Motorizmus

Nevyužitá môže tento rok zostať takmer polovica kapacity automobiliek

Advertisement

Obmedzovanie výroby v automobilkách, ktoré majú výrazný podiel na produkcii slovenskej ekonomiky, významne ovplyvňuje priemyselnú výrobu, zahraničný obchod a celkový výkon slovenského hospodárstva. Podľa hlavného ekonóma UniCredit Bank Jána Tótha môže pritom nevyužitá kapacita sektora na Slovensku dosiahnuť v tomto roku až 45 %.

Jedna z troch veľkých automobiliek pôsobiacich v SR, bratislavský Volkswagen, je práve v polovici ohlásenej dvojtýždňovej odstávky. "Dvojtýždňové prerušenie výroby tak veľkej automobilky ako Volkswagen môže predstavovať výpadok okolo 200 miliónov eur (6,03 miliardy Sk)," vyčísľuje analytička Poštovej banky Eva Sárazová. V obmedzenom režime pracovali určitý čas v tomto roku aj ostatné dve slovenské automobilky, PSA Peugeot a Kia. Dôvodom problémov automobilového priemyslu nielen na Slovensku je globálna hospodárska kríza a s ňou súvisiaci slabý dopyt po autách, keďže tento sektor patrí medzi výrazne cyklické odvetvia. "Automobilový priemysel na Slovensku je do veľkej miery závislý od nákupných nálad v eurozóne. Ak sa preto tieto nálady nakupujúcich v eurozóne pod vplyvom krízy zhoršujú, tak klesá dopyt aj po autách vyrábaných na Slovensku," vysvetľuje Sárazová.
Výrobe vozidiel na Slovensku môže do určitej miery pomôcť zavedenie tzv. šrotovného, ani nie tak u nás, ako vo veľkých krajinách západnej Európy, myslí si analytička ČSOB Silvia Čechovičová. "Šrotovné sa v marci postaralo a v apríli zrejme postará o určité oživenie na našom trhu s automobilmi. Predaja veľkých a luxusných automobilov, ktoré vyrába Volkswagen na Slovensku, sa však veľmi netýka. Šrotovné pomôže skôr automobilkám, ktoré u nás vyrábajú menšie a lacnejšie modely," prízvukuje Sárazová. V súvislosti s nádejami vkladanými do šrotovného vyzýva však Tóth na opatrnosť, keďže takéto opatrenie nemôže dlhodobo nahradiť reálne oživenie zahraničných ekonomík. "Rizikom je, že aktuálne oživenie nálady v nemeckej ekonomike môže byť len dočasným prejavom administratívnych opatrení typu šrotovného," upozorňuje hlavný ekonóm UniCredit Bank. Ak by však skutočne došlo k trvalejšiemu oživeniu, prepad výroby áut aj celého slovenského priemyslu by sa mal ku koncu tohto roka začať zmenšovať.

zdroj: TASR, foto: internet

Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button