Motorizmus

Švédsky Saab má zrejme dni svojej existencie spočítané

Saab, švédska dcéra automobilky General Motors (GM), má zrejme dni svojej existencie spočítané. Dnes sa na mimoriadnom zasadnutí zišla dozorná rada spoločnosti Saab a podľa masmédií mala na programe osobitne dôležitý bod – podanie návrhu na vyhlásenie nesolventnosti. Niektoré médiá uviedli, že tento krok sa môže stať realitou už v piatok.

Popoludní došlo k prerušeniu rokovania, ale masmédiá nezískali nijaké informácie o jeho priebehu a výsledkoch. Nevie sa, či bol stanovený nový termín rokovania rady. Švédska ministerka hospodárstva Maud Olofssonová v stredu uviedla, že návrh na vyhlásenie nesolventnosti Saabu by vytvoril najlepšie podmienky na to, aby sa zdravé časti automobilky dali reštrukturalizáciou zachrániť. Vláda premiéra Frederika Reinfelda v posledných dňoch, keď sa otvorene začalo hovoriť o zániku európskych dcér GM, odmietla akúkoľvek formu kapitálovej pomoci GM na záchranu Saabu. Vylúčila aj možnosť jeho zoštátnenia. GM, ktorý sám bojuje o prežitie, požiadal vládu o okamžitú pomoc pre svoju švédsku dcéru. Na zabezpečenie jej výroby vraj potrebuje 460 miliónov eur (13,86 miliardy Sk). Ak sa skončí výroba v Saabe v Trollhättane, o zamestnanie príde takmer 4000 jeho zamestnancov. V roku 2007 zišlo z montážnych liniek automobilky 125.000 vozidiel. GM kúpil Saab v roku 1990 a odvtedy sa takmer každý rok hospodárenie jeho dcéry skončilo stratou. Švédske autá sa vyvážali predovšetkým do Spojených štátov. Od vypuknutia krízy sa ich trh s motorovými vozidlami scvrkol takmer o polovicu, čo sa prejavilo aj na odbyte Saabu. Európska investičná banka (EIB) potvrdila, že Saab ju požiadal o úver na udržanie výroby. Sumu, ktorú potrebuje, banka nezverejnila. EIB mu však poskytne úver len v prípade, ak by zaň ručila vláda. Znalci európskeho automobilového priemyslu sa zhodujú v tom, že výroba automobilov vo Švédsku nemá dlhú perspektívu. Ak by sa zastavila výroba aj v automobilke Volvo, ktorá patrí americkému Fordu, vo švédskom automobilovom priemysle, vrátane subdodávateľov, by zaniklo do 30.000 pracovných miest.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button