Motorizmus

Líder republikánov Boehner je proti ďalšej finančnej pomoci General Motors

Advertisement

Líder republikánov v Snemovni reprezentantov amerického Kongresu John Boehner nepodporuje ďalšie poskytovanie finančnej pomoci automobilke General Motors (GM), dokiaľ nevypracuje životaschopný a dlhodobý podnikateľský plán, ktorý zaručí, že koncern splatí úvery štátu.

Podľa kongresmana je všetko ostatné vyhadzovaním cenných peňazí von oknom. Boehner tieto názory vyslovil v nedeľu vo vysielaní televíznej stanice CBS. Súčasťou dohody o poskytnutí federálnej pomoci v hodnote 17,4 miliardy USD (13,75 miliardy eur) GM a Chrysleru je , že spoločnosti musia zmeniť dohody s odborovou centrálou UAW (United Auto Workers). Konečný termín pre ne je 31. marec. Automobilky, ktoré požiadali vládu o ďalšiu pomoc 21,6 miliardy USD, musia dať svoje mzdové náklady do súladu so zahraničnými konkurentmi, ktorí vyrábajú v Spojených štátoch. Hoci Ford Motor ešte nepotrebuje federálnu pomoc, už dosiahol dohodu s UAW o zmrazení miezd a robí aj iné nevyhnutné zmeny zamerané na zníženie nákladov. Predpokladá sa, že odborári dokončia hlasovanie, v ktorom vyjadria stanovisko k dohode. Boehner nepredpokladá, že GM bude musieť ísť do bankrotu, republikánski senátori John McCain z Arizony a Richard Shelby z Alabamy sa zhodli v tom, že General Motors má požiadať o ochranu pred veriteľmi, čo by mu umožnilo, aby uskutočnil hlbokú reorganizáciu. McCain v spravodajskom programe stanice Fox povedal, že podľa neho by bolo pre GM najlepšie, aby sa uchýlil pod ochranu kapitoly 11 zákona o bankrote, zreorganizoval sa, dohodol sa s odborármi a zo situácie vyšiel silnejší, lepší, štíhlejší a oveľa konkurencieschopnejší.
Shelby vo vysielaní stanice ABC povedal, že Chrysler, Ford ako aj GM patria pod ochranu kapitoly 11. Potom by mali dostať federálnu pomoc ako súčasť procesu ich ozdravenia. Inak UAW rozvráti tieto spoločnosti a privedie ich na mizinu. Boehner povedal, že prežitie GM závisí od zamestnancov, akcionárov a iných ľudí, ktorí majú finančné záujmy v spoločnosti, od ich súhlasu s plánom, dôležitým pre budúcnosť automobilky. "Je dôležitou inštitúciou v našej spoločnosti. Má vplyv na stovky tisíc pracovných miest. Ale musí vykonať vážnu prácu, nie tak ako v posledných 30 rokoch, keď (GM) bojoval o prežitie," povedal kongresman. Kapitola 11 amerického zákona o bankrote oslobodzuje spoločnosť od hrozby, že si veritelia súdnou cestou presadia svoje riešenie. Podnik pod jej ochranou upraví svoje financie v súlade s plánom, ktorý schváli súd. Avšak s plánom zmien musí súhlasiť väčšina jeho veriteľov. Pokiaľ súd nerozhodne inak, dlžník kontroluje svoje podnikanie a majetok.

zdroj: TASR, foto: internet

Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button