Motorizmus

Čína obmedzí dovoz áut zo zahraničia cez novú, až 40% zelenú daň

Advertisement

Čína si našla nový spôsob na obmedzenie dovozu áut zo zahraničia tak, aby sa vyhla ďalšiemu sporu so Svetovou obchodnou organizáciou (WTO).
 

Iba pred mesiacom prehral Peking na pôde WTO spor za 25-% clo, ktoré uvalil na všetky autodiely zo zahraničia, ak tieto diely tvorili viac ako polovicu hodnota auta. Bežné dovozné clo dosahuje v priemere 10 %. Dovážané autá tak prirodzene spadali pod vyššie clo. Takýto krok nútil automobilky hľadať si dodávateľov autodielov v Číne.
Proti tomu na pôde WTO protestovali Európska únia a USA a v júli im WTO dala za pravdu. Peking, ktorý má ešte možnosť sa odvolať, však urobil iný ťah a proti tomu WTO len ťažko bude niečo namietať. Minulý týždeň 13. augusta vláda zaviedla ekologickú daň, ktorá vstúpi do platnosti 1. septembra.
Cieľom "zelenej dane," ktorú Čína stanovila na úrovni 40 %, je znížiť spotrebu paliva a obmedziť produkciu skleníkových plynov. Doplatia na ňu najmä autá s objemom motora nad 4,1 litra, ktoré sú opäť v najväčšej miere vyrábané v zahraničí. Daň sa zvyšuje aj pre autá s objemom motora od 3 do 4,1 litra, a to z 15 na 25 %. Naopak, pre najmenšie autá s objemom motora do jedného litra sa znižuje z 3 % na 1 %.
Peking tvrdí, že nová daň podporí používanie menších áut s nižšou záťažou pre životné prostredie. Zároveň to však podporí čínske podniky, ktoré vyrábajú práve menšie autá. Naopak, mnohé zahraničné automobilky, ktoré produkujú veľké autá s vyššou spotrebou, budú trpieť. Pritom dovoz takýchto áut dosiahol za 1. polrok 2008 rekordných 80.700 kusov, čo znamená medziročný rast o 26 %.

zdroj: TASR, foto: internet

Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button