UNAS rieši možný štrajk autodopravcov
Vedenie UNAS však verí, že po stretnutí s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS), plánovanom na stredu 2. februára, sa situácia zmení a štrajku sa podarí predísť.
Výbor Únie autodopravcov Slovenska už prerokoval konkrétnu podobu a detaily pripravovaného štrajku. O jeho podobe zatiaľ neinformoval.
Vedenie UNAS však verí, že po stretnutí s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS), plánovanom na stredu 2. februára, sa situácia zmení a štrajku sa podarí predísť.
„To bude hlavnou úlohou nášho stretnutia a pevne veríme, že to je cieľom oboch zúčastnených strán,“ informovala v pondelok tajomníčka a členka predsedníctva Únie autodopravcov Slovenska Jana Sarvašová.
Pokrok si sľubujú od stretnutia s premiérkou
Autodopravcov znovu zažijeme do ulíc, táto možnosť sa s stáva stále reálnejšou. Mýto je pre nich stále nevyriešenou prekážkou, ktorá nivočí rodiny autodopravcov najmä na východe Slovenska, kde niet iných pracovných príležitostí. Autodopravcovia majú u nás také podmienky na prácu, že už niet kam ustupovať a odhodlanie na zmeny sú stále intenzívnejšie.
Dopravcovia chcú s premiérkou rokovať o všetkých svojich požiadavkách, ako aj o kritickej situácii v doprave a výhradách k prevádzke mýtneho systému. „Privítali sme zmenu po voľbách a naše očakávania na zmeny boli veľké, prejavili sme aj dostatok trpezlivosti, no doposiaľ sa neurobilo takmer nič a sklamala nás polročná nečinnosť rezortu dopravy, ktoré kauzu mýta mení na „obhajobu toho, čo je pre záujmy Slovenska lepšie“, komentuje Ing. Jaroslav Polaček, predseda UNAS. A dodáva otázku: „Je záujmom Slovenska neúmerná záťaž podnikania v autodoprave na prospech nie štátu, ale veľmi úzkej záujmovej skupiny previazanej s predchádzajúcou vládou. To je v záujme Slovenska?
UNAS má naplánované stretnutie s premiérkou Ivetou Radičovou, po ktorom by sa mohla zmeniť situácia. „Veríme, že sa nám spoločne podarí nájsť východisko z tejto dlhodobo patovej situácie a jej postoj k celej veci bude na inej úrovni ako postoj kompetentných, ktorí mali a možnosť túto situáciu riešiť, no doposiaľ tak neurobili. Medzitým padá jeden dopravca za druhým a osudy zamestnancov a rodín sa dramatizujú. Prečo, len preto, aby boli bohatí ešte bohatšími?“ pokračuje ďalej Sarvašová. Nie je to hanbou a paradoxom Slovenska, že tzv. stredo-pravicová koalícia musí naprávať hrubé prešľapy predošlej „sociálnej ľavicovej vlády?
UNAS nie je spokojná, ako kompetentní zatiaľ pristupujú k jej štyrom požiadavkám, ktoré zverejnila súčasne s vyhlásením mesačnej štrajkovej pohotovosti na zvolenskom stretnutí 15. januára.
Kritika mýta
Cestní dopravcovia, permanentne kritizujúci fungovanie mýtneho systému a neúnosné podmienky pre dopravcov. Mýtne pokuty sa vraj od júla znížia viac ako o polovicu, čo je však stále trojnásobok pokút v Nemecku. „Mám obavu, že situáciu podceňujú a tým dochádza k jej vyhroteniu,“ upozornila Sarvašová. Bez zverejnenia aj zabielených častí zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. (NDS) a prevádzkovateľom mýta SkyToll, a.s. sa podľa nej nevedia na rokovaniach s ministerstvom dopravy pohnúť ani o krok ďalej. „Ako je možné, že NDS, ktorá je priamo riadená rezortom dopravy a hospodári s peniazmi daňových poplatníkov, uzavrie zmluvu, ktorá má tajné časti!!! S odtajnením časti zmluvy o vybudovaní a prevádzkovaní elektronického výberu mýta z januára 2009, týkajúcej sa ponuky, SkyToll nesúhlasí, pretože ide o obchodné tajomstvo.
Ministerstvo dopravy je voči štrajkom ľahostajné
Vedenie UNAS vyslovilo poľutovanie nad ľahostajnosťou ministerstva dopravy, ktoré podľa jej predsedu Jaroslava Polačka vo veci odtajnenia časti zmluvy o mýte „nekoná a svojou nečinnosťou obhajuje záujmy súkromnej firmy.“ Šéf únie tvrdí, že nespokojnosť autodopravcov naberá na obrátkach. „Dôvod je jednoduchý, minister dopravy ešte neprejavil záujem sa s nami stretnúť. Pritom s Česmadom, ktorý na mýtnom systéme zarobil vďaka zmluve so SkyToll, sa stretol. Uvidíme, čo nám na to povie premiérka,“ zdôvodnila Sarvašová. „Prečo je rezort dopravy v tejto otázke ľahostajný. Aký má k tomu dôvod?
