Motorizmus

O prípadnom pokračovaní šrotovného sa rozhodne v 2. polroku

Šrotovné, ktorého druhé a zatiaľ posledné kolo skončilo v utorok, označil minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek za dobrý projekt. Nevylúčil zároveň ani ďalšie pokračovanie šrotovného v druhom polroku tohto roka, avšak až po dôkladnej analýze jeho doterajšieho fungovania.

"Šrotovné pomohlo predajcom a následne výrobcom, automobilky v druhom kvartáli štartujú výrobu. Ale ukázalo sa aj niekoľko defektov v tomto modeli, dochádzalo k zneužitiu systému," pripustil Jahnátek. Medzi takéto pochybenia zaradil poradovníky na šrotoviskách či priebežné zvyšovanie predajných cien automobilov. "Myslím si, že toto boli neférové kroky a ja s nimi v žiadnom prípade nemôžem súhlasiť," zdôraznil minister hospodárstva. Dôvodom, prečo sa šrotovné doteraz týkalo len automobilov, a nie ďalších priemyselných výrobkov, je celoeurópsky význam tohto odvetvia. "Odštartovali sme šrotovné automobilov, lebo automobilový priemysel je globálny priemysel v rámci európskeho priestoru. Keď sme chceli dať nejaký globálny impulz, bolo správne ísť do automobilového priemyslu," argumentoval Jahnátek. O prípadnom zavedení podobného systému aj na ďalšie výrobky, napríklad bielu techniku, rezort hospodárstva podľa svojho šéfa zatiaľ neuvažuje. Druhé a podľa oficiálnych vyjadrení aj posledné kolo šrotovného na Slovensku sa skončilo v utorok podvečer. Stanovený počet 22.100 štátnych dotácií na nahradenie starého auta novým sa tak minul za päť pracovných dní od spustenia druhej vlny projektu v pondelok 6. apríla. Prostriedky vyčlenené na prvé kolo sa vyčerpali za 2,5 týždňa.
Predseda vlády Robert Fico sa ešte pred opätovným spustením projektu vyjadril, že druhé kolo šrotovného bude zároveň jeho posledným. Neskôr to potvrdil aj minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek, podľa ktorého sa tretie kolo šrotovného zatiaľ nepripravuje. Predstavitelia automobilového priemyslu napriek tomu lobujú za pokračovanie projektu, ktorý si podľa nich na seba sám zarába a výrazne zvyšuje doteraz upadajúci predaj áut v tomto roku. Prvé kolo šrotovného prebehlo od pondelka 9. marca do stredy 25. marca, kedy sa minula na tento účel pôvodne vyčlenená suma 33,2 milióna eur (1 miliarda Sk). Vláda sa preto rozhodla uvoľniť ďalších 22,1 milióna eur (665,8 milióna Sk) na pokračovanie projektu, ktorý umožňoval získať štátny príspevok na kúpu nového auta v maximálnej hodnote 25.000 eur (753.150 Sk) po zošrotovaní vozidla staršieho ako desať rokov, ktoré bolo do evidencie zapísané do konca minulého roka. Oproti prvému kolu sa v jeho druhej vlne zmenilo rozloženie príspevkov medzi štát a predajcov – ministerstvo hospodárstva poskytovalo dotáciu na nákup nového auta vo výške 1000 eur (30.126 Sk) len pod podmienkou, že predajca poskytol zľavu z ceny vozidla minimálne v rovnakej výške. V prvom kole bol základný príspevok štátu aj bez spoluúčasti obchodníka 1000 eur (30.126 Sk) a v prípade, že predajca prispel zo svojho ďalšími minimálne 500 eurami (15.063 Sk), štátna dotácia sa zvýšila na 1500 eur (45.189 Sk). Opatrenie, o ktorého zavedení rozhodla vláda začiatkom marca po dohode Rady pre hospodársku krízu, nemá jednoznačnú podporu celého politického spektra. Pomerne ostro projekt kritizujú opozičné strany, pretože túto štátnu dotáciu považujú za drahé nesystémové opatrenie, ktoré nepomôže slovenskej ekonomike, ale iba vybraným skupinám občanov a podnikateľov. Vláda kritiku odmieta s tým, že ide o opatrenie, ktoré má celoeurópsky význam a Slovensko ním vyjadruje solidaritu s ostatnými krajinami Európskej únie (EÚ). V súčasnosti je šrotovné realitou v 12 krajinách únie, plánuje ho zaviesť susedné Česko, ale napríklad aj Japonsko.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button