Motorizmus

V európskom automobilovom priemysle je prebytok výrobných kapacít

Výrazný prebytok kapacít a nadprodukcia výroby automobilov ohrozuje podľa vedenia General Motors (GM) návrat jeho európskej dcéry Opel k zisku.

„V Spojených štátoch sme naše kapacity počas krízy znížili o 40 %,“ povedal v Detroite na Auto Show finančný šéf GM Chris Liddell. Dodal, že to isté platí aj o koncerne Ford. Obe spoločnosti teraz dokážu kapacity plne vyťažiť bez toho, aby na trhu vznikol prebytok ponuky nad dopytom. „V Európe vidím, že je kapacít mimoriadne veľa,“ pokračoval Liddell. Uviedol, že „je to vážny problém pre všetkých, ale najmä pre nás, ktorí sme pomerne malými výrobcami“.

Pre Opel, ktorý zostáva najväčšou problémovou dcérou GM, je tento vývoj hrozivý, lebo negatívne dôsledky presýteného trhu najviac pociťujú malé automobilky. GM musí značku Opel znovu vybudovať. Liddell dodal, že „kvalita našich áut v Európe je výrazne lepšia než ich imidž. Na ňom musíme popracovať“. Vedenie GM je spokojné s tým, že sa mu v Európe podarilo znížiť vlastné výrobné kapacity. Na konci minulého roka sa skončila výroba v belgickom závode v Antverpách. Ostatné závody GM by mali zostať v prevádzke, ale s menším počtom ľudí.

Opel však nemá nádej, aby sa jeho autá masovo predávali mimo Európy, lebo táto automobilka je európskou záležitosťou. Na situáciu v európskom automobilovom priemysle sa posťažoval aj finančný šéf Forda Lewis Booth. Uviedol, že v Európe je tento problém dlhoročný. Liddell však pripomenul, že teraz sa podobný potenciál vytvára aj v Číne. Najskôr sa môže prejaviť vo výrobe malých lacných vozidiel. Šéf Renaultu a Nissanu Carlos Ghosn má rovnaký názor na situáciu v Európe ako Američania. Zrejme sa nepôjde cestou zatvárania celých závodov. Výrobcovia budú v nich radšej tlmiť produkciu. Ale podľa neho sa tým nedosiahne uspokojivý výsledok.
 

Prečítajte si aj

Back to top button