Motorizmus

Ford sa dohodol s veriteľmi, svoje dlhy znížil o 10 miliárd USD

Ford sa dohodol s veriteľmi a celkový dlh koncernu 26 miliárd USD (19,27 miliardy eur) znížil o 10 miliárd USD. V pondelok o tom informovalo vedenie druhého najväčšieho výrobcu automobilov v Spojených štátoch. Veritelia pristúpili na návrh Forda a svoje pohľadávky transformovali na akcie. Investori reagovali na správu s nadšením, akcie Forda vzrástli prechodne až o 22 %.

Konverzia dlhu na akcie prinesie koncernu okrem iného ročne úsporu 500 miliónov USD na úrokoch. V ostatných troch rokoch dosiahol Ford celkovú hospodársku stratu 30 miliárd USD, z nich polovica pochádza z minulého roku. Jeho situácia by sa však mohla zlepšiť, lebo už s niekoľkými záujemcami rokuje o predaji svojej švédskej dcéry Volva. Vedenie americkej centrály je spokojné s počtom a kvalitou záujemcov o švédsky závod, informoval hovorca koncernu. Ford začiatkom marca dosiahol aj veľkú dohodu s odbormi UAW o uskutočnení programu znižovania nákladov. Odborári dokonca súhlasili aj s poklesom miezd. Koncern bude môcť v budúcnosti svoje príspevky do dôchodkového fondu spolovice uhrádzať aj vlastnými akciami. Vedenie Forda chce aj v budúcnosti pokračovať v prekonávaní svojich finančných ťažkostí vlastnými silami. Na rozdiel od General Motors (GM) a Chryslera nemá v úmysle žiadať vládu o existenčnú pomoc. GM dostal vlani v decembri od štátu preklenovací úver 13,4 miliardy USD a žiada ešte 16,6 miliardy USD. Chrysler sa zachránil pred bankrotom vďaka 4 miliardám USD od vlády a podľa doterajších odhadov potrebuje od nej ešte 5 miliárd USD. Schodok GM v hospodárení za ostatné štyri roky dosiahol 82 miliárd USD, z nich 30,9 miliardy USD je z minulého roku. Chrysler musí predložiť vládnej komisii pre riešenie problémov amerického automobilového priemyslu nový sanačný plán do konca apríla, GM musí to isté urobiť do konca mája. Vláda až potom rozhodne, či im poskytne nové úvery, alebo či obe automobilky skončia v súčasnej podobe svoje pôsobenie v americkej ekonomike.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button