Správy | Aktuality | Témy

Sadzby mýta môžu byť od budúceho roka vyššie a premenlivé

Ministerstvo dopravy vidí možný priestor na úpravu výšky mýta, pretože priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou.

Zmeny výšky mýta by mali byť diferencované podľa emisií vozidiel a časovo premenlivé, pričom majú zohľadniť ekologické a ekonomické hľadiská a optimalizovať dopravu. Sadzby výberu mýta na Slovensku pre automobily nad 3,5 tony môžu byť od roku 2012 ešte vyššie a závislé od ekologickej triedy vozidiel i času. Európska komisia (EK) totiž odporúča meniť poplatky najskôr po dvoch rokoch prevádzky mýtneho systému, ktorý u nás funguje od začiatku roka 2010. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažujú o zmene sadzieb mýta v snahe o ich optimalizáciu, pričom by mali byť diferencované podľa emisií vozidiel a časovo premenlivé. Mali by tak zohľadniť ekologické a ekonomické hľadiská a optimalizovať dopravu. Ministerstvo dopravy vidí možný priestor na úpravu výšky mýta. „Z vyhodnotenia údajov vyplýva, že priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou,“ informuje ministerstvo dopravy v správe o situácii autodopravcov na Slovensku, o prehodnocovaní dopadov mýta na dopravcov a podmienok fungovania výberu mýta.

Úpravy a zmeny sadzieb mýta musí rezort dopravy prerokovať a nechať odsúhlasiť Európskou komisiou. Tá schvaľuje sadzby mýta na základe notifikačného listu, v ktorom musí SR predložiť navrhované sadzby mýta a dokladovať všetky oprávnené náklady, ktoré sú do sadzieb zahrnuté. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predkladá uvedenú informáciu na najbližšie zasadnutie vlády 9. februára. Nariadila mu to listom premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) koncom januára po tom, čo Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyhlásila 15. januára štrajkovú pohotovosť do 15. februára a predložila štyri požiadavky, pričom jedna z nich sa týka mýta. Dopravcovia by chceli pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, pričom by mal byť dočasne zabezpečený náhradným spôsobom. Zastavenie výberu mýta je však podľa rezortu dopravy nereálne, pretože mýtny systém je napriek nedostatkom a nižšiemu výberu funkčný. Pripravovaný nezávislý audit sa však bude týkať funkčnosti mýtneho systému, a nie bývalého tendra a nemusí ho vykonať zahraničná firma.

V prípade, že navrhovaná optimalizácia a vylepšovanie mýtneho systému nesplnia predstavy prevádzkovateľa mýta SkyToll, a.s., respektíve ministerstva dopravy, výber mýta môže byť podľa materiálu prevedený na NDS. „Takýto krok si však vyžaduje veľmi detailnú prípravu a realizáciu všetkých relevantných analýz spolu s identifikáciou všetkých súvislosti takéhoto kroku,“ uvádza v správe rezort dopravy. V súvislosti s prešetrovaním mýtneho tendra Európskou komisiou chce ministerstvo zabrániť ďalším škodám a pokutám, ktoré by mohli vyplynúť z jej konania voči SR. V spolupráci s NDS preto ministerstvo rokuje so zástupcami Európskej komisie s cieľom nájsť najvhodnejšie riešenie, ktoré bude prijateľné pre Brusel a zároveň minimalizuje škody pre SR. „Je pravdepodobné, že závery prijaté Európskou komisiou budú mať vplyv aj na nastavenie systému,“ predpokladá rezort dopravy. Elektronický výber mýta je funkčný, vyžaduje si však ďalšie vylaďovanie, aby bola jeho prevádzka spoľahlivá, tvrdí ministerstvo dopravy.

Hlavnými dôvodmi nižšieho výberu mýta v prvom roku prevádzky systému boli podľa rezortu dopravy pozastavenie výberu mýta na cestách prvej triedy od 14. januára do 28. februára 2010, nižšia intenzita cestnej dopravy v dôsledku hospodárskej krízy, ako aj zmena spoplatnenia vymedzených úsekov ciest, zníženie vybraných sadzieb pre autobusy i nepresné plánovanie tržieb z mýta kvôli absencii historických údajov. Dodatočné náklady na mýtne transakcie spôsobilo zvýšenie z pôvodných 1 000 na súčasných 1 600 spoplatnených úsekov. Náklady na palivové karty vznikli dodatočne, pretože neboli súčasťou mýtneho tendra. Ministerstvo sa chce vyhnúť vzniku ďalších dodatočných nákladov mýtneho systému v budúcich rokoch. Jednou z hlavných priorít NDS je maximalizácia príjmov z mýta a minimalizácia súvisiacich nákladov. Zisk z mýta v minulom roku je podľa rezortu dopravy porovnateľný so ziskom z predaja diaľničných nálepiek v roku 2009. „Dôvodom je splácanie investície na vybudovanie systému v prvých štyroch rokoch prevádzky systému v zmysle zmluvy. Po splatení investície by mal byť zisk z mýta v ďalších rokoch výrazne vyšší ako potenciálny zisk z nálepiek, v priemere o 50 mil. eur ročne,“ predpokladá ministerstvo dopravy.

Podľa zástupcov UNAS v dôsledku zavedenia mýta v čase vrcholiacej hospodárskej krízy, ktorá sa v doprave prejavila znížením dopytu po preprave, ukončilo činnosť okolo 400 autodopravcov s 3 tisíc automobilmi. Ministerstvo dopravy a NDS na základe analýz tvrdia, že dopady mýta na dopravcov sú akceptovateľné a čím lepšie sa na zavedenie mýta pripravili, o to boli dopady menšie. Ministerstvo dopravy vyšlo v ústrety dopravcom, ktorí považujú výšku mýtnych pokút za neprimeranú, a navrhlo ich zníženie o vyše polovicu – v blokovom konaní z 1 655 eur na 700 eur a v správnom konaní z 2 655 eur na 1 300 eur. Ministerstvo považuje UNAS za relevantného partnera, s ktorým spolupracuje korektne a otvorene. „Vyhlásenie štrajkovej pohotovosti cez médiá a bez akejkoľvek predchádzajúcej diskusie považujeme za veľmi neseriózne, čo nevytvára pozitívny obraz o partnerovi na spoluprácu. problémy sa dajú riešiť za rokovacím stolom,“ zdôraznil rezort dopravy.
 

Prečítajte si aj

Back to top button