Motorizmus

Goodyear: Smerom k zelenšej budúcnosti

Inovácia, trvalý tok kreatívnych nových nápadov, výrobkov a materiálov sa nachádzajú v samom strede aktivít spoločnosti Goodyear viac ako sto rokov. Jedným z prebiehajúcich výskumných a vývojových projektov spoločnosti Goodyear je vývoj pneumatiky s veľmi nízkym valivým odporom z ekologických zdrojov.

Prečítajte si aj
Európska komisia udelila spoločnosti Goodyear významný grant v oblasti výskumu a vývoja, aby podporila túto inovačnú iniciatívu. Grant je súčasťou programu Európskej únie „LIFE- Enviroment“. Na tomto projekte pracuje Goodyear v úzkej spolupráci s talianskou výskumnou spoločnosťou Novamont a nemeckým výrobcom automobilov BMW.
 
„Tento projekt je jednou z iniciatív spoločnosti Goodyear s cieľom vyvinúť výrobky so zmenšeným dopadom na životné prostredie bez toho, aby prišlo ku kompromisu v oblasti jazdnej bezpečnosti,“ hovorí Joe Zekoski, Viceprezident Global Product Development & Technical Center Operations Goodyear.
„Jedným z hlavných cieľov projektu je vynájdenie nového bioplnidla ako alternatívu k tradičným plnidlám používaných v pneumatikách. Toto nové plnidlo, ktoré bude vyrobené z obnoviteľných zdrojov, ako je napr. kukuričný škrob, môže mať veľký vplyv na životné prostredie a viesť k zníženej emisii COpočas procesu výroby,“ doplnil Joe Zekoski.
 
Ďalší cieľ projektu sa skladá z podrobnej analýzy zloženia pneumatiky, zameranej na zníženie straty energie pri pohybe automobilu. „Tento projekt má potenciál priviesť nás k pneumatikám s nižším valivým odporom, dlhšou životnosťou a kratšou brzdnou dráhou,“ upresňuje Joe Zekoski.
 
V spolupráci so spoločnosťou Goodyear sa talianska výskumná spoločnosť Novamont zameria na vývoj nového bioplnidla a stanoví disperzné vlastnosti v štruktúre pneumatiky. Vo svete vedy je Novamont uznávaný ako priekopník vo vývoji výrobkov pochádzajúcich z obnoviteľných surovín poľnohospodárskeho pôvodu, ako je napr. škrob.
 
Goodyear bude spoločne s BMW testovať vyvinutý prototyp pneumatiky a ich optimalizované zloženie. „Odborná znalosť BMW v oblasti interakcií pneumatika-automobil, podobných testovaní a bezpečnostných požiadaviek sú dôležitým predpokladom pre úspech projektu,“ vysvetľuje Joe Zekoski.
 
Od sadzí ku kukurici
 
Dnes sú sadze a silika hlavnými vystužovacími komponentmi v zmesi pneumatiky. Tak výroba sadzí, ako aj siliky vyžaduje neobnoviteľné zdroje, ako je ropa a produkuje emisie CO2. Ďalší vývoj vo výrobe biopneumatík by mal priniesť čiastočné nahradenie sadzí a siliky novou generáciou bioplnidiel. Tieto výskumné aktivity sú v súčasnej dobe realizované spoločnosťou Goodyear a jej výskumným partnerom, spoločnosťou Novamont.
 
Výskumný projekt sleduje cieľ čiastočného nahradenia neobnoviteľných plnidiel biopolymérnymi plnidlami, ktoré sú založené na obnoviteľných zdrojoch, a súčasne dosiahnutie podstatného zníženia (až o 30%) valivého odporu pneumatiky a tým aj redukciu emisií CO2  a spotreby paliva.
 
Čiastočné nahradenie siliky a sadzí druhou generáciou bioplnidiel je sľubným prístupom pre redukciu vplyvu pneumatiky na produkciu CO2.Prvé výsledky ukazujú, že výrobný proces nového bioplnidla má lepšiu vyváženosť CO2: na každý kilogram vyrobeného bioplnidla je ušetrené 0,62 kg CO2. Celkový prínos pri 20% nahradení váhy siliky prináša redukciu CO2 až o 8,2 g/km na pneumatiku s 30% znížením valivého odporu.
 
Menší valivý odpor prináša nižšiu spotrebu paliva.
 
Okrem vývoja nových materiálov Goodyear tiež skúma interakcie štruktúry a optimalizuje dezén, geometriu behúňa a ukotvenie pneumatiky. Kombinácia nového materiálu a výskumu štruktúry predstavuje optimálny prístup pre vývoj inovačného dezénu pneumatiky, vhodné k dosiahnutiu zníženia valivého odporu o 30 a viac %.
 
 
Hlavným cieľom je vyvinúť pneumatiku, ktorá je priateľská k životnému prostrediu a predstavuje špecifické výhody pre zákazníka, ako je nižšia spotreba paliva, dlhšia životnosť alebo kratšia brzdná dráha, bez kompromisov v akomkoľvek inom parametre pneumatiky, ako je priľnavosť na suchom alebo mokrom povrchu, odolnosť voči aquaplaningu alebo ovládateľnosť.
 
Finančný nástroj „Environment LIFE“
 
Od roku 1992 je LIFE (finančný nástroj pre životné prostredie) dôležitou súčasťou politiky Európskej únie v oblasti životného prostredia. Špecifickým cieľom tohto nástroja je prispieť k vývoju inovačných techník a metód spolufinancovania ukážkových projektov. Podľa Európskej komisie môžu tieto projekty demonštrovať nové metódy a techniky pre riešenie širokého spektra európskych problémov so životným prostredím.
 

Goodyear

 
Goodyear je jedným z najväčších svetových výrobcov pneumatík. Spoločnosť zamestnáva približne 70 000 pracovníkov a svoje výrobky vyrába vo viac ako 60 závodoch v 26 krajinách. Novinky spoločnosti Goodyear už viac ako sto rokov nasadzujú latku pre celý automobilový priemysel. Goodyear je priekopníkom inovačnej bezpečnostnej technológie známej ako RunOnFlat, ktorá umožňuje pokračovať v jazde aj po defekte pneumatiky. Goodyear je v tejto oblasti svetovou špičkou: pneumatiky s touto technológiou nájdeme na rôznych automobiloch BMW, cenami ovenčenom Mini, vysoko výkonných autách Mercedes-Benz, Opel a u dalších značiek. V roku 2007 Goodyear dodal viac ako 2,5 miliónov pneumatík RunOnFlat.
 
Zdroj: TS

Prečítajte si aj

Back to top button