Motorizmus

Elektromobilita inak: Ford Mustang Mach-e

Úplne nový, čisto elektrický Mustang Mach-E je prvý sériovo vyrábaný Ford, ktorý bol od začiatku vyvíjaný ako čistý elektromobil s nulovými emisiami. K zákazníkom v Európe sa dostane koncom roku 2021. Mustang Mach-E prináša zákazníkom slobodu, výkon a charakter kultového, najpredávanejšieho športového vozidla na svete v podobe čisto elektrického vozidla.

Pohon má na starosti dynamická, energeticky efektívna elektrická pohonná jednotka napájaná z akumulátora. Vôbec prvý SUV člen rodiny Mustangov je v ponuke s možnosťou voľby jedného elektromotora s pohonom zadných kolies, ale aj ako dvojmotorová verzia s pohonom všetkých kolies so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy, čo je porovnateľné so superšportami. Akumulátor vo verzii so štandardným a rozšíreným dojazdom eliminuje strach z dojazdu. Dojazd čisto na elektrinu podľa WLTP je až 610 km2 pre bezstarostné vlastníctvo a pokoj.

Mustang Mach-E je okrem toho prelomovým modelom aj v oblasti najprepracovanejšieho komfortu, pohodlia a asistenčných technológií v histórii spoločnosti Ford. Systém SYNC novej generácie sa dokáže učiť podľa správania vodiča a prináša odporúčania na úsporu času.3 Funkcia telefónu namiesto kľúča4 umožňuje vstup bez kľúča len vďaka rozpoznaniu smartfónu majiteľa. Funkcia inteligentného dojazdu dokáže pomocou pripojenia ku cloudu presnejšie vypočítať dojazd.5 Najnovšie technológie asistovanej jazdy, parkovania a predchádzania nehodám6 od spoločnosti Ford okrem toho zaisťujú skutočne intuitívny zážitok z jazdy bez stresu.

FOTO: Ford Europe

Každý Mustang Mach E ponúkne jazdné režimy Whisper, Active a Untamed, aby si vodič podľa nálady mohol prispôsobiť dynamiku jazdy a zmyslové zážitky. Päťmiestne SUV so siluetou kupé sa bude okrem toho neustále zlepšovať vďaka bezdrôtovým aktualizáciám.

Elektrizujúci výkon

Úplne novú platformu pre Mustang Mach-E vyvinul tím Ford Team Edison. Využíva všetky výhody rozloženia hmotnosti, prenosu krútiaceho momentu a vyššieho výkonu čisto elektrickej pohonnej jednotky. Bez ohľadu na to, či ide o variant s lítiovo-iónovým akumulátorom s 288 článkami a kapacitou 68 kWh (využiteľných) so štandardným dojazdom alebo s 376 článkami a kapacitou 88 kWh (využiteľných) s predĺženým dojazdom, je umiestnený v strede medzi nápravami a pod podlahou kvôli nízkemu ťažisku, ktoré podporuje športovú dynamiku Mustangu.

Vysokovýkonné akumulátory testované pri extrémnych teplotách –40 stupňov Celzia sú umiestnené vo vodotesnom puzdre a obklopené konštrukciou na pohlcovanie energie pri náraze. Akumulátor využíva pokročilý systém aktívneho ohrievania a chladenia kvapalinou, ktorý slúži na zaistenie optimalizovaného výkonu v nepriaznivom počasí, na skrátenie času nabíjania a trvalú jazdu vysokou rýchlosťou.

Energia sa z akumulátora prenáša do úplne nového, olejom chladeného motora na striedavý prúd umiestneného vzadu, ktorý poháňa zadné kolesá a v prípade modelov so systémom pohonu všetkých kolies aj na ďalší motor vpredu. Synchrónny zadný elektromotor s permanentným magnetom dokáže vyvinúť maximálny krútiaci moment za 0,5 sekundy pre maximálnu dynamiku.

