Letecká doprava

O získanie podielu v AUA má záujem päť leteckých spoločností

Preteky o získanie 42,8-% štátneho podielu v Austrian Airlines (AUA) sa začali. Na štartovacej dráhe behu na krátku trať sa postavilo päť súperov. Z nich je pre AUA logickým partnerom nemecká Lufthansa, ale aj Air France-KLM je konkurentom, ktorého treba brať vážne. Air China a druhá najväčšia ruská letecká spoločnosť S7 by mali šancu, keby ponúkli veľmi vysokú sumu. Piatym účastníkom tendra sú Turkish Airlines.
 

Záujemcovia o štátny podiel v AUA majú teraz do 12. septembra čas, aby predložili svoje prvé nezáväzné ponuky. Lufthansa sa však v Rakúsku pokladá za hlavného favorita tendra. Už teraz totiž Lufthansa a AUA široko spolupracujú. V spoločnom leteckom podnikaní vnútri Nemecka si delia na polovicu zisk z obratu, ktorý dosahuje 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk). O leteckú techniku sa im stará rovnaká firma. Okrem toho sú ich informačné systémy podobné. Je to logické, lebo patria do medzinárodného združenia aerolínií Star Alliance. Problém je len v tom, že sa prekrýva ich podnikanie vo východnej Európe. V tejto oblasti by AUA Lufthanse veľa nepriniesla. Viedenské letisko sa obáva, že jeho význam by sa v prípade víťazstva Lufthansy oslabil. Na jeho účet by si zrejme posilnil pozíciu Mníchov.
Pre France-KLM je východná orientácia AUA najpríťažlivejšia. Francúzsko-holandská spoločnosť má v združení Sky Team síce partnerov české ČSA a ruský Aeroflot, avšak silná sieť liniek AUA medzi východom a západom kontinentu by Francúzom náhle otvorila obrovský trh. Najväčšou prekážkou tohto riešenia by bola zmena príslušnosti AUA, ktorá by prešla zo Star Alliance do SkyTeamu.
Ostatní traja záujemcovia o podiel v AUA sú zrejme mimo hry. AUA by im totiž priniesla podstatne viac úžitku, než naopak. Víťazstvo niektorého z nich prichádza do úvahy len v prípade, ak by priniesli veľmi vysokú sumu, ktorou by sa posilnil základný kapitál AUA. Z takého riešenia by však malo prospech Letisko Viedeň, ale nie samotná letecká spoločnosť. Proti víťazstvu China Airlines, S7 a Turkish Airlines hovorí politická neistota vo všetkých troch krajinách, v ktorých je ich sídlo, ale aj to, že nepochádzajú z EÚ.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button