Motorizmus

Spracovatelia starých vozidiel nie sú spokojní s cenami železného šrotu

S nízkymi cenami železného šrotu nie sú spokojní spracovatelia starých áut po prvom aj druhom kole šrotovného.

"Každý dostal svoje a šrotárom ostali len haldy šrotu a odpadu, s ktorými sa treba vyrovnať a za nízke ceny," uviedol pre TASR Jozef Figeľ, konateľ jedného z tridsiatky autorizovaných pracovísk na Slovensku. Podľa neho však šrotovné nemá s cenami druhotných surovín nič spoločné –  tie začali klesať na trhu s komoditou už od augusta minulého roku a tento trend pokračoval to aj v nasledujúcich mesiacoch. Figeľ spresnil, že napríklad železný šrot zlacnel z 36 eurocentov (11 Sk) za kilogram na 16 eurocentov (5 Sk) za kilogram. Viac ako dvojnásobný bol pokles u farebných kovov, napríklad medi z 5 eur (151 Sk) na približne 2 eurá (60 Sk) za kilogram. Podľa Figeľa však malo šrotovné pozitívny vplyv na zamestnanosť. Ich spoločnosť KOV-NZPÚ síce nevytvorila nové pracovné miesta, ale šrotovné zachránilo ich doterajší počet, lebo pred ním uvažovali o prepúšťaní pre nedostatok práce. V dvoch prevádzkach autorizovaného pracoviska – v Michalovciach a Novosade prevzali približne 3700 automobilov, z ktorých zatiaľ spracovali vyše 30 %. Autá najprv zbavujú prevádzkových náplní, potom postupne separujú motory, karosérie, kabeláž, sklá, textílie a molitany. Vytriedené kovy odoberajú huty, napríklad U.S. Steel Košice, Železiarne Podbrezová, či Kovohuty Krompachy. Na recykláciu putujú aj plasty a sklá, najmä bočné. Nevhodné na ďalšie spracovanie sú predné a zadné sklá a sklá potiahnuté fóliou, vysvetlil konateľ.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button