Motorizmus

Ide svojou cestou: IVECO S-WAY

To, čo sa dlho šepkalo sa stalo skutočnosťou. IVECO oficiálne ukázalo nový ťahač S-WAY.

Dizajn súčasnosti
Okrem zmeny názvu zo Stralis na S-WAY sa zmenil aj dizajn kabíny. S-WAY pôsobí modernejšie a štýlovejšie. Časť verejnosti jeho vzhľad prirovnáva k dizajnu niektorých konkurentov, tak či onak ale vyzerá podľa nás lepšie a svojim výzorom nadväzuje na súčasné trendy.

Exteriérové zmeny sa zamerali nielen na omladenie ale aj na zefektívnenie. S-WAY má oproti predchodcovi optimálnejšie obtekanie vzduchu. Systém pre nezávislé kúrenie bol integrovaný do pohonného ústrojenstva, takže box na streche kabíny je už minulosťou. Zmenami prešli aj deflektory, ktoré sú umiestnené priamo pri svetlometoch. Ich línia pokračuje cez oboje bočné dvere až k deflektorom za kabínou, ktoré končia gumou slúžiacou na optimálnejšie prúdenie vzduchu od kabíny smerom k návesu. Predný nárazník sa skladá z viacerých častí, aby sa v prípade poškodenia nemusel meniť celý. Novinkou je výklopný schodík na umýanie okna, často slúžiaci aj na posedenie.

Vynovený interiér
Samotná kostra kabíny je rovnaká ako v prípade modelu Stralis. Zmeny však nastali vo vnútornom usporiadaní prvkov. Vo vnútri je totiž S-WAY vzdušnejší a priestrannejší ako Stralis. Môže za to niekoľko zmien. Základná poloha sedadla vodiča bola posnutá o 6 cm nižšie, rozsah pohybu dopredu a dozadu sa zvýšil o 4 cm, vodič tak má viac možností prispôsobiť si nastavenia podľa seba.

Zapaľovanie sa presunulo vyššie na palubnú dosku vedľa tlačidiel ovládania prevodovky, aby mal vodič viac miesta pre pravú nohu a koleno. Volant s priemerom 470 mm je v spodnej časti zrezaný a sú na ňom ovládače, pomocou ktorých dokážete ovládať všetky funkcie od tempomatu až po infotainment s rukami položenými na volante. Okrem väčšieho pohodlia poskytuje S-WAY aj lepší výhľad z pozície vodiča.

S-WAY nemá kompletne plochú podlahu, svetlá výška nad tunelom motora však meria 2 150 mm čo je dosť aj pre vyššieho človeka. Celkovo poskytuje 250 litrov odkladacích priestorov (približne o 20 % viac ako Stralis), horné úložné skrinky sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepší prístup k veciam, ktoré sú v nich uložené. V hornej časti pozdĺžne pribudlo 35 cm priestoru. S-WAY vo vnútri pôsobí priestrannejšie nielen číslami, ale aj pocitovo. Detailom, ktorý si nešlo nevšimnúť je „prémiovejší“ zvuk pri otváraní a zatváraní dverí. Pri navrhovaní kabíny S-WAY sa veľká pozornosť venovala aj lepšiemu odhlučneniu.

Palubná doska je taktiež rovnaká akú používa Stralis, zmenilo sa však rozmiestnenie ovládacích prvkov. Dotyková obrazovka multimediálneho systému má 7-palcový displej, samotný systém je úplne nový a poskytuje všetky súčasné výdobytky ako je hlasové rozpoznávanie, DAB rádio či kompatibilita so systémom Apple Car Play. Nájdete na nej aj ďalšie užitočné veci ako výstupy na USB a 12V, šuplík vhodný pre dokumenty veľkosti A4, držiaky na poháre či za príplatok dostupný rozkladací stolík pred sedadlom spolujazdca.

Nová, lepšia konektivita
Nové vozidlá sú vybavené komunikačnou jednotkou, ktorá zbiera údaje o vozidle a umožňuje tak predvídať potrebný servis. Získané údaje sú analyzované a návštevy servisu vopred naplánované, aby sa obmedzil ich počet a čas strávený v servise. Vďaka senzorom dokáže IVECO sledovať okrem súčastí motora napríklad aj opotrebenie bŕzd, bateriek, palivových filtrov či stav jednotlivých kvapalín. Celkovo sa tak prístup servisovania vozidiel mení na proaktívny a má veľký potenciál zvýšiť efektivitu prevádzkyschopnosti vozidiel.

MYIVECO portál a aplikácia
Komunikačná jednotka tiež umožňuje majiteľom a dispečerom vozidlových parkov sledovať vozidlá a jazdné štýly jednotlivých vodičov v reálnom čase. Internetové rozhranie aj mobilná aplikácia sú ľahko ovládateľné. Poskytujú množstvo údajov ale dá sa v nich dobre orientovať.

Základný balík služieb je dostupný zadarmo, rozšírená verzia s pridanými službami už je spoplatnená. Kým majiteľ alebo dispečer má kompletný prehľad o každom vozidle a vodičovi, konkrétny vodič v aplikácii vidí iba svoje výsledky a výsledky najlepšieho a najhoršieho kolegu vo flotile, avšak bez toho, aby vedel o koho ide. Toto riešenie má motivovať vodičov k tomu, aby sa snažili dosahovať čo najlepšie výsledky.

Motory a nápravy zostávajú
S-WAY bude využívať rovnaké motory ako Stralis. Pre pohon LNG budú k dispozícií nové, efektívnejšie kryogénne nádrže, aj tu ale motor Cursor zostáva rovnaký. To isté platí aj pre zadnú nápravu, predná bola modifikovaná aby sa zvýšil brzdný účinok (IVECO deklaruje 15 % zníženie brzdnej dráhy), inak je ale rovnaká akú používa súčasný ťahač. Kvôli dosiahnutiu prísnejších emisných noriem a pre zvýšenie efektivity bol prepracovaný systém dočisťovania výfukových plynov, ktorý je v prípade modelu S-WAY.umiestnený na pravej strane vozidla.

Jazdné vlastnosti sme si zatiaľ nemali možnosť vyskúšať, s novým ťahačom sme absolvovali iba pár kilometrov na pretekárskom okruhu, z pohľadu dizajnu a najmä vnútorného priestoru a usporiadania ale hodnotíme S-WAY pozitívne a to isté platí aj pre možnosti, ktoré ponúka jeho konektivita. Nový ťahač značka vyvíjala tri roky a prešiel zásadnými testami, IVECO preto pevne verí v jeho úspech na trhu.

Prečítajte si aj

Back to top button