Železničná doprava

Česká OKD, Doprava kúpila v Bielorusku strategické prekladisko

Firma zo skupiny českého finančníka Zdeňka Bakalu bude kontrolovať významnú časť obchodu medzi krajinami bývalého Sovietskeho zväzu a strednou Európa. Spoločnosť OKD, Doprava totiž kúpila 90-% podiel v železničnom prekladisku Belterminal v bieloruskom Breste.

Firma zo skupiny českého finančníka Zdeňka Bakalu bude kontrolovať významnú časť obchodu medzi krajinami bývalého Sovietskeho zväzu a strednou Európa. Spoločnosť OKD, Doprava totiž kúpila 90-% podiel v železničnom prekladisku Belterminal v bieloruskom Breste. Investor Bakala vlastní napríklad aj väčšinový podiel v spoločnosti Economia, ktorá vydáva Hospodárske noviny. Údaje o cene sa líšia. Podľa bieloruskej tlačovej agentúry BelTA dosiahla 2,5 milióna USD (59,56 milióna SKK), iné zdroje uvádzajú až 5 miliónov USD. Samotná firma nechce hodnotu transakcie komentovať: "O cene nemôžem v tejto chvíli hovoriť," uviedol riaditeľ pre logistiku a člen predstavenstva OKD, Doprava Bohumil Bonczek. "Cena za terminál bola nízka," potvrdzuje znalec prostredia, ktorý si neprial byť menovaný. Prevádzka na termináli bola totiž až doteraz minimálna – Bakala bude musieť na mieste veľa investovať a pritiahnuť prepravcov. Bieloruská strana podľa neho dostala aj vyššie ponuky, ale nakoniec sa rozhodla pre Čechov. "Kúpa terminálu je súčasťou našej strategickej vízie v logistike. Predpokladáme ďalšie investície, chceme vybudovať moderný terminál," hovorí Bonczek. Firma sľubuje, že zákazníkom uľahčí dopravu medzi Západom a Východom. "Budeme tiež spolupracovať s bieloruskou železnicou," dodáva Bonczek. Súčasťou spoločnosti Belterminal s približne 50 zamestnancami sú okrem koľají aj manipulačné zariadenia, administratívne budovy a sklady. Brestský železničný terminál má strategickú polohu na hraniciach s Poľskom, odbavuje všetok náklad smerujúci cez Bielorusko do Európskej únie (EÚ). Na Belterminale sa prekladajú kontajnery so surovinami z Ruska a ďalších východných krajín z podvozkov so širokým rozchodom, aby mohli pokračovať v ceste naprieč európskym kontinentom. Opačným smerom zasa putuje importovaný tovar zo západnej Európy. "Táto strategická investícia umožňuje OKD, Doprava výhradne riadiť jeden z kľúčových koridorov Východ-Západ-Východ pre nákladnú dopravu z Ruska a Ázie do Európy," tvrdí generálny riaditeľ OKD, Doprava Attila Boros. Akvizícia zahŕňa tiež prvú privatizáciu železničnej trate v Bielorusku.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button