Motorizmus

Chrysler sa pripravuje na podanie žiadosti o ochranu pred veriteľmi

Pod dozorom amerického ministerstva financií sa automobilka Chrysler pripravuje na podanie žiadosti o ochranu pred veriteľmi na základe Kapitoly 11 zákona o bankrote. Podľa denníka The New York Times, ktorý sa odvoláva na zdroje priamo oboznámené s rokovaniami, ministerstvo financií nariadilo koncernu, aby bol pripravený podať žiadosť už na budúci týždeň.

Chrysler dostal od administratívy prezidenta Baracka Obamu ultimátum. Do 30. apríla musí predložiť životaschopnú obchodnú stratégiu, ktorej súčasťou má byť dohoda s talianskou automobilkou Fiat o aliancii. Chrysler tiež musí dosiahnuť ústupky zo strany veriteľov a odborovej organizácie United Automobile Workers (UAW). Vláda prisľúbila Chrysleru ďalšie úvery vo výške až 6 miliárd USD (4,60 miliardy eur). Automobilka doteraz dostala od štátu úvery v hodnote 4 miliárd USD. Podmienkou však je uzatvorenie dohody s Fiatom do budúceho štvrtka (30.4.) a predloženie takej štruktúry nákladov, ktorá poskytne Chrysleru reálne šance na prežitie. Veritelia zatiaľ odmietajú podmienky stanovené ministerstvom financií. Rokovania ale nabrali nový smer. Ministerstvo má v rukách základné body dohody s UAW, ako tvrdia ľudia oboznámení s rokovaniami. V prípade žiadosti o ochranu pred veriteľmi by boli ochránené dôchodky a zdravotné poistenie členov UAW. Navyše Fiat by mohol dokončiť alianciu s Chryslerom, aj keď by sa americký koncern nachádzal pod bankrotovou ochranou.
Fiat vidí v problémoch detroitských automobiliek obrovskú šancu. Jeho šéf Sergio Marchionne je vo Washingtone, kde rokuje o aliancii s Chryslerom. Pri stretnutí s americkými politikmi nadhodil ďalšiu možnosť, ktorou je získanie nemeckej automobilky Opel od General Motors, ako vo štvrtok (23.4.) informoval nemenovaný vysoký vyjednávač vlády. Počas štvrtkovej telefonickej konferencie s analytikmi Marchionne uviedol, že zatiaľ priamo nerokoval s predstaviteľmi Opla. Zdôraznil však, že jeho prednostným cieľom je aliancia s Chryslerom. Mnoho analytikov pochybuje o tom, že sa mu podarí dosiahnuť takúto trojdohodu, aj napriek jeho úspechom pri oživení Fiatu, do ktorého čela sa postavil pred 5 rokmi. Napriek možnostiam, ktoré poskytuje ochrana pred veriteľmi na základe Kapitoly 11, existujú tu isté riziká. Napríklad, spotrebitelia prestanú kupovať autá od Chrysleru, pretože sa budú obávať, že nie sú kvalitné alebo že ich už nepredajú. Žiadosť o ochranu pred veriteľmi zrejme vytesní terajších akcionárov Chrysleru, predovšetkým investičnú spoločnosť Cerberus Capital Management, ktorá automobilku prevzala od Daimleru v roku 2007. Niektorí analytici si myslia, že príprava Chrysleru na bankrot je tlakom na veriteľov, aby sa s automobilkou dohodli mimosúdne.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button