Elektromobilita

Revolúcia nabíjania elektromobilov zo Slovenska

„Veríme, že AgeVolt pomôže spoločnosti zbaviť sa strachu z elektromobility a ukážeme svetu, že so správnym systémom nabíjania to nie je zlá cesta,“ hovorí Ján Zuštiak, zakladateľ inovatívneho slovenského startupu, ktorý má potenciál zmeniť trh nabíjacích staníc. Prišiel totiž s riešením, ako sa dá nabíjacie miesto vybudovať lacno, rýchlo a svojmu vlastníkovi navyše dokáže zarábať peniaze. V rozhovore nám prezradil, čím je jeho projekt unikátny a aké užívateľské novinky a benefity prinesie na trh elektromobility.

Ako by ste predstavili spoločnosť AgeVolt niekomu, kto o nej zatiaľ nič nevie?

AgeVolt vznikol v roku 2019, zameriava sa na časť trhu, ktorú tvorí najmä projektový biznis a našim cieľom je priniesť do tejto oblasti kvalitný a jednoduchý produktový nadhľad. Naše produktové portfólio aktuálne tvorí hardvér a softvér nabíjacej stanice pre elektromobily a energy management system do 2500A. Tie sú určené na realizáciu komplexných nabíjacích systémov tak pre koncového zákazníka ako aj pre samosprávy či biznis odvetvie.

V čom sú najväčšie výhody AgeVoltu oproti iným poskytovateľom?  

Povedal by som, že pri hodnotení výhod AgeVoltu oproti iným službám záleží od toho, s čím ho porovnávame. Jednou oblasťou je výroba hardvéru a softvér, ktorý sa v ňom používa, teda ako sa nabíjačka správa, aký má energy management, správu užívateľov a pod. Druhou oblasťou je tzv. delivery, teda či budujeme vlastné siete a prenajímame si iba parkovacie miesta alebo nechávame parkovacie miesto aj nabíjačku užívateľovi. Tretiu časť predstavujú možnosti pre vlastníka, ako dokáže nabíjačku zdieľať so zákazníkmi a zarábať na nej. V každej z týchto oblastí má AgeVolt svoje výhody.

Znie to zaujímavo. Môžeme sa na jednotlivé oblasti pozrieť bližšie?

V rámci hardvéru a softvéru je to napríklad v tom, že hardvér aj softvér sú naše a preto vieme všetky funkcionality nabíjačky prispôsobiť tak, aby boli blízke konečným užívateľom. Máme tam pokročilý energy management, ktorý si sami spravujeme, takže koncový užívateľ si už nemusí nič sám programovať. Produkt sa dodá ako celok, jednoducho na pár klikov sa nastaví a môže sa používať. Vďaka tomu dokážeme pokryť projekty od malých rodinných domov, cez hotely a reštaurácie až po veľké biznis centrá s desiatkami či stovkami nabíjačiek na jednom parkovisku.

Zakladateľ spoločnosti AgeVolt, Ján Zuštiak (FOTO: redakcia)

V oblasti delivery nám ide o to, že nechceme budovať vlastnú sieť. Žiadnu nabíjačku nechceme vlastniť, chceme ich predať majiteľom parkovacích miest s existujúcimi elektrickými prípojkami pre budovy, nech si sami vytvoria svoj biznis. Je to ich prípojka, ich parkovacie miesto, my im ponúkame možnosť, ako cenovo dostupne a nákladovo efektívne môžu svoje parkovacie miesto a elektrickú prípojku využiť tak, aby z toho mohli profitovať. Nežiadame od nich žiadny poplatok za to, že využívajú svoju vlastnú nabíjačku. Jediné, za čo si účtujeme poplatok je situácia, keď si vlastník svoju nabíjačku zverejní v našej aplikácii, niekto si túto nabíjačku cez našu verejnú mobilnú aplikáciu nájde a využije ju. Je to podobné ako portál Airbnb. My si za sprostredkovanie účtujeme 7 %, zvyšných 93 % zostáva majiteľovi nabíjačky. Samozrejme, ak na nabíjačke nabíja svoje vlastné autá alebo vystaví pre vozidlá svojej firmy či zákazníkov nabíjacie karty, vtedy to ide mimo našu aplikáciu a neplatí nám vôbec nič. Všetko funguje lokálne, mimo cloud, takže karty budú fungovať aj bez internetu. Na konci mesiaca príde vlastníkovi nabíjačky vždy report s informáciami ktorá karta bola ako často využívaná a koľko spotrebovala energie, vlastník si vie užívateľov triediť podľa všetkých možných kritérií. Ak ide napríklad o veľkú budovu s množstvom nájomcov, majiteľovi príde na konci mesiaca vyúčtovanie, ktoré zapojí do mesačných platieb za energiu pre nájomcov a nám opäť neplatí nič.

