Železničná doprava

Do troch rokov pribudne na tratiach 32 nových vlakových súprav

Na slovenských tratiach pribudne do troch rokov 32 nových vlakových súprav. V rámci troch verejných obstarávaní nakúpi Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., 10 poschodových vozňov, 20 poschodových vložených vozňov a dva elektrické viacsystémové rušne. Nákup bude ZSSK financovať pomocou fondov Európskej únie, konštatoval hovorca ZSSK Michal Čikovský.

V rámci prvého dokončeného verejného obstarávania kúpi ZSSK 10 nových elektrických dvojsystémových poschodových jednotiek (EPJ). Tie budú využívané na dvoch trasách. Jednak budú jazdiť na tratiach zo Žiliny do Trenčína, Liptovského Mikuláša a Čadce. Taktiež budú tieto vlaky premávať medzi Košicami, Popradom, Prešovom a Čiernou nad Tisou. Dodávateľom EPJ je firma ŠKODA Vagónka, a. s., Ostrava. V druhom tendri ZSSK obstarala 12 motorových jednotiek (DMJ), ktoré budú premávať na neelektrifikovaných tratiach. Vlaky budú jazdiť z Nových Zámkov do Nitry, Leopoldova a Prievidze. Okrem toho na východe Slovenska zabezpečia trate z Humenného do Prešova, Stakčína a Košíc. Vozne dodá spoločnosť ŽOS Vrútky, a. s. V treťom verejnom obstarávaní nakúpi ZSSK 10 poschodových súprav typu Push-Pull, zabezpečí modernizáciu 10 elektrických rušňov a nákup dvoch nových elektrických rušňov. Výrobu aj modernizáciu bude v nasledujúcich mesiacoch vykonávať výherca tendra – Škoda Vagónka, a. s., Ostrava. Celková hodnota zákazky je 82,79 milióna eur (2,50 miliárd Sk).
Výroba súprav Push-Pull sa rozbehne v prvom polroku 2010. Vozne budú nasadené do prevádzky v marci 2011. Kompletná dodávka bude dokončená začiatkom roku 2013. Súpravy Push–Pull sú trojvozňové súpravy zložené s poschodových vozňov. Každá súprava má jeden riadiaci vozeň a dva vložené vozne. Na jednej strane súpravy je zaradený rušeň, ktorý podľa smeru jazdy celú súpravu tlačí, alebo ťahá. Vlaky typu Push–Pull v koncových železničných staniciach nie je potrebné obiehať s rušňom na čelo vlaku. Rušeň sa ovláda z riadiaceho vozňa na druhom konci súpravy. Týmto riešením sa eliminujú náklady a čas potrebný na posun. Súpravy majú plne klimatizovaný interiér, uzatvorený systém WC a tiež sú vytvorené podmienky pre imobilných cestujúcich.  Trojvozňová poschodová súprava má kapacitu 362 miest na sedenie a 352 na státie. Interiér vlaku je prispôsobený aj na prevoz handicapovaných cestujúcich.

zdroj: TASR, foto: www.zelpage.cz

Prečítajte si aj

Back to top button