Motorizmus

Obama počíta s rýchlym bankrotom General Motors

Americký prezident Barack Obama si myslí, že rýchly a riadený bankrot General Motors (GM) je najpravdepodobnejším spôsobom reštrukturalizácie koncernu, tvrdia ľudia oboznámení so záležitosťou. Niektoré banky už stanovili cieľovú cenu akcie GM na nulu. Zdá sa teda, že osud amerického koncernu je spečatený.

Obama je vraj tiež pripravený na bankrot Chrysleru a jeho postupný predaj, ak automobilka neuzatvorí alianciu s talianskym Fiatom. Uviedli to členovia Kongresu ešte pred pondelkovým prejavom prezidenta, v ktorom odmietol reštrukturalizačné plány oboch koncernov ako nedostatočné. Podľa Obamovych slov koncerny nenavrhli také razantné zmeny, ktoré by boli dostatočným argumentom udeliť im ďalšiu štátnu pomoc. Dal im však poslednú šancu na nevyhnutnú reštrukturalizáciu. Od veriteľov a odborárov zasa požaduje "bolestivé ústupky" ako cenu za prežitie automobiliek. Obama v pondelok uviedol, že prežitie automobiliek "nemôže závisieť od nekonečného prísunu dolárov daňových poplatníkov. Tieto spoločnosti a celý sektor musia stáť na vlastných nohách, nesmú sa spoliehať na ochranu štátu." Prezident dal GM na vypracovanie nového plánu 60 dní a Chrysleru, ktorého situácia je horšia, iba 30 dní. Chrysler má odstrániť prekážky fúzie s Fiatom. Ak sa to podarí, "pouvažujeme o úvere vo výške až 6 miliárd USD na pomoc uskutočnenia tohto plánu". GM má v priebehu týchto dvoch mesiacov navrhnúť rozsiahlejšie zníženie nákladov a dlhu, než sa uvádzalo v pláne automobilky, ktorý predložila v marci. Rýchly bankrot, ktorý Obamova administratíva pripustila ako jednu z možností, sa podľa dvoch nemenovaných členov Kongresu a ďalších ľudí blízkych záležitosti zdá neodvratný. S podobným názorom v utorok prišiel aj denník Wall Street Journal, ktorý tvrdí, že ochrana pred veriteľmi by mala automobilkám pomôcť dostať sa z najväčších problémov a oddeliť "dobré" životaschopné časti od "zlých", teda tých, ktoré sú odsúdené na zánik. Vláda by vraj bola rada, keby sa "dobrý" GM stal samostatnou spoločnosťou. "Dobrý" Chrysler chce vláda podľa Wall Street Journalu predať Fiatu. Bankrot GM by znamenal pád americkej ikony, ktorá ešte v roku 2004 zaznamenala zisk 2,8 miliardy USD (2,10 miliardy eur) a v roku 1962 kontrolovala 51 % domáceho automobilového trhu. Avšak v posledných 4 rokoch zaknihoval koncern celkovú stratu vo výške 82 miliárd USD kvôli prepadu predaja veľkých áut, ktorý spôsobil nárast ceny benzínu spoločne so zamrznutím úverových trhov. Akcia GM sa predáva za 1,88 USD a od začiatku roka stratila 39 %. Navyše, napríklad podľa Deutsche Bank je cieľová cena akcie GM nulová. Analytik Deutsche Bank Jim Reid tvrdí, že bankrot automobilky by mohol viesť k zníženiu priemyselnej produkcie v takom rozsahu, ktorý by znamenal pokles hrubého domáceho produktu (HDP) USA o štyri percentuálne body v jednom kvartáli. Vláda poskytla GM a Chrysleru na konci roka 2008 záchranné úvery v celkovej výške 17,4 miliardy USD, aby predišla ich náhlemu kolapsu, avšak iba pod podmienkou, že pripravia reštrukturalizačné plány, upozornil Obama. Dodal, že v súlade s tým obe automobilky odovzdali svoje plány.
"Po dôkladnej analýze sme však dospeli k tomu, že ani jedna nešla dostatočne ďaleko na to, aby ospravedlnila rozsiahle nové investície, ktoré tieto spoločnosti požadujú. A preto oznamujem, že moja administratíva ponúkne GM a Chrysleru obmedzený čas na to, aby spoločne s veriteľmi, odbormi a ostatnými akcionármi vypracovali zásadnú reštrukturalizáciu, ktorá by ospravedlnila investovanie ďalších peňazí daňových poplatníkov. Počas tohto obdobia musia vypracovať plány, ktoré Američanov presvedčia o ich dlhodobých vyhliadkach na úspech," povedal v pondelok Obama. Obama stále predpokladá, že GM sa bude chcieť vyhnúť bankrotu rokovaním s odbormi a majiteľmi dlhopisov, ktorých sa bude snažiť prinútiť k väčším ústupkom. Podľa demokratického senátora Carla Levina sa Obama a jeho administratíva snažia hovorením o bankrote prinútiť majiteľov dlhopisov, aby sa vrátili za rokovací stôl a súhlasili s ústupkami. Zároveň však upozorňuje na to, že je to nebezpečná hra, pretože hovorenie o bankrote ho môže reálne spôsobiť. "Čím viac o tom verejne hovoríte, tým viac ľudí pochybuje o tom, či si má kúpiť auto tejto spoločnosti." GM musí zmenšiť svoj dlh vo výške 27,5 miliardy USD, ktorý nie sú majitelia dlhopisov ochotní vymeniť za akcie. Ďalších 20,4 miliardy USD predstavujú záväzky voči zdravotnému fondu odborovej organizácie UAW. Bankrot by majiteľom dlhopisov a odborárom sťažil cestu k zaplateniu týchto pohľadávok. Podľa analytika Roda Lacheho z Deutsche Bank vláda zrejme uvažuje o tom, že GM a Chrysler vyhlásia bankrot a ich najlepšie aktíva sa rýchlo predajú, a tak sa vytvoria nové spoločnosti.

zdroj: TASR, foto: internet
                

Prečítajte si aj

Back to top button