Motorizmus

Car odhaduje, od roku 2025 sa budú vyrábať len hybridné vozidlá

Od roku 2025 budú mať všetky nové modely osobných automobilov od európskych výrobcov motory s alternatívnym (hybridným) pohonom. Avšak veľký prelom na ceste k znižovaniu pohonných látok nastane už po roku 2010, keď sa elektromobil s cenovo dostupnými batériami stane masovým fenoménom. Uviedol to vo svojej najnovšej prognóze Center Automotive Research (CAR) v nemeckom Gelsenkirchene. 
 

Jeho prezident Ferdinand Dudenhöffer spresnil, že sa mnoho dodávateľov automobilového priemyslu už vrhlo na vývoj a výrobu autobatérií, ktoré by mali mať nové parametre a podstatne vyšší výkon než tie terajšie. Podľa jeho názoru spaľovací motor však bude vo vozidlách dominovať ešte dlhé roky. Ale využívanie energie, ktorá vzniká pri činnosti vozidla, napríklad pri brzdení, sa stane nevyhnutnou súčasťou aktivít  konštruktérov a vývojárov automobilového priemyslu.
CAR poukazuje na to, že v strednodobom horizonte musí dôjsť k novej orientácii dodávateľských podnikov automobiliek. Nemecké podniky, napríklad Bosch, sa na nové technológie už preorientúvajú.
Výpočty CAR uvádzajú, že kým sa tento rok v EÚ predá len 80.000 osobných vozidiel s hybridným a elektrickým pohonom,  o 17 rokov si ich kúpi 16,2 milióna obyvateľov spoločenstva. Nákladné autá si však zachovajú naftové motory, ktorých výkon pri súčasnej spotrebe paliva bude podstatne väčší.
Nie všetky automobilky vidia svoj podnikateľský úspech vo vozidlách s hybridnými motormi. Japonský Nissan Motors intenzívne rokuje s predstaviteľmi miest v krajine o využívaní elektromobilov. Ich výroba by mala dosiahnuť masovú výrobu v roku 2012, ale prvé modely prídu na japonský a americký trh už v roku 2010.
Nissan rokuje s radnicami o tom, aby sa na parkoviskách budovali zariadenia na dobíjanie autobatérií. To isté chce dosiahnuť aj na parkoviskách pred železničnými stanicami.
Honda nepokladá elektromobily za perspektívne, lebo ich akčný rádius je len okolo 100 kilometrov. Bude sa venovať vozidlám s palivovými článkami, ktorých dojazd je okolo 600 kilometrov. Najneskoršie do desiatich rokov chce uspokojiť dopyt po nich. Šéf Hondy Takeo Fukui predpokladá, že ak ich dokáže vyrobiť po 100.000 USD (1,92 milióna Sk), bude mať o ne dosť záujemcov. Honda už začala vyrábať autá s palivovými článkami FCX Clarity. Napriek tomu, že ich výrobná cena je okolo milióna USD, automobilka ich vyrobí v nasledujúcich troch rokoch asi 200. Dá ich do prenájmu významným americkým osobnostiam po 600 USD mesačne. Okrem propagácie svojho produktu chce Fukui dokázať, že jeho podnik patrí medzi silných ochrancov životného prostredia.

Zdroj: TASR

Prečítajte si aj

Back to top button