Letecká doprava

Pod Tatry priletí v zime menej lyžiarov z Moskvy

Počet cestujúcich, ktorých vybavia v tomto roku na letisku Poprad-Tatry, by nemal byť nižší ako vlani, keď zaznamenali viac ako 60.000 pasažierov.

Riaditeľka letiska Ivana Herkeľová pre TASR uviedla, že v súčasnosti premávajú týždenne tri pravidelné linky na trase Poprad – Londýn, a to v pondelok, stredu a sobotu. V letných mesiacoch to boli štyri linky, ktorých vyťaženosť dosahovala 80 až 90 %. V odletovej hale majú cestujúci k dispozícii bufet, na letisku si môžu požičať auto a od leta funguje autobusová doprava zo stanice SAD k jednotlivým letom. Zvýšiť kapacitné možnosti a skvalitniť služby pre cestujúcich pomôže nový terminál, ktorý odovzdajú do používania tento rok začiatkom decembra. Problémom popradského letiska je nedostatok parkovacích miest, čo by mala vyriešiť výstavba nového parkoviska s kapacitou asi 100 áut, ktorá sa však oneskoruje. Počas zimnej lyžiarskej sezóny pribudnú k pravidelným linkám charterové lety predovšetkým z Kyjeva a v čase Vianoc a pravoslávnych sviatkov aj z Moskvy. Podľa riaditeľky je zatiaľ predčasné hovoriť o počtoch cestujúcich. "V porovnaní s predchádzajúcou zimou máme avizovaný mierny pokles zo strany turistov z Moskvy." Nižší záujem ruských lyžiarov o Tatry avizovali už niektorí hotelieri. Podobné prognózy sa ozývali aj na začiatku minuloročnej zimnej sezóny, no tie sa nenaplnili. Podľa názoru pracovníkov v cestovnom ruchu však môže tohtoročný vývoj negatívne ovplyvniť finančná kríza. Medzinárodné letisko Poprad-Tatry je najvyššie položeným letiskom pre dopravné lietadlá v strednej Európe. Leží v nadmorskej výške 718 metrov (m), čo je približne o 150 m vyššie ako rakúsky Innsbruck. Napriek tomu prílety a odlety nevyžadujú špeciálne postupy, keďže Popradská kotlina je široká a umožňuje približovanie v ose dráhy. Betónová vzletová a pristávacia dráha je dlhá 2600 m a široká 45 m. Letisko je otvorené celoročne. Vďaka geografickej polohe má veľmi dobré poveternostné podmienky a často leží nad hranicou hmly. Výhodou je aj blízkosť turistických centier. Jeho história siaha do roku 1938, kedy bolo otvorené poľné letisko. Pravidelná civilná doprava sa začala v roku 1943 linkou Bratislava-Sliač-Poprad-Prešov. Až do roku 1970 bola v Poprade len trávnatá vzletová a pristávacia dráha. Betónovú dráhu a administratívnu budovu odovzdali do používania v roku 1970, keď sa konali na Štrbskom Plese Majstrovstvá sveta v klasických lyžiarskych disciplínach. V 70. a 80. rokoch minulého storočia vybavili na letisku ročne v priemere 70.000 cestujúcich. Najúspešnejším v histórii bol rok 1976, keď zaznamenali rekordných 156.000 cestujúcich. V súčasnosti letisko slúži aj ako základňa vrtuľníka Leteckej záchrannej zdravotnej služby. Využívajú ho aerokluby a letecké školy, súkromné i obchodné lietadlá z rôznych krajín Európy, predovšetkým z Nemecka, Francúzska, Belgicka a Rakúska.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button