Motorizmus

Arrival: Úplne iný pohľad na úžitkové vozidlá

V Spojenom kráľovstve má svoje hlavné sídlo spoločnosť, ktorá sa na svet úžitkových vozidiel pozerá z úplne iného pohľadu, než na aký sme boli doteraz zvyknutí. Arrival úplne prekopal zaužívané koncepcie a prináša revolúciu nielen v samotných úžitkových vozidlách ale aj v ich výrobe.

Práve to ho odlišuje od mnohých iných startupov, ktoré sa pustili do vývoja elektrických úžitkových áut. Arrival sa totiž nepozerá iba na samotný hotový produkt, ale aj na proces ich výroby. Veľké výrobné fabriky, v ktorých sa dnes úžitkové vozidlá vyrábajú a odtiaľ distribuujú do celého sveta, chce nahradiť konceptom svojich malých tovární, ktoré označuje ako microfactories.

Základom microfactory sú bunky, každá pozostávajúca z niekoľkých robotov, ktorí vykonávajú dané činnosti. Spolu ich je 70, ich výhodou však je, že sa dajú jednoducho a rýchlo preprogramovať a flexibilne tak reagovať na rôzne požiadavky zákazníkov. Vozidlo a jeho súčasti sú už pri vývoji navrhované tak, aby sa dali vyrábať kdekoľvek. Flexibilitu a schopnosť prispôsobiť sa potrebám každého zákazníka považuje Arrival za kľúčové.

Nové materiály

Absolútne odlišný prístup zvolil Arrival aj v prípade materiálov, z ktorých sa vyrábajú jednotlivé súčasti vozidla ako panely, blatníky či nárazníky. Využíva kompozitné materiály, ktoré majú viacero výhod. Ich farba je zakomponovaná už v samotnej hmote, z ktorej sa vyrábajú, preto ak sa aj poškriabu, nie je to vidieť a nie je potrebné žiadne striekanie ani lakovanie. Sú tiež veľmi ohybné, vďaka čomu si aj pri náraze držia tvar. No a napokon sú aj veľmi ľahké, čím sa zvyšuje užitočné zaťaženie vozidla.

Model Beta (na obrázku) vznikol po testovaní modelu Alpha (FOTO: Arrival)

Arrival si navrhuje a vyrába sám aj množstvo technologických komponentov. Je si vedomý rýchlo sa meniaceho prostredia. Napríklad autonómne technológie prinášajú nové možnosti každých 12 až 18 mesiacov. Preto sa zameral na to, aby sa jednotlivé komponenty dali v prípade príchodu novších technológií ľahko vymeniť. Jednoduchou výmenou konkrétnej súčasti sa zároveň predlžuje životnosť vozidla a šetria sa tým náklady prevádzkovateľa.

Okrem dodávky vyvíja Arrival aj osobný elektromobil a elektrický autobus

Arrival využíva cylindrické batériové články od LG Chem, batérie si však vyrába sám. Ponúkne niekoľko možností  od batérie s kapacitou 44 kWh až po 130 kWh. Aj keď oficiálne dojazdy v kilometroch startup neudáva, najväčšia 130 kWh batéria by mala plne naloženému vanu aj pri častých zastaveniach a rozbehoch poskytnúť dojazd zásadne prevyšujúci 161 km. Naopak, najmenšia 44 kWh batéria sa môže javiť ako príliš malá, vo veľkých mestách však postačuje aj relatívne malý dojazd. V New Yorku napríklad doručovacie vozidlá najazdia denne iba 24 až 32 km.

Už po predstavení prvého modelu Alpha si 10 000 kusov objednala UPS, ktorá patrí medzi investorov Arrivalu (FOTO: Arrival)

Silná skupina investorov

Vo víziu Arrival-u, ktorý v roku 2015 založil ruský podnikateľ Denis Sverdlov a dnes zamestnáva približne 800 ľudí, veria aj veľké svetové spoločnosti. Medzi jeho investorov patria Hyundai Motor Company, Kia Motors Corporation, UPS a najnovšie aj správca investícií BlackRock, ktorý do startupu investoval 118 mil. USD. Za zmienku stojí aj objednávka na 10 000 vozidiel, ktorú zadala doručovateľská spoločnosť a jeden z investorov – UPS.

Prvým predstaveným prototypom elektrickej dodávky od Arrival-u bol model Alpha, ktorý bol na mnohých fotkách práve vo farbách UPS. Ten prešiel hodnotením skupiny logistických spoločností a získané informácie využil Arrival na jeho vylepšenie. Výsledkom je druhý model – Beta, ktorý bol predstavený v decembri 2020. Startup plánuje prvé dodávky vozidiel v 1. štvrťroku 2021.

FOTO: Arrival

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button