Železničná doprava

ZSSK spustila pilotnú prevádzku nového predajného systému a mobilnej aplikácie Ideme vlakom

Zamestnanci ZSSK testujú vynovený internetový obchod a mobilnú aplikáciu na nákup cestovných dokladov. Výhodami oproti súčasnosti sú hlavne responzivita, funkcionalita a intuitívnosť systémov. Spustenie inovovaného e-shopu a mobilnej aplikácie pre verejnosť je plánované začiatkom jesene.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustila pilotnú prevádzku inovovaného responzívneho internetového predaja a mobilnej aplikácie s názvom Ideme vlakom, ktoré cestujúcim zjednodušia nákup cestovných dokladov.
 
„Zákazník bude mať k dispozícii plnú funkcionalitu nákupu pri prístupe z akéhokoľvek zariadenia v zrozumiteľnom a intuitívnom užívateľskom rozhraní,“ prezradil Patrik Horný, podpredseda predstavenstva ZSSK. „Zásadnou zmenou prešlo celé užívateľské rozhranie. Po novom si napríklad cestujúci svoj zľavnený lístok zakúpi v menšom počte krokov a systém redukuje komplikácie pri výbere zliav jednoznačným zaradením do príslušnej vekovej kategórie a výberom preukazu na zľavu,“ doplnil Horný.
 
Zamestnanci ZSSK od 26. júna 2018 testujú v ostrej prevádzke inovovaný e-shop a mobilnú aplikáciu Ideme vlakom pre operačný systém Android. Zámerom tejto fázy je doladenie prípadných nedostatkov novej verzie predajného systému pred očakávaným spustením prevádzky pre zákazníkov. Národný dopravca plánuje plné spustenie responzívneho internetového obchodu a mobilnej aplikácie pre verejnosť na začiatok jesene tohto roka. Ďalšou novinkou je aj výber miesta na sedenie priamo v schéme vozňov pri vybraných rýchlikoch, ktorý bol doteraz dostupný iba pri vlakoch InterCity.
 
„Na rozšírení grafického výberu miesta vo vlakoch ZSSK intenzívne pracujeme, pričom prvá etapa nového e-shopu a mobilnej aplikácie je len základom pre rozvoj ďalších funkcionalít samoobslužných predajných systémov do budúcnosti. Vo finálnej fáze chceme zákazníkovi ponúknuť okrem možnosti nákupu aj komplexný informačný servis pri ceste vlakom vrátane doplnkových lifestyle služieb, na ktoré je dnešná generácia zvyknutá,“ spresnil Milan Hric, riaditeľ sekcie digitalizácie a rozvoja systémov.
 
Vývoj mobilnej aplikácie a nového responzívneho e-shopu neprebiehal v rámci systémov ZSSK samostatne, ale išlo o komplexnú prípravu všetkých systémov, ktoré sú do procesu predaja lístkov zapojené. Z tohto dôvodu bolo napríklad potrebné vyriešiť implementáciu štandardného zabezpečeného rozhrania pre integráciu (API). Kým starý internetový predajný systém fungoval ako integrovaná súčasť predajného systému iKVC, mobilná aplikácia je samostatným predajným terminálom (tretia strana). Ten umožňuje urobiť predaj na základe obojsmernej komunikácie s iKVC práve až prostredníctvom API rozhrania.
 
„Tvorba nového e-shopu si vyžiadala rozsiahle architektonické zmeny a nastavenie procesov s tým spojených. Vnímame to ako dôležitú investíciu, nakoľko API nám v budúcnosti umožní prepojiť náš predajný systém s ďalšími aplikáciami a zákazníkom tak ponúkneme moderný vernostný program, ktorý bude priamo integrovaný do nákupného procesu. Zároveň treba povedať, že proces vývoja novej aplikácie neúspešne prebiehal už od roku 2014. My sme ho znova „reštartovali“, no aj napriek tomu nám to trvalo rok a pol. V tomto smere sme ale obmedzení nedokonalou konštrukciou systémov v ZSSK ešte z minulého storočia. V blízkej budúcnosti však plánujeme ďalšie významné zmeny,“ doplnil Richard Kujan, riaditeľ sekcie informačných technológií. 
 
Výhody inovovaného responzívneho predajného systému: 
      - plná funkcionalita e-shopu pri nákupe cez všetky zariadenia (doteraz mala zjednodušená mobilná verzia k dispozícii iba obmedzené portfólio produktov); 
      - intuitívna voľba typov cestujúcich na základe zadania veku a preukazu na zľavu (doteraz bola voľba cez konkrétne typy cestujúcich – skratky používané pokladníkmi); 
      - nákup rôznych typov produktov v jednom kroku (doteraz nutnosť deliť nákup pri potrebe dvoch typov – napr. lístka pre dospelého a miestenky pre dieťa); 
      - grafická rezervácia miesta aj na vybrané rýchliky (doteraz iba pri vlakoch InterCity); 
      - zrozumiteľnejšie používateľské rozhranie a responzívny dizajn e-shopu; 
      - natívna mobilná aplikácia pre operačný systém Android. 

Prečítajte si aj

Back to top button