UNAS podľa nej predkladá ministerstvu návrhy zmien v mýtnom systéme, na ktoré jej nedokáže zareagovať. „Ministerstvo totiž netuší, či je možné tieto zmeny realizovať v praxi a či zabielené strany zmluvy neobsahujú fakty, ktoré by realizácii týchto zmien zabránili. Len po zverejnení aj týchto časti zmluvy môžeme spoločne s ministerstvom nájsť riešenie,“ tvrdí Sarvašová.
UNAS na zvolenskom stretnutí v polovici januára vzniesol ako prvú požiadavku na pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným auditom. V hre totiž nie je len chybovosť mýta, ale aj preverenie predraženého mýta a oprávnenosti nákladov i hodnoty tohto riešenia a použitej techniky. „SkyToll tvrdí, že štát spláca náklady na systém, ktorý sa potom stane jeho majetkom. Vieme ako rýchlo dnes starne elektronika a hodnota celého systému o 10 rokov bude prakticky nulová, nehovoriac o tom, že v Európe stále nie sú stanovené štandardy mýtneho systému, ktoré sa pripravujú do roku 2014 a nič nám nezaručuje, systém SkyToll bude týmto štandardom zodpovedať. Čo keď sa stane, že za pár rokov budeme musieť meniť systém a prispôsobovať ho štandardom, ktoré ešte nie sú známe? Nebolo by v tomto zmysle lepšie mýto odložiť a zaviesť prechodne nálepky napr. s dvojnásobnou hodnotou, ktorý by priamo štátu ročne priniesol vyše 100 mil. Eur. miesto tejto predraženej hračky, ktorá súkromnej firme prináša vyše 90 mil. Eur a štátu iba 47 mil. Eur oproti roku 2009, kedy sa na diaľničných známkach pre štát vybralo 51 mil. Eur. V čom je pre štát toto elektronické mýto lepšie? Výber mýta by mal byť podľa UNAS prechodne zabezpečený predajom diaľničných nálepiek na vozidlá nad 3,5 t. „Ako vidíme, je tento spôsob pre štát nesporne výhodnejší,“ tvrdí Sarvašová.
Dopravcovia žiadajú aj zníženie a zjednotenie dane z motorových vozidiel, keďže jej výšku určujú samosprávne kraje a sú aj trojnásobne vyššie ako v okolitých krajinách. Peniaze vybraté z tejto dane by mali byť podľa nich účelovo viazané len na opravy a výstavbu regionálnych ciest 2. a 3. triedy.
„Každej krajine, v ktorej bolo zavedené elektronické mýto, aj keď len na diaľniciach a rýchlostných cestách, išla cena tejto dane rapídne dole. U nás došlo k spoplatneniu aj ciest 1. triedy a paradoxne sa daň z motorových vozidiel zvýšila,“ pripomenula Sarvašová. Aj v Čechách pri terajšom zvýšení cien mýta (ktoré sú stále nižšie ako u nás) zaviedli pre dopravcov kompenzácie vo výške 300 mil. Kč.
Za problém označila Sarvašová aj to, že kraje sa netaja tým, že peniaze z tejto dane používajú aj na iné výdavky ako na cesty. Ďalšími požiadavkami UNAS bola kompenzácia zvýšených nákladov cestných dopravcov profesijnou vratkou spotrebnej dane z minerálnych palív a podpísanie zmluvy o spolupráci s rezortom dopravy. Uzavretie tejto zmluvy je podľa dopravcov štandardnou spoluprácou medzi profesijným združením a patričným ministerstvom. „Táto zmluva už mala byť podpísaná dlhšiu dobu, no pán minister sa od sľubu ďalej nedostal. Jeho stanovisko k podpisu sa vraj nezmenilo, no faktom zostáva, že zmluva, ktorú má na stole už niekoľko mesiacov, podpísaná doteraz nebola,“ uzavrela Sarvašová. Čas sa kráti a bola by škoda, keby sa hnev autodopravcov posunul od tých, čo tento stav spôsobili na tých, ktorí nie sú schopní tento stav napraviť, či zmeniť s spokojnosti mimoriadne zaťaženej podnikateľskej skupiny. Dôvera je krehký stav a viera autodopravcov v nápravu novou vládou každým dňom slabne.