Motorizmus

Veľká modernizácia ikony: Svetová premiéra digitalizovaného modelu Multivan 6.1

Je ikonou a zároveň benchmarkom svojho segmentu: Bulli. Volkswagen Transporter, Caravelle, Multivan a California. Všetko bestsellery. Počas šiestich generácií – od T1 do T6 – značka Volkswagen Úžitkové vozidlá celosvetovo predala vyše 12 miliónov exemplárov.

Teraz modelový rad prechádza veľkou modernizáciou: T6.1. Ikona sa tak dostáva na najaktuálnejšiu úroveň a je digitalizovaná. Novinkou je celá armáda asistenčných systémov, po prvý raz digitálny združený prístroj a nová generácia systémov infotainmentu Volkswagen s integrovanou SIM kartou s permanentným prístupom online. Zmenený je aj dizajn prednej časti karosérie, prístrojový panel a rozšírené je sériové vybavenie. Pohon zabezpečujú najnovšie motory 2.0 TDI vo výkonovom rozpätí od 66 do 146 kW (90 až 199 k). Modernizovaný modelový rad T6.11 sa začne v prvých európskych štátoch predávať na jeseň 2019.

Nový asistent proti bočnému vetru je v T6.1 sériovo
„Hydraulický posilňovač riadenia v T6 bol v T6.1 nahradený elektromechanickým a tým aktívne ovládateľným riadením. To mení všetko, pretože umožňuje prístup k novým asistenčným systémom,“ hovorí Alexander Hitzinger, člen predstavenstva pre oblasť technického vývoja. K novým asistenčným systémom patrí vo všetkých T6.1 sériový asistent proti bočnému vetru, ktorý automaticky stabilizuje vozidlo pri nárazoch bočného vetra. To predstavuje citeľné zvýšenie bezpečnosti automobilu s vysokou karosériou s veľkými bočnými plochami.

Nové asistenčné systémy ovládajú riadenie a brzdia automaticky
Vďaka elektromechanickému posilňovaču konštruktéri mohli doplniť aj asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu „Lane Assist“. Pomocou kamery registruje čiary vodorovného dopravného značenia jazdných pruhov na ceste a automaticky udržiava T6.1 vo svojom pruhu. Zaparkovanie a vyparkovanie teraz uľahčuje parkovací asistent „Park Assist“. Po aktivácii ovládaním riadenie automaticky zavedie T6.1 do parkovacie miesta alebo ho vyvedie von; vodič pri tom musí ovládať iba akcelerátor a brzdu.

Pri manuálnom manévrovaní redukujú riziko poškodenia ultrazvukové senzory okolo celej karosérie. Pred kolíziami pri cúvaní z parkovacieho miesta na cestu chráni asistent pre vyparkovanie, ktorý upozorňuje vodiča na vozidlá približujúce sa zozadu v uhle 90 stupňov. Ak vodič nereaguje na výstražnú signalizáciu, systém automaticky zabrzdí vozidlo.

„Trailer Assist“ uľahčuje manévrovanie s prívesom
Všetky modely radu T6.1 sú predurčené ako ťažné vozidlá. Podľa pohonu dosahuje maximálna povolená hmotnosť prívesu do 2.500 kg. Manévrovanie s prívesom odteraz uľahčuje asistenčný systém „Trailer Assist“, známy z modelového radu Crafter. Odbremeňuje vodiča od komplikovaného ovládania, pri ktorom musí pri cúvaní s prívesom natočiť volant na opačnú stranu, ako pri normálnom cúvaní bez prívesu. 

Digitalizovaný interiér s novým prístrojovým panelom
Prepracovaný je aj prístrojový panel T6.1. Albert Kirzinger, šéfdizajnér značky Volkswagen Úžitkové vozidlá: „Pracovisko vodiča sme dôsledne prispôsobili digitálnemu svetu.“ Tím dizajnérov vytvoril podmienky na integráciu digitálneho združeného prístroja „Digital Cockpit“ a tretej generácie modulárnej stavebnice infotainmentu (MIB3) do T6.1. Kombináciou digitálneho združeného prístroja a displeja MIB3 sa vytvára v jednej rovine pohľadu vodiča nový veľký digitálny displej na zobrazovanie a ovládanie funkcií vozidla.

„Digital Cockpit“ s uhlopriečkou 26 cm
Digitálny združený prístroj „Digital Cockpit“ s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) v T6.1 posúva latku na novú úroveň. Je súčasťou sériového vybavenia verzie Multivan Highline. Na displeji s vysokým rozlíšením a kontrastom sa grafiky zobrazujú jasne a ostro. Vodič môže prepínať medzi rozličnými konfiguráciami obrazovky. 

MIB3 s displejom do 23,6 cm
Ďalšími novinkami v T6.1 sú nové navigačné systémy MIB3: „Media“ (20,3 cm) a „Discover Media“ (23,6 cm). Grafika ovládacieho rozhrania dotykového displeja má novú koncepciu, prostredníctvom personalizovateľnej základnej obrazovky sa funkcie dajú individuálne konfigurovať, podobne ako aplikácie na displeji smartfónu. Displej špičkového systému „Discover Media“ je okrem toho kompletne presklený. Ponuku systémov infotainmentu dopĺňajú systémy predchádzajúcej generácie MIB2 „Audio“ (s riadkovým displejom, sériovo pri základnom stupni výbavy) a „Colour“ (farebný dotykový displej 16,5 cm).

