Železničná doprava

Vlaky sa v okolí Bratislavy či iných miest od decembra neposilnia

Posilnenie vlakov v okolí Bratislavy, ktoré by boli pomocou aj pre hromadnú dopravu v hlavnom meste, sa od decembrovej zmeny cestovných poriadkov neudeje.

Hoci Železničná spoločnosť Slovensko v priebehu roka avizovala, že by v decembri takéto opatrenie vedela zaviesť, otázne bolo jeho financovanie, a to sa stále ešte nevyriešilo.
 
„Na prípadné posilnenie vlakov v okolí Bratislavy sa aktuálne hľadajú riešenia, vrátane finančného krytia,“ uviedla pre TASR hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Nejde však podľa jej slov len o posilnenie dopravy v Bratislave a okolí. „Je potrebné zabezpečiť aj vysokú mobilitu medzi krajskými mestami Košice a Prešov a dominantný prúd cestujúcich na úseku Bratislava – Trenčín – Žilina,“ vymenovala. 
 
Ministerstvo pritom odhaduje, že k posilneniu dopravy dôjde najskôr od marca budúceho roka. „V prípade zabezpečenia dostatočného finančného krytia predpokladáme rozšírenie výkonov od prvého technicky realizovateľného momentu, čo je v tejto chvíli od marca budúceho roku,“ avizovala hovorkyňa. Kľúčové je podľa jej slov, aby sa všetky očakávané zmeny mohli kvalitne zapracovať do cestovného poriadku a boli k dispozícii aj vlakové súpravy, rušne a celý personál, ktorý vlaky sprevádza.
 
„Ministerstvo veľmi pozitívne vníma rastúci záujem o verejnú dopravu, a preto vyvíja viacero snáh, aby sa podarilo aj finančne tento záujem z verejných zdrojov pokryť,“ doplnila Ducká. Po analýze a vyhodnotení prúdov cestujúcich prichádza podľa rezortu do úvahy zvýšenie počtu vlakov medzi Sencom a Bratislavou Novým Mestom so snahou o pokračovanie linky po Petržalku a jej predĺženie už z Galanty. 
 
„Obdobne sa vyhodnotil aj smer z Pezinka a Trnavy, ktorý by tiež pokračoval na Bratislavu Nové Mesto, keďže hlavná stanica je už kapacitne v špičkovom období dňa preťažená,“ opísala. Tu bude ale podľa nej veľmi záležať od úpravy trasovania liniek bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.
 
Ducká zároveň pripomenula, že zavedenie ďalších nových spojov na akejkoľvek trati alebo traťovom úseku na Slovensku je aktuálne možné uskutočniť len dvomi spôsobmi. A to buď zrušením už existujúcich vlakov v inom regióne a presunutím tohto výkonu napríklad do okolia Bratislavy, alebo zvýšením rozsahu štátom objednávanej dopravy a z toho prameniacich vyšších nákladov na verejnú dopravu zo štátneho rozpočtu. 
 
„Prvý prípad je naozaj len krajným riešením, pretože každý región potrebuje mať zabezpečenú aspoň základnú dopravnú obslužnosť a strata akéhokoľvek spoja bez adekvátnej náhrady je zásahom do možností prepravovať sa za prácou, do škôl, k lekárovi či podobne,“ doplnila Ducká. Čo sa týka zvyšovania financií na verejnú dopravu, to je podľa nej tiež citlivá otázka a rovnako sa dotýka aj iných oblastí, kde štát pokrýva náklady za občanov, alebo poskytuje také služby, ktoré občania potrebujú. 
 
Cestovné poriadky vlakov a autobusov sa na Slovensku upravia od nedele 10. decembra.

Prečítajte si aj

Back to top button