A aké výhody prináša AgeVolt majiteľovi elektromobilu?

Pre zákazníka alebo užívateľa elektrického vozidla sú výhodou širšie možnosti nastavení, preferencií, cien a pod. V našej aplikácii napríklad vidí ceny za kWh energie, vie si filtrovať podľa ceny, podľa výkonu nabíjačky atď. Dokonca ju môže ohodnotiť z pohľadu dostupného parkovania, či je v okolí dobrá kaviareň alebo reštaurácia a pod. Aplikácia zadarmo ponúka aj možnosti rezervácie, takže užívateľ si ju zarezervuje na čas, ktorý mu vyhovuje, bez čakania sa nabije a môže ísť. Užívatelia tiež môžu nahlasovať prípadné poruchy. Ak hodnotenie nabíjacej stanice klesne pod určitú úroveň, zo siete v našej aplikácii vypadne. Týmto chceme motivovať prevádzkovateľov nabíjačiek, aby sa o ne starali.

Inovatívny start-up má potenciál urobiť elektromobilitu omnoho dostupnejšou (FOTO: redakcia)

Akí zákazníci majú o váš produkt najväčší záujem?

Medzi klientelou máme fyzické osoby, ktoré vlastnia jedno elektrické auto, malé firmy, ktoré majú pár nabíjacích staníc pre svoje účely, ale bavili sme sa už aj s developermi ako Corwin, s ktorým rokujeme o predaji 18-tich nabíjačiek pre verejnosť aj rezidentov, ktoré by sa mali zrealizovať ešte tento rok, ďalej tiež Penta, YIT aj rôzni ďalší menší developeri. Developerom sa naše riešenie páči, pretože majú postupne povinnosť mať vo svojich projektoch nabíjacie stanice a nechcú to celé dať niekomu na 30 rokov a prenajímať mu parkovacie miesta vo svojom objekte, ako to býva pri niektorých poskytovateľoch nabíjacích staníc. Sú radi, keď si môžu vybudovať svoje nabíjacie stanice a navyše, naše nabíjacie stanice sú v porovnaní s inými službami rádovo lacnejšie.

Dá sa povedať, aký produkt je priamou konkurenciou AgeVoltu?

My sa nechceme porovnávať napríklad s trojicou najsilnejších poskytovateľov nabíjacích staníc na Slovensku. Je to iný segment, iný typ klientov aj iný spôsob využívania elektromobility. My chceme používateľom ponúknuť jednoduchú a cenovo dostupnú možnosť, aby ak chcú, sa sami mohli stať konkurenciou veľkých hráčov ako ZSE, greenway alebo ejoin. Pri elektrickej infraštruktúre sa často diskutuje o tom, ako to elektrická sústava zvládne, keď rapídne vzrastie počet elektromobilov. Aký je Váš názor na túto tému?

Aktuálne má Slovenská republika dostatok kapacity distribučnej sústavy aj kapacity výroby elektrickej energie aby zajtra mohli byť všetky osobné a nákladné autá na Slovensku elektrické, nie je s tým žiadny problém. Vieme ich všetky nabiť, nie je potrebné stavať nové elektrárne ani nič podobné. Prepočítavali sme to a vyšlo nám, že ročne stačí Slovensku 6 000 MWh elektrickej energie na to, aby sa všetky spaľovacími motormi poháňané autá mohli zmeniť na čisto elektrické. Počítali sme to pri spotrebe až 23 kWh/100 km, čo je viac ako priemerná spotreba elektromobilu. Samozrejme, jediná potrebná vec je, aby sa autá nabíjali rovnomerne počas dňa, nedajú sa všetky nabiť naraz.

Nabíjačku AgeVolt môžete mať ako stĺpik aj ako wallbox (FOTO: AgeVolt)

V AgeVolte poukazujete aj na to, že ľudí treba zbaviť strachu z elektromobility. Ako na to?

