Motorizmus

Americká vláda neposkytne automobilkám pomoc bez reštrukturalizácie

Americká vláda požaduje rozsiahlu reštrukturalizáciu detroitských automobiliek. To je hlavná podmienka na to, aby im poskytla niekoľkomiliardovú pomoc načrtnutú v návrhu plánu, ktorý koluje v Kongrese.

Vo štvrtok sa opäť snažili šéfovia General Motors (GM), Fordu a Chrysleru presvedčiť zákonodarcov o potrebnosti a zmysluplnosti záchranného balíka pre automobilový priemysel. Trojka požaduje úvery v celkovej výške 34 miliárd USD (813,31 miliardy SKK). Predstavitelia koncernov druhý raz počas tohto týždňa vypovedali pred Výborom pre finančné služby Snemovne reprezentantov. Vypočúvanie trvalo takmer 6 hodín. Niektorí zákonodarcovia z oboch táborov požadujú, aby koncerny uvažovali o predpripravenom bankrote. Štáby niekoľkých členov Kongresu kontaktovali expertov na reštrukturalizáciu podnikov, či by nebolo možné použiť pri reorganizácii odvetvia pripravené bankroty – dopredu dohodnuté so zamestnancami, veriteľmi a poskytovateľmi úverov, ktoré by neznamenali likvidáciu automobiliek, tvrdí nemenovaný zdroj. "Pre Kongres je dôležité zrealizovať hĺbkovú analýzu bankrotu ako jednej z alternatív a získať od nezávislých odborníkov jasnú predstavu o tom, aké sú s ním spojené riziká a aké možnosti otvára," uviedol právnik spoločnosti White & Case Alan Gover zaoberajúci sa reštrukturalizáciami záväzkov firiem.
Detroitská trojka vo štvrtok signalizovala, že je pripravená výmenou za pomoc prijať rozsiahle opatrenia, ktoré by dali vláde kontrolu nad domácim automobilovým priemyslom a nad strategickými rozhodnutiami týkajúcimi sa reštrukturalizácie. Šéfovia všetkých troch veľkých amerických automobiliek by vraj akceptovali radu, ktorá by schvaľovala veľké kontrakty, finančné a prevádzkové plány a mohla by požadovať úsporné opatrenia, ako sú opätovné prerokovanie a zmena tarifných zmlúv i kontraktov s predajcami. Šéfovia GM a Chrysleru, Rick Wagoner a Robert Nardelli, nevylúčili ani prípadnú fúziu ich koncernov, ak by to bolo podmienkou finančnej pomoci. Členovia Výboru pre finančné služby Snemovne reprezentantov však reagovali naďalej pomerne skepticky. "Som proti tomu, aby sme vykúpili z problémov tieto tri veľké automobilky," uviedol líder republikánov Richard Shelby. "Tieto spoločnosti musia dokázať, že sú rozhodnuté podrobiť sa reformám," uviedol demokratický predseda výboru Chris Dodd. Podľa Dodda nie je nečinnosť žiadnou alternatívou. Dodal však, že on ani nikto v Kongrese nedokáže robiť zázraky. "Musíme sa pokúsiť nájsť nejaké riešenie." Wagoner priznal, že GM urobil chyby. Koncern nedokázal dostatočne rýchlo zareagovať na zmenu štruktúry dopytu a neinvestoval do vývoja úsporných vozidiel. Za kľúčové body sanačného plánu Wagoner označil napríklad zvýšenie investícií do ekologických vozidiel, ako je Chevy Volt, zníženie počtu značiek, modelov a predajných pobočiek rovnako ako úpravu nákladov na prácu. Uvedené opatrenia by mali viesť k tomu, že koncern by sa stal do roku 2012 vyrovnaným konkurentom zahraničných automobiliek. "Tento plán je nastavený na dosiahnutie dlhodobého úspechu." Nardelli tiež hovoril o ekologických modeloch a úspore nákladov. "Dlhodobý výrobný plán Chrysleru je robustný, realistický a zelený," uviedol Nardelli. Šéf Fordu Alan Mulally tvrdí, že jeho koncern plánuje v najbližších 7 rokoch investovať 14 miliárd USD do vývoja áut s nižšou spotrebou. Koncern okrem toho chystá zatvorenie niekoľkých podnikov a ďalšie opatrenia na zníženie nákladov. "Chceme byť štíhli a ziskoví." Situácia je skutočne vážna a podľa vyjadrení koncernov je potrebné urýchlene ju riešiť. GM v utorok uviedol, že potrebuje 4 miliardy USD ešte v decembri, a Chrysler chce tiež do konca roka 7 miliárd USD. Najväčší americký výrobca áut GM požiadal v utorok Kongres o nové úvery v celkovej hodnote 18 miliárd USD, ktoré by mohol čerpať do konca roka 2009. Ford potrebuje až 9 miliárd USD a Chrysler 7 miliárd USD.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button