Motorizmus

Daimleru klesá odbyt, koncern bude znižovať náklady

Dôsledky globálnej krízy čoraz viac pôsobia aj na nemecký automobilový koncern Daimler. Doterajší spôsob odpovede na ňu, skracovanie pracovného času vo výrobe, už nestačí. V stredu 1.apríla šéf koncernu Dieter Zetsche oznámil, že Daimler musí v tomto roku znížiť výrobné náklady o šestinu.

Úsporný program sa nejakým spôsobom dotkne 141.000 pracovníkov Daimleru v Nemecku. Pracovný týždeň sa 73.000 pracovníkom vedenia, distribúcie, nákupu a výskumu zníži o päť hodín týždenne. Súčasne sa znížia aj ich príjmy o 14 %. Asi 68.000 pracovníkov na montáži nákladných a osobných áut už pracuje na skrátený úväzok, ale to nestačí. Znížia sa im doterajšie príplatky za neodpracované hodiny, vianočný a dovolenkový príplatok a nedostanú ani podiel na výsledkoch koncernu v minulom roku. Vedenie odkladá na máj zvýšenie miezd o 2,1 %, čo sa prejaví úsporou asi 100 miliónov eur (3,01 miliardy Sk). Nevyplatí sa ani 280 miliónov eur (8,44 miliardy Sk) podielu na pracovníka za dosiahnutý zisk, čo znamená, že každý pracovník príde o 1900 eur ((57.239 Sk). Závodná rada s týmto návrhom vedenia koncernu už vyslovila súhlas. Daimleru hrozí, že prvý štvrťrok skončil so stratou. Jeho vedenie už vo februári informovalo, že v tomto roku musí usporiť niekoľko miliárd eur na nákladoch. "Všetko, čo nemá bezprostredný vplyv na našu konkurencieschopnosť, odsúva na neskoršie," povedal Zetsche. Aké obete budú musieť priniesť zamestnanci v nasledujúcich mesiacoch, to bude presne známe koncom apríla. Predseda závodnej rady základného závodu Daimleru v Stuttgarte Helmut Lense povedal: "Dohodneme sa na tom, čo je nevyhnutné, ale nie na tom, čo by si správna rada želala". Podľa Financial Times Deutschland situáciu Daimleru zhoršuje aj vyplácanie šrotovného, z ktorého má v Nemecku najväčší úžitok Volkswagen. Daimler a mníchovský BMW vyrábajú vozidla inej kategórie a inej cenovej skupiny, ktoré v súčasnosti zostávajú mimo hlavnej pozornosti kupujúcich.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button