Motorizmus

Slovenský automobilový priemysel by sa mal rozvíjať aj v ďalších rokoch

Slovensko sa rýchlo stalo Detroitom Európy. Uviedla to dnes americká agentúra AP skice o situácii tohto odvetvia v našej krajine. Na rozdiel od amerického Detroitu má však celkom iné starosti. AP cituje šéfa KIA Motors Slovakia Jun-Bum Parka, ktorý v roku 2006 uvádzal do prevádzky výrobný komplex za miliardu eur (30,13 miliardy Sk) v Žiline. „Hovoríme o vytváraní nových pracovných miest a nie o ich rušení,“ povedal manažér.

Podľa Márie Novákovej, generálnej tajomníčky Združenia automobilového priemyslu SR, by sa malo odteraz do roku 2010 vytvoriť v odvetví 30.000 pracovných miest. Aj za ich účasti by sa mal slovenský automobilový priemysel pripraviť na zaradenie vyššie stupňa. Je isté, že USA, Kanada, Čína, Japonsko a Rusko vyrábajú podstatne viac automobilov ako Slovensko. Japonsko ich vyprodukovalo vlani takmer 11,6 milióna, americká veľká trojka (General Motors, Ford a Chrysler) ich dodali na trh 10,8 milióna. Ale počtom malý národ, na území ktorého sa nachádza aj automobilka PSA  Peugeot Citroën a nemeckého Volkswagenu,  vyrába najviac automobilov na 1000 obyvateľov. Vlani sa ich na Slovensku vyrobilo 571.071, čo znamená, že na 1000 obyvateľov ich pripadlo 105,7. Tento rok sa odhaduje ich produkcia na 610.000. A automobilky na Slovensku ešte stále nejdú na plný výkon. Analytici uvádzajú, že výrobcovia automobilov prišli na Slovensko, lebo má lacnú pracovnú silu, nízke dane, slabé odbory, dobré diaľnice a iné logistické prvky, strategickú polohu v geografickom srdci Európy. Je aj blízko k rastúcim trhom Ruska, Ukrajiny a iných republík bývalého Sovietskeho zväzu. "To sú dôvody, prečo treba byť tam," povedal riaditeľ Centra pre výskum automobilového priemyslu v Nemecku Ferdinand Dudenhöffer. Centrum pôsobí na Univerzite v Gelsenkirchene. "Môže krajina udržať svoj úspech tvárou v tvár recesii?" Dudenhöffer je skeptický. "Na svete neexistuje krajina, alebo výrobca automobilov, ktorý by bol imúnny voči tejto kríze," poznamenáva riaditeľ. Slovensko ešte pred vstupom Do EÚ, uskutočnil bolestné reformy. Jeho ekonomika dosahuje v Európe vysoké prírastky. Tento rok  by mal byť jej vzostup 7,4 % a predpokladá sa, že na rok to bude solídnych vyše 4 %. Od prvého januára sa krajina stane novým členom eurozóny. Priemerná mesačná mzda v krajine je 650 eur (19.582 Sk), v automobilovom priemysle je mesačný príjem 800 eur (24.100 Sk). To je len 25 % mzdy ich kolegov v Nemecku. Pritom náklady na dôchodky a zdravotnícku starostlivosť predstavujú len zlom výdavkov americkej Veľkej trojky. Toto sú všetko dôvody, ktoré objasňujú, prečo si subdodávatelia budujú svoju sieť okolo Kie, Pegeotu a Volkswagenu. Automobilky vyprodukovali vlani so 76.000 zamestnancami hodnotu za 20,8 miliardy eur (626,62 miliárd Sk). Napriek tomu, že sa nad svetovým automobilovým priemyslom zbiehajú tmavé mraky, kórejský Hyundai Motor Co. to neodradilo od otvorenia nového závodu v moravskom meste Nošovice. Jeho výstavba stála miliardu eur (30,13 miliardy Sk). Peugeot Citroën uvádza, že má v úmysle vyrábať nový model C3 Picasso výhradne len na Slovensku.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button