Motorizmus

Šéf GM pripúšťa možný bankrot automobilky

Advertisement

Americká automobilka General Motors (GM) urýchlene vyhlási bankrot, ak to bude potrebné, uviedol jej šéf Fritz Henderson pre britský denník Financial Times.

Koncern tento týždeň upozornil na rastúce riziká, že vyhlási bankrot do júna, keďže prezident Barack Obama odmietol jeho sanačný plán ako nedostatočný a dal mu 60 dní na vypracovanie nového. GM sa musí pokúsiť presvedčiť majiteľov dlhopisov a odbory, aby pristúpili na väčšie ústupky. "Ak sa budeme musieť uchýliť k bankrotu, potom to urobíme rýchlo. Existujú netradičné spôsoby, ako to urobiť, ale na to potrebujete veľkú dávku moci, vôle a vplyvu. A my máme moc, vôľu a vplyv," povedal Henderson, ktorý v pondelok prevzal vedenie GM po Rickovi Wagonerovi. Henderson vyslal jasnú správu majiteľom dlhopisov a odborárom, keď povedal, že čistú bilanciu nie je možné dosiahnuť rokovaniami a cestou k nej môže byť bankrot.
"Mnoho ľudí tvrdí, že vláda to nikdy nedopustí. Je úplne jasné, že toto nie je ten prípad," uviedol Henderson. "A ak máte ešte nejaké pochybnosti, potom ma počúvajte: urobíme svoju prácu jedným alebo druhým spôsobom, a preto pripomínam ľuďom, ktorí nečinne sedia a tvrdia, že sa to nestane – môže sa to stať, je to naozaj možné, ale spoločnosť dosiahne svoje ciele." Väčšina ľudí stále predpokladá, že GM sa bude chcieť vyhnúť bankrotu rokovaním s odbormi a majiteľmi dlhopisov, ktorých sa bude snažiť prinútiť k väčším ústupkom. Podľa demokratického senátora Carla Levina sa Obama a jeho administratíva snažia hovorením o bankrote prinútiť majiteľov dlhopisov, aby sa vrátili za rokovací stôl a súhlasili s ústupkami. Zároveň však upozorňuje na to, že je to nebezpečná hra, pretože hovorenie o bankrote ho môže reálne spôsobiť. "Čím viac o tom verejne hovoríte, tým viac ľudí pochybuje o tom, či si má kúpiť auto tejto spoločnosti."
GM musí zmenšiť svoj dlh vo výške 27,5 miliardy USD (20,48 miliardy eur), ktorý nie sú majitelia dlhopisov ochotní vymeniť za akcie. Ďalších 20,4 miliardy USD predstavujú záväzky voči zdravotnému fondu odborovej organizácie UAW. Bankrot by majiteľom dlhopisov a odborárom sťažil cestu k zaplateniu týchto pohľadávok. Henderson má na presvedčenie majiteľov dlhopisov a odborárov čas do 1. júna. Aj Henderson trvá na tom, že jeho prioritou je reštrukturalizácia GM bez bankrotu. Jeho vyhlásenia však naznačujú, že je oveľa ochotnejší uvažovať o tejto ceste ako bývalý šéf GM Wagoner. Wall Street Journal vo svojej v utorok zverejnenej analýze tvrdí, že bankrot a ochrana pred veriteľmi by mali GM rovnako ako Chrysleru pomôcť dostať sa z najväčších problémov a oddeliť "dobré" životaschopné časti od "zlých", teda tých, ktoré sú odsúdené na zánik. Vláda by vraj bola rada, keby sa "dobrý" GM stal samostatnou spoločnosťou. "Dobrý" Chrysler chce vláda podľa Wall Street Journalu predať Fiatu. Bankrot GM by znamenal pád americkej ikony, ktorá ešte v roku 2004 zaznamenala zisk 2,8 miliardy USD a v roku 1962 kontrolovala 51 % domáceho automobilového trhu. Avšak v posledných 4 rokoch zaknihoval koncern celkovú stratu vo výške 82 miliárd USD kvôli prepadu predaja veľkých áut, ktorý spôsobil nárast ceny benzínu spoločne so zamrznutím úverových trhov. Americký prezident Barack Obama v pondelok odmietol poskytnutie ďalšej pomoci pre GM a Chrysler. Koncerny podľa neho nenavrhli také razantné zmeny, ktoré by boli dostatočným argumentom udeliť im ďalšiu štátnu pomoc. Dal im však poslednú šancu na nevyhnutnú reštrukturalizáciu. Od veriteľov a odborárov zasa požaduje "bolestivé ústupky" ako cenu za prežitie automobiliek. Obama tvrdí, že prežitie automobiliek "nemôže závisieť od nekonečného prísunu dolárov daňových poplatníkov. Tieto spoločnosti a celý sektor musia stáť na vlastných nohách, nesmú sa spoliehať na ochranu štátu".

zdroj: TASR, foto: internet

Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button