Vodná doprava

Múzeum dopravy chce premeniť remorkér z 30. rokov na lodné múzeum

Premena vyše 50-metrového remorkéra z 30. rokov minulého storočia na múzeum lodnej dopravy.

Taká je predstava riaditeľa Múzea dopravy Slovenského technického múzea v Bratislave Petra Marákyho. “Podarilo sa nám už, takpovediac po hodine dvanástej, získať plavidlo z prvej polovice minulého storočia, dvojmotorový vlečný remorkér Šturec,“ opísal Maráky v rozhovore pre TASR.
 
A to vďaka nadšencom z radov terajších aj bývalých lodníkov, najmä lodných kapitánov, a tiež vďaka podpore Slovenského plavebného kongresu. Remorkér bol vyrobený v roku 1937 v Komárňanských lodeniciach, vtedajších Škodových závodoch. Vznikol ako tanková loď Štúr, teda na prevoz ropy a iných kvapalných nákladov.
 
V roku 1944 dostal pri bombardovaní rafinérie Apollo zásah a potopil sa. Po skončení vojny ho vylovili, skrátili o niekoľko metrov a prerobili na vlečný remorkér s novým názvom Šturec. Používal sa na ťahanie prívesov na lodiach niekoľko desaťročí. 
      
“Zhruba od polovice 90. rokov sa už nepoužíval a napriek tomu, že je v dosť zdevastovanom stave, prevzali sme ho od Slovenského vodohospodárskeho podniku do našej správy,” priblížil Maráky. Teraz ho s podporou z dotačného systému ministerstva kultúry a s odbornou gesciou Slovenského plavebného kongresu postupne začínajú rekonštruovať. 
      
Najväčším problémom sú však podľa Marákyho financie. Odhaduje, že celková rekonštrukcia aj s vytvorením expozície presiahne náklady 100.000 eur. Loď má totiž dĺžku 57 metrov, má rozsiahle podpalubie, je vysoká šesť metrov a široká takmer desať metrov. V súčasnosti časť financií kryje rozpočet Slovenského technického múzea, časťou prispel Slovenský plavebný kongres zo svojich zdrojov. Časť je z prostriedkov dotačného systému ministerstva kultúry. V roku 2014 majú k dispozícii asi 10.000 eur.
 

Prečítajte si aj

Back to top button