Kaliningrade. Tieto stanice budú vybavené posunovacími technológiami, ktoré budú riadiť automatizačné systémy Siemensu.

Pri mínus 50 stupňoch Celzia

Vozne vystavené na berlínskom veľtrhu sú len časť prvej súpravy, ktorá sa bude skladať z desiatich vozňov. Do roku 2010 Siemens dodá železniciam RZD osem vlakov Velaro RUS. V súčasnosti sa vyrábajú v závode Siemensu v Krefeld-Uerdingene v Nemecku. Od konca roka 2009 budú tieto súpravy jazdiace rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu spájať Moskvu a Petrohrad. Trvanie cesty sa tak oproti súčasnosti zníži zhruba o hodinu. Neskôr sa použijú aj na trase Moskva – Nižnyj Novgorod. Velaro RUS je najmodernejší vysokorýchlostný vlak na svete. Vychádza z platformy Siemens Velaro. Vozidlo je vybavené najnovšou technológiou trakčných systémov. Všetky technické moduly sú umiestnené pod podlahou po celej dĺžke vlaku, čiže nielen v rušni, pričom hnacie jednotky sú vpredu aj vzadu. Vďaka tomu má súprava asi o 20 percent viac miest na sedenie ako iné vlaky s rovnakou dĺžkou. Vlaková súprava s desiatimi vozňami meria 250 metrov a odvezie 604 cestujúcich. Vzhľadom na dĺžku staničných nástupísk v Rusku sa k vlaku môžu pripojiť ešte ďalšie dva vozne, takže súprava bude o 50 metrov dlhšia ako napríklad vlaky Velaro E jazdiace v Španielsku. Vozne sú navyše naprojektované na široký ruský rázvor a sú o 33 centimetrov širšie ako vlaky ICE 3, ktoré v Nemecku prevádzkuje Deutsche Bahn. Všetky vlakové prvky, ako napríklad technické vybavenie, izolácie a mazadlá, sú navrhnuté tak, aby zodpovedali aj drsným klimatickým podmienkam v Rusku. Velaro RUS je naprojektovaný na prevádzku pri vonkajšej teplote až do -50 stupňov Celzia. Každá súprava s obojstranným koncom, natretá vo farbách ruskej vlajky, má priamo za kabínou strojvodcu salónik prvej triedy. Priečka z priehľadného skla, ktorá ich oddeľuje, poskytuje cestujúcim fascinujúci pohľad na koľajnice pred nimi. Video- a audiosystém zábavy rozptýli pasažierov vo vagónoch v prvej a druhej triede. Pasažieri v oboch triedach môžu využiť aj gastronomické služby. V reštauračnom vozni v strednej časti vlaku si môžu kúpiť ľahké jedlá a nápoje.
 
Vlak Velaro RUS s inštalovaným trakčným výkonom 8 000 kilowattov je naprojektovaný na maximálnu prevádzkovú rýchlosť 250 kilometrov za hodinu, dá sa však inovovať tak, aby dosahoval až 300-kilometrovú rýchlosť. Keďže polovica všetkých náprav má priamy pohon, vlak má lepšie zrýchlenie než súpravy ťahané lokomotívou. Táto koncepcia trakcie navyše dovoľuje jazdu v strmších úsekoch. Elektrická brzda umožňuje vrátiť energiu vytvorenú pri brzdení naspäť do systému napájania, čím dochádza k úspore energií, ako aj prevádzkových nákladov. Siemens dodá časť vozového parku Velaro RUS ako dvojsystémové zariadenia určené na použitie na elektrifikovaných tratiach s jednosmerným a striedavým elektrickým prúdom.
 
Ruský železničný trh expanduje
 
Siemens dostal od Ruska objednávku na vlaky a ich údržbu v trvaní viac než 30 rokov v máji 2006. Pri zohľadnení zmluvy o servise má kontrakt hodnotu 600 miliónov eur. Predpokladá sa, že Rusko bude v nadchádzajúcich desaťročiach jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich železničných trhov. Rozvojový program ruskej vlády umožňuje železniciam RZD investovať do roku 2030 až 400 miliárd eur do nových vlakov a rozšírenia železničnej siete. V budúcich rokoch sa má v Rusku postaviť približne 20 000 kilometrov železničných tratí vrátane 1 500 kilometrov vysokorýchlostných tratí.
 
zdroj: TS, foto: TS

Prečítajte si aj

Back to top button