Systémy infotainmentu s integrovanou SIM kartou
Dôležitým novým prvkom všetkých systémov infotainmentu je integrovaná SIM karta (eSIM). Patrí k sériovému vybaveniu od systému „Colour“ a pre systém „Audio“ sa dá objednať za príplatok. Karta eSIM otvára nové spektrum online funkcií a služieb. 

Hlasové ovládanie prirodzenou rečou zjednodušuje ovládanie
Vďaka eSIM je ovládanie ešte intuitívnejšie a tým jednoduchšie. Nové systémy infotainmentu generácie MIB3 v T6.1 reagujú aj na hlasové povely prirodzenou rečou. Hlasové povely sa pri tom online porovnávajú s databázou a automaticky prevádzajú na digitálne povely. Rovnako ako pri iných Smart Devices stačí krátke zobúdzacie zvolanie aby systém v T6.1 začal počúvať: v tomto prípade je to „Hey Bulli“. Potom môže povel pokračovať napríklad takto: „Chcem ísť na Gendarmenmarkt v Berlíne“. A už navigačný systém navrhne presnú adresu ako nový cieľ.

„Apple CarPlay™“ funguje teraz aj bez kábla
Prístroje MIB3 majú zdokonalené aj ďalšie dôležité rozhranie: „App-Connect“. Pomocou tejto funkcie sa dajú aplikácie smartfónu ako „Google Maps“, „Mediathek“ alebo „Spotify“ ovládať priamo na displeji systému infotainmentu. Doteraz bolo na to vždy potrebné pripojenie smartfónu k vozidlu pomocou kábla. Pre užívateľov prístrojov iPhone je tento kábel pri systémoch s displejom 20,3 a 23,6 cm minulosťou – raz spárovaný iPhone sa cez Bluetooth a wireless „Apple CarPlay™“ automaticky pripojí k systému infotainmentu. Kompatibilné smartfóny všetkých značiek sa teraz dajú nabíjať takisto bez kábla – pomocou indukčnej nabíjačky v odkladacej priehradke nového prístrojového panelu.

Nové detailné riešenia uľahčujú pracovný deň
Značka Volkswagen Úžitkové vozidlá vyvinula úplne nové funkcie pre pracovné využitie vozidla. Patrí k nim zásuvka 230 V na sedadle vodiča a uzamykateľná schránka v lavici pre dve osoby na strane spolujazdca. Okrem toho bolo vytvorené nové riešenie na prepravu dlhých predmetov, ktoré sa dajú teraz prestrčiť pod dvojmiestnou lavicou na strane spolujazdca. Tým sa maximálna dĺžka nákladného priestoru zväčšila z 2.450 mm na 2.800 mm, respektíve z 2.900 mm na 3.300 mm (vozidlá s predĺženým rázvorom).

Nový dizajn prednej časti karosérie
Ak existuje na svete úžitkové vozidlo, ktorého dizajn je – taký ako je – perfektný, tak je to T6. A čo viac, pre mnohých fanúšikov univerzálneho vozidla dizajn už dávno dosiahol kultový status. Preto tím, ktorý vedie šéfdizajnér Albert Kirzinger, zámerne modifikoval iba prednú časť karosérie a dodal jej výraznejší vzhľad. Kirzinger: „T6.1 pôsobí na ceste ešte impozantnejšie. Dali sme mu veľký otvor na vstup vzduchu, ktorý aj skutočne potrebujeme pre moderné motory. Súčasne sme mohli zvýrazniť šírku a vytvoriť ešte ostrejší pohľad.“ Priečny pás z kompaktných reflektorov a hornej časti masky chladiča je pri tom užší ako u predchodcu. „Do tejto oblasti sme vložili novú dvojitú chrómovanú lištu, ktorá sa tiahne po celej šírke a ako pás denných svetiel z LED prechádza až do reflektorov. Tým vozidlo dostalo osobitú charizmu a už z diaľky sa dá rozoznať ako T6.1.“ Podľa modelu a verzie vybavenia je predná časť individualizovaná ďalšími chrómovanými detailmi. Nanovo bolo namiešaná aj paleta lakov karosérie a skombinovaná ponuka diskov kolies z ľahkej zliatiny.

Motory Euro 6d-TEMP s výkonmi od 66 kW (90 k) do 146 kW (199 k)
Pri modernizácii výrobca nanovo nakonfiguroval aj program pohonných jednotiek. T6.1 s pohonom predných kolies bude od začiatku predaja k dispozícii s vysoko účinnými štvorvalcovými turbodieslami s objemom 2,0 litra (2.0 TDI). Všetky tieto motory spĺňajú budúcu emisnú normu Euro-6d TEMP-EVAP.

Nový základný motor 2.0 TDI má teraz vyšší výkon 66 kW (90 k) oproti doterajším 62 kW (84 k). Nad ním figuruje motor 2.0 TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý nahrádza dva doterajšie motory s výkonmi 75 kW (102 k) a 84 kW (114 k). Z predchodcu boli prevzaté motory 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) a 2.0 TDI Biturbo s výkonom 146 kW (199 k). Motor TDI s výkonom 110 kW (150 k) sa dá za príplatok objednať aj s dvojspojkovou prevodovkou DSG, ako aj pohonom všetkých kolies 4MOTION (s manuálnou prevodovkou alebo s DSG). Špičková verzia s výkonom 146 kW (190 k) sa sériovo montuje s prevodovkou DSG a na želanie aj s pohonom 4MOTION.

Prečítajte si aj

Back to top button