FOTO: Ford Europe

Voliteľný systém pohonu všetkých kolies prenáša krútiaci moment nezávisle na predné a zadné kolesá, aby sa zlepšila akcelerácia a ovládateľnosť, a vodič si tak užil typický pocit šoférovania vozidla značky Mustang. Jedinečné nastavenia tlmičov, pružín, stabilizátorov, riadenia a pohonného ústrojenstva boli prispôsobené pre európske, typicky užšie, kľukatejšie cesty a vyššie rýchlostné limity. Energeticky úsporné pohonné jednotky zaisťujú čisto elektrický dojazd až 610 km podľa normy WLTP pre Mustang Mach-E s pohonom zadných kolies a až 540 km pre Mustang Mach-E s pohonom všetkých kolies a verziu First Edition.2

S funkciou inteligentného dojazdu je strach z nedostatočného dojazdu históriou. Podľa správania vodiča v minulosti a predpovede poveternostných podmienok dokáže presnejšie odhadnúť zostávajúci dojazd, pri čom dokonca využíva výhody pripojenia ku cloudu na odhad, koľko energie bude potrebnej pri jazde v budúcnosti. Údaje získané od ostatných pripojených zákazníkov s elektromobilmi Ford, ktorí sa rozhodli zdieľať informácie, dokážu podstatne zlepšiť odhady.

FOTO: Ford Europe

Nabíjanie je rýchle a jednoduché. Spoločnosť Ford ponúka zákazníkom s modelom Mustang Mach-E voliteľnú nabíjačku Ford Connected Wallbox, s ktorou bude nabíjanie doma rýchlejšie, inteligentnejšie a praktickejšie. Nástenná nabíjačka je k dispozícii vo verziách s výkonom 7,4 kW a 11 kW, a dokáže nabiť akumulátor v modeli Mustang Mach-E z 10 % na 80 % za približne 6 hodín.

Zákazníci s modelom Mustang Mach-E dostanú v štandardnej výbave dva nabíjacie káble, aby sa mohli vydať kamkoľvek. Šesťmetrový kábel Ford Public Charge Cable je kompatibilný s bežnými nabíjacími konektormi v Európe a umožňuje zákazníkom jednoduché pripojenie k striedavým nabíjačkám.8 Univerzálny domáci nabíjací kábel s dĺžkou 6,7 metra umožňuje pripojenie k štandardným domácim zásuvkám a k 32 A modrým priemyselným zásuvkám kvôli rýchlejšiemu nabíjaniu aj bez pripojenia k nástennej nabíjačke Ford Connected Wallbox.

Štandardom je tiež kompatibilita s rýchlym nabíjaním jednosmerným prúdom. Pri nabíjaní výkonom až 150 kW na nabíjačke IONITY možno počas približne 10-minútového nabíjania modelu Mustang Mach-E s pohonom zadných kolies a s akumulátorom s predĺženým dojazdom zvýšiť dojazd priemerne o 119 km.

FOTO: Ford Europe

Mustang Mach-E s pohonom všetkých kolies a s akumulátorom s predĺženým dojazdom, prípadne vo verzii First Edition, získa pri 10-minútovom nabíjaní v priemere 107 km dojazdu navyše.9 Konfigurácie s pohonom zadných kolies a s pohonom všetkých kolies s akumulátorom s predĺženým dojazdom možno nabiť z 10 na 80 percent za 45 minút.

Mustang Mach-E ponúka aj funkciu ovládania jedným pedálom, ktorá pomáha rekuperovať viac kinetickej energie do akumulátora, čím sa zdokonaľuje efektivita. Zrýchlenie a spomalenie možno ovládať zošliapnutím alebo uvoľnením plynového pedála pre autentický zážitok z čisto elektrickej jazdy. Brzdový pedál zostáva aktívny a je určený pre situácie, keď je potrebný väčší brzdný výkon.

Vo vozidle sa predstaví systém SYNC novej generácie3, ktorý umožňuje prispôsobiť viac ako 80 nastavení vozidla od teploty v kabíne a polohy sedadla až po náladové osvetlenie pre skutočne prispôsobený zážitok z jazdy. Strojové učenie pomáha lepšie porozumieť zvykom vodiča v priebehu času. Systém sa učí počas rutinnej jazdy každého vodiča a vydáva správne navigačné a komunikačné návrhy v správnom čase, aby sa vodič mohol sústrediť na cestu.