Je to napríklad o infraštruktúre. Mali by sme mať dostatok nabíjacích bodov, aby ľudia stratili bariéry a začali vnímať elektrické vozidlá ako svoj mobil alebo počítač, ktoré nabíjajú kedykoľvek a kdekoľvek. Nikto z nás nečaká, kým sa mu mobil alebo počítač úplne vybijú. Nabíjame ich vtedy, keď na to máme možnosť. A takto to by to malo byť aj s elektromobilmi. Za hodinu dokážete dostať do elektromobilu elektrickú energiu na prejdenie asi 100 km, v mestskom prostredí je to absolútne postačujúce. Ďalšia vec je, že počas dňa nám autá často stoja – idem do práce, odveziem sa niekoľko kilometrov, zaparkujem a auto stojí. Z práce idem na nákup, kým nakupujem, auto stojí. Idem do lekárne alebo do kaviarne na kávu, auto stojí. Preto by na čo najviac miestach mali byť dostupné nabíjacie body, ale nie iba jeden alebo dva, ale dostatok nabíjacích bodov, aby sa každý elektromobil mohol pohodlne nabiť tam, kde práve stojí. Najmä pre ľudí žijúcich na sídliskách a v obytných domoch bez nabíjačiek je toto dôležité. Samozrejme, že ak prídete na nákup do nákupného centra a musíte tam 20 minút krúžiť, pretože má iba dve nabíjacie miesta a obe sú obsadené, nepríde vám elektromobilita práve praktická.

Ako si môžem ja ako zákazník zaobstarať nabíjačku od AgeVoltu? Čo všetko na to budem potrebovať?

Naša nabíjačka nie je nič zložité, šikovný elektrikár ju bez problémov dokáže zapojiť a prípadne opraviť, ak by sa niečo vyskytlo. Naše nabíjačky skladáme formou „IKEA“ štýlu, to znamená, že sú zložené z viacerých komponentov od našich dodávateľov. My ich našim klientom dodávame rozobraté, ale každý šróbik, každý káblik je presne označený, aby to hociktorý elektrikár vedel za hodinu bez problémov zmontovať. Šasi je z lisovaného plastu, káblové zväzky vo vnútri nám dodáva firma, ktorá ich vyrába aj pre veľké automobilky, riadiaca elektronika je od firmy z Čiech. Takto to predáme nášmu klientovi.

Štyri nabíjacie body AgeVolt v Bratislave (FOTO: redakcia)

Nabíjačku si teda zloží sám. Čo v prípade, že sa vyskytne nejaká chyba?

Ak vlastník nabíjačky chce, môže podpísať servisnú zmluvu ss firmou, ktorá sa týmto zaoberá. Napríklad väčších klientov pokrývame cez nášho partnera Engie, s ktorým majiteľ nabíjacích staníc podpíše servisnú zmluvu a Engie sa mu o ne stará. A je samozrejme mnoho ďalších firiem, ktoré sa týmto zaoberajú, takže my nemusíme vymýšľať niečo, čo už funguje. Ak má iba jednu alebo niekoľko málo nabíjačiek, napríklad pred svojou kaviarňou alebo hotelom, opäť mu ich môže opraviť aj ktorýkoľvek elektrikár.

Spomínali ste aplikáciu. Tá je priamo vaša?

Áno, aplikáciu sme si vyvinuli a ďalej ju zdokonaľujeme sami, s vlastným tímom ľudí. Chceme ju posúvať ďalej, až do stavu, kedy budeme vedieť obchodovať s energiou nabíjacích staníc až na národnej úrovni, teda na takej úrovni, že keď nám štát povie, že teraz potrebuje získať 1 MW výkonu v rámci Slovenska, lebo ju práve nemá, dokážeme hýbať výkonom v nabíjačkách tak, že ľudia to ani nepocítia, ale štát áno. Ak totiž na dajme tomu 30 sekúnd znížim výkon na 1 000 nabíjacích staniciach na polovicu, človek si to ani nevšimne, ale štát si to všimne významne. 

Ako vlastne vznikol váš nápad založiť AgeVolt?

Veľa voľného času (smiech). Pred niečo vyše rokom som odišiel zo spoločnosti, ktorú som založil, zaoberala sa vývojom softvéru pre smart home. Začal som hľadať niečo viac v priemyselnej branži a vtedy ma oslovila spoločnosť Engie, ktorá chcela robiť riadiace systémy pre kotolne, tak sme sa o tom začali baviť a počas diskusii padla položartom otázka, že keď už vieme vyvinúť všetko, tak či im nevieme vyvinúť nabíjačky, pretože hľadali dodávateľa nabíjačiek pred budovu, kde sídlia. Majú síce spoločnosť, ktorá vyrába nabíjačky, ale ani tá a ani žiadna iná neponúka komplexné riešenie, ktoré každú milisekundu stráži spotrebu budovy a na nabíjanie aj veľkého počtu nabíjačiek použije iba voľnú kapacitu. Dohodli sme sa, že sa na to pozrieme. Za dva mesiace sme mali hotový koncept, za ďalšie dva mesiace sme vystavali plne funkčný systém a v januári 2019 sme spustili predaj.

Zdroj
transport.sk
Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button