Motorizmus

Chrysler bude v bankrote pravdepodobne až dva roky, nie dva mesiace

Bankrotová ochrana Chrysleru môže trvať dva roky, nie dva mesiace, ako pôvodne tvrdil americký prezident Barack Obama. Povedal to predstaviteľ americkej administratívy, ktorý si neželal byť menovaný, pretože tieto záležitosti sú zatiaľ dôverné.

Podľa tohto zdroja stanovená 60-dňová lehota, o ktorej hovoril Obama na tlačovej konferencii 30. apríla, keď oznámil bankrot Chrysleru, sa týka iba ukončenia procesu predaja najkvalitnejších aktív firmy novej spoločnosti. Po tomto termíne budú musieť veritelia ďalej bojovať o svoje peniaze investované do problematických aktív, ako sú napríklad závody, ktoré Fiat ako nový majiteľ nepreberie. Okrem toho nedoriešené ešte ostanú aktíva zaťažené vysokým dlhom a inými záväzkami, kam patria aj žaloby spojené s poškodenými výrobkami či vystavením zamestnancov pôsobeniu azbestu. "Nepredané aktíva a záväzky sa budú riešiť celé roky, keďže bude nevyhnutné spracovať požiadavky tisícov zamestnancov, obchodníkov a firiem, ktorí sa dožadujú buď vyplatenia investovaných peňazí, alebo náhrady škody," povedal Martin Bienenstock z firmy Dewey & LeBoeuf, ktorý radil aj General Motors pri reštrukturalizácii.    
Medzi veriteľmi, ktorí spadnú do tejto kategórie, patria JPMorgan Chase, Citigroup, OppenheimerFunds, divízia finančnej spoločnosti Perella Weinberg Partners a firma Reams Asset Management, ktorej klientom je okrem iných aj Nadácia Billa a Melindy Gatesovcov. Medzi ďalšie skupiny zasa patria dôchodcovia, ktorí pôvodne pracovali v automobilke a žiadajú udržanie príspevkov aj po odchode z firmy, poškodení nekvalitnými výrobkami a ľudia trpiaci rakovinou pľúc a mezoteliómom (primárny nádor výstelky telových dutín), ktorí boli vystavení pôsobeniu azbestu. Súkromní veritelia investovali do firmy 6,9 miliardy USD (5,04 miliardy eur), z ktorých sa môžu dočkať len 2 miliardy USD, a to ešte nie je jasné, koľko ktorý z nich získa. Hlavnú čiastku by však z dlhov Chrysleru mala vymôcť americká vláda za zabezpečenie financovania celej reorganizácie spoločnosti. Problémov sa obávajú aj dodávatelia Chrysleru. Ide najmä o to, koho Fiat vezme do novej spoločnosti a koho nie. Napríklad severoamerická divízia výrobcu pneumatík Bridgestone protestovala proti plánom predaja Chrysleru automobilke Fiat. Obáva sa, že ak nebude zaradená do novej firmy, pravdepodobne sa nedočká platieb za dodávky pneumatík počas celého obdobia bankrotovej ochrany automobilky.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button