FOTO: Ford Europe

Pokročilá technológia rozpoznávania reči rozumie prirodzenej konverzácii v 15 európskych jazykoch, takže hlasovými povelmi možno ovládať všetko od funkcií systému zábavy a navigácie až po prostredie v kabíne a telefonické hovory. Aby systém poskytoval čo najlepšie reakcie na povely a otázky, funkciu zabudovanej inteligencie dopĺňa o výsledky vyhľadávania na internete, čo mu umožňuje modem FordPass Connect v štandardnej výbave.

V štandardnej výbave sú funkcie Apple CarPlay a Android Auto s pripojením bez káblov. 15,5-palcový dotykový displej s rozlíšením Full HD využíva zjednodušené rozhranie, aby sa informácie zobrazovali organizovaným a jednoducho zrozumiteľným spôsobom. Systém sa ovláda dotykovými ovládacími prvkami s gestami posúvania, zväčšenia a otočenia, zatiaľ čo charakteristický otočný ovládač v dolnej časti obrazovky umožňuje rýchle a hmatové nastavenie hlasitosti hudby alebo konferenčných hovorov. Konektivitu ešte viac vylepšuje funkcia SYNC AppLink. Medzi podporované aplikácie patria what3words, Waze a Webex, ktoré poskytujú hlbšiu integráciu medzi vozidlom a smartfónom. Štandardom je tiež bezdrôtová nabíjacia podložka pre smartfóny.

FOTO: Ford Europe

Systém SYNC novej generácie zvyšuje dôveru vodiča aj vďaka online navigácii. Prediktívne dopravné informácie v reálnom čase zabezpečujú špecialisti na lokalizáciu zo spoločnosti TomTom, zatiaľ čo navádzanie vo vozidle a prostredníctvom cloudu od spoločnosti Garmin je zárukou, že vodiči pôjdu do cieľa vždy najefektívnejšou trasou.11 Trasy je možné naplánovať vopred pomocou itinerárov a preniesť ich z aplikácie FordPass12 do vozidla. Systém SYNC novej generácie dokáže vodičovi nezávisle poradiť, kedy a kde je potrebné počas cesty nabíjať, a v reálnom čase poskytuje aj informácie o dostupnosti a cenách nabíjacích staníc.

Ak sa vám vybije telefón, vozidlo možno odomknúť pomocou klávesnice na strednom stĺpiku a zadaní záložného kódu. Samostatný kód zadaný na stredovom dotykovom displeji slúži následne na naštartovanie a riadenie vozidla. Mustang Mach-E môže aktivovať preferované nastavenia vozidla pre jednotlivých vodičov pred nastúpením, pretože dokáže identifikovať smartfóny a diaľkové ovládače v blízkosti. Voliteľná technológia ovládania dverí batožinového priestoru bez rúk taktiež zjednodušuje prístup, pretože umožňuje otvorenie zadných dverí jednoduchým kopnutím nohou pod zadný nárazník po príchode k vozidlu s plnými rukami.

Režim Active vyvažuje tichý pokoj čisto elektrického vozidla so zábavným riadením a vzrušujúcim výkonom Mustanga, takže sa skvele hodí na každodenné jazdenie. Kabína je osvetlená jemným modrým svetlom, zatiaľ čo na dynamickej prístrojovej doske sa zobrazuje ukazovateľ EcoMode, ktorý pomáha maximalizovať energetickú efektivitu.
Ak vodič požaduje skutočne maximálne vzrušenie, môže zvoliť režim Untamed. V tomto režime sa uvoľňuje celý potenciál Mustangu Mach-E – zostrí sa riadenie, zdokonalia sa reakcie plynového pedála a vodič si dokonca užije pocit podraďovania pri spomaľovaní. Výkonu zodpovedá aj zvuk v interiéri, športové oranžové osvetlenie a dynamické línie na displeji vodiča, ktoré odrážajú sily pôsobiace pri zrýchľovaní a v zákrutách.
Režim Whisper predstavuje najpohodlnejší spôsob, ako si vychutnať jazdu v Mustangu Mach-E, pretože sa aktivuje ľahšie riadenie, jemnejšia odozva plynového pedála a najtichšia atmosféra v kabíne. Okrem toho sa optimalizuje systém kontroly prekĺzavania kolies pomocou bŕzd6, ktorý pomáha udržiavať priľnavosť na mokrom a klzkom povrchu, aby bola jazda ešte menej náročná.

