Motorizmus

České automobilky nestačia vyrábať

Šrotovné v Európe rozhýbalo výrobné linky aj v Česku. Automobilka Škoda Auto ide päť dní v týždni na maximum, rovnako ako kolínska TPCA a nošovický Hyundai, konštatujú Hospodářské noviny.

Vďaka príspevku od nemeckej vlády v hodnote 2500 eur (75.315 Sk) na kúpu nového auta sa v marci zvýšil predaj vozidiel v tejto krajine o 40 %. Na Slovensku po zavedení šrotovného stúpol predaj áut v marci o 18 %. Okrem Nemecka a Slovenska zaviedlo príspevok na kúpu nového auta pri likvidácii starého, neekologického, celkovo 9 európskych štátov. České automobilky, ktoré na začiatku roka plánovali skrátený, štvordňový pracovný týždeň pre pokles odbytu, bežia teraz naplno. "Nejde len o automobilky, ale aj ich dodávateľov. Vďaka šrotovnému v zahraničí sa dvíha český automobilový priemysel," uviedol riaditeľ Združenia automobilového priemyslu Antonín Šípek. Šrotovné už zaviedlo aj Česko a podľa neho aj keď toto opatrenie nemá ekonomický, ale rozhodne má ekologický zmysel, pretože prispeje k výmene starých áut za nové, ktoré produkujú menej emisií. Škoda Auto vyrába zhruba 2200 vozidiel denne, z toho viac ako 1000 Fabií. Už teraz sa však u niektorých obchodníkov v ČR predĺžili dodacie lehoty na Fabie zo šiestich na osem týždňov. Odbyt minivozidiel TPCA šrotovné neovplyvnilo. "Už od vlaňajšieho novembra, keď ešte šrotovné neexistovalo, pracujeme na plný výkon. Ak sa nestane nič mimoriadne, vyrobíme tento rok 325.000 áut," uviedol výrobný riaditeľ TPCA Jiří Černý. V nošovickej továrni Hyundai, v ktorej sa prevádzka začala len vlani v novembri, sa výroba len rozbieha. V prvom štvrťroku 2009 závod vyrobil 20.000 modelov Hyundai i30.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button