Nový spôsob, ako sa pozerať a zažiť Mustang

Mustang Mach-E je zvonka okamžite rozpoznateľný ako Mustang vďaka charakteristickým prvkom, ako je dlhá, mohutná kapota, dizajn zadnej časti, agresívne svetlomety a zadné svetlá vo forme troch pásikov. Konštruktéri a dizajnéri spoločnosti Ford využili v interiéri novú architektúru pre čisté elektromobily, v ktorej sú akumulátory umiestnené v spodnej časti vozidla. Dokázali vytvoriť vozidlo, ktoré je nielen pravý Mustang, ale tiež maximalizuje priestor SUV pre päť cestujúcich a batožinu.

Batožinový priestor za zadnými sedadlami má objem 402 litrov a po sklopení zadných sedadiel 1 420 litrov. Dopĺňa ho predný úložný priestor, ktorý vznikol vďaka absencii spaľovacieho motora pod kapotou. S objemom dodatočných 81 litrov a s odtokovým otvorom ide o praktický priestor na uskladnenie mokrého alebo zablateného športového oblečenia, turistických topánok alebo plážového výstroja po dobrodružstve.13

V celom interiéri Mustangu Mach-E vidno spojenie elegantného, moderného dizajnu a inteligentných funkcií. Voliteľný prémiový audiosystém B&O obsahuje reproduktory, ktoré sú plynulo integrované v prednej časti, umiestnené nad vetracími otvormi ako zvuková lišta – toto usporiadanie už získalo ocenenie iF DESIGN AWARD 2020.14 V interiéri možno nájsť aj tradičné dizajnové prvky Mustangu, ako napríklad dvojitý kryt prístrojovej dosky.

Aj voliteľná panoramatická strecha s pevným sklom skrýva tajomstvo: špeciálna sklenená vrstva s infračervenou ochranou pomáha v lete ochladiť interiér a v zime ho udržať v teple. Okrem toho vnútorná vrstva medzi vrstvami skla pomáha chrániť pred ultrafialovým žiarením.

Aby sa majitelia v Mustangu Mach-E cítili od samého začiatku ako doma, budú si svoje nové vozidlo môcť vopred nakonfigurovať ešte pred dodaním pomocou novej funkcie Remote Vehicle Setup. Majitelia si jednoducho vytvoria vlastný profil, do ktorého si uložia svoje obľúbené nastavenia a časté miesta, napríklad adresu práce alebo supermarketu, aby tak bolo možné identifikovať blízke nabíjacie stanice.

Nastavenie je možné vykonať online alebo pomocou aplikácie FordPass12 a prispôsobiť si nastavenia vozidla, napríklad denné časy odchodov, uprednostňované nastavenia prostredia v kabíne a úrovne nabitia akumulátora (okrem iných možností), či režimy jazdy Mustangu Mach-E.

Profil prispôsobenia je uložený v cloude, takže keď majiteľ zoberie kľúče a najskôr si spáruje smartfón so svojím modelom Mach-E, všetky nastavenia sa presunú do vozidla a nebudú potrebné už žiadne frustrujúce prvotné nastavenia. Vodič môže jednoducho nastúpiť a jazdiť. Budúce bezdrôtové aktualizácie tiež umožnia prispôsobenie predvolieb rádioprijímača pred dodaním.

Niektoré aktualizácie možno vykonať do dvoch minút a pre zákazníkov budú prakticky neviditeľné. Zákazníci si môžu vybrať pravidelný čas aktualizácie, napríklad uprostred noci, keď je vozidlo zaparkované.15 Takmer všetky počítačové moduly v modeli Mach-E je možné aktualizovať bezdrôtovo. To znamená, že spoločnosť Ford dokáže zabezpečiť vyšší výkon a úplne nové funkcie, ktoré ani nemuseli existovať v deň, keď si zákazníci prvýkrát prevzali svoje vozidlá.

Prečítajte si aj

Back to top button