Letecká doprava
Lowcosty rastú, ale aj redukujú lety
Zdemokratizovali sme lietanie, majú naň aj menej solventní, tvrdí spoluzakladateľ SkyEurope Airlines, Christian Mandl. Zakladateľ easyJetu, Stelios Haji-Ioanou, dostal za obchodný úspech dokonca britský šľachtický titul a šéf Ryanairu, Michael O’Leary, vyhlasuje, že jeho firma čoskoro bude lietať zdarma.
Ale aj lowcosty sú ekonomické subjekty, ktoré nesmú prerábať. Jedno nové lietadlo stojí aj 70 miliónov dolárov a lieta na čoraz drahší kerozín. V minulom roku vzrástol medziročne o devätnásť percent počet cestujúcich (120,8 milióna) desiatich členov Európskej asociácie nízkonákladových aerolínií. Výrazné medziročné prírastky hlásia tie nemecké či rakúske letiská, kde pribudli lowcostové linky. Lacní dopravcovia energicky reagujú na vývoj záujmu cestujúcich. Pridávajú lety, ale aj redukujú.
V Prahe menej Britov
Praha už nie je zrejme taká atraktívna pre britských pivárov. Niektoré denné linky sa museli redukovať len na najlepšie, najmä víkendové dni. Keď ani to nestačilo, Thomsonfly zrušil linku do Lutonu, v januári aj Doncaster a 28. marca ruší aj svoj posledný spoj z Bourenmouth. Škótsky Flyglobespan nezačal lietať avizovanú linky z Aberdeenu, zrušil lety z Edinburgu a koncom marca zatvára linku z Glasgowa a ruší Prahu ako destináciu. V Prahe sa nedarí ani švajčiarskym lowcostom. Vlani v lete zrušil linku zo Ženevy Flybaboo, na jeseň zatvoril spoj z Bazileja easyJet Switzerland a koncom marca ruší aj spoj zo Ženevy. Vlani sa však darilo lowcostovým spojom z Talianska, hoci aj tam bolo veľké preskupovanie síl. Spoločnosť SkyEurope rýchle zistila, že spoj Viedeň-Praha nebude ziskový a zrušili ho. Aj linku do Turína. Od leta však pridávajú Lisabon, Terst, Pisu a na leto Olbiu. Prahu sa chystal dobýjať aj Ryanair. Rokoval s letiskom o piatich linkách, otvoril však iba Dublin. Hoci na tejto linke si cestujúcich lanária už ČSA i lacný Aer Lingus. O Eindhovene, Düsseldorfe, Bourenmouthe a Štokholme (Skavsta) sa zatiaľ nerozhodol. Pretlak začína byť aj v Poľsku. Ryanair je silnejší než miestny Centralwing. O trh sa bije aj maďarský Wizzair, ktorý v Poľsku lieta viac než v Budapešti. Masívny boj o Varšavu začal Norwegian. SkyEurope si pri odchode z Budapešti i Krakova i pri zrušených linkách zo Salzburgu a Innsbrucku do západnej Európy sťažovala na prílišnú sezónnosť. Ryanair kvôli sezónnosti na zimu zatvoril lety na Balaton, do Puly a Zadaru. Opäť ich otvorí až na jar. Vtedy zasa definitívne odchádza zo slovinského Mariboru.
Skúsenosti Rynairu
Najväčšia európska nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair pred tromi rokmi avizovala zimný krvavý kúpeľ a masový zánik menších lowcostov. Zaniklo len pár. Tento raz však avizuje zložité časy lowcostov podľa vlastnej skúsenosti. Hoci sa tržby Ryanairu vo štvrtom štvrťroku fiškálneho roku 2007/2008 zvýšili o 16 percent, čistý zisk medziročne klesol o 27 percent. Aby Ryanair udržal nízke ceny leteniek, zvyšuje svoje povestné príplatky. Napríklad za batožinu. Spoločnosť sa obáva, že vo fiškálnom roku 2008/2009 môže zisk klesnúť až o polovicu. Ryanair stav pripisuje rastu cien paliva. Súčasne však pripúšťa, že pokles do istej miery spôsobujú aj nižšie ceny leteniek v dôsledku konkurencie. Tvrdí však, že si zachová vysoké tempo rastu liniek i počtu cestujúcich.
Kým počet cestujúcich mu v januári stúpol o 17 percent, obsadenie letov kleslo o dve percentá – na 69 percent. A to je značný pokles. Dopravca mal totiž od januára 2007 do januára 2008 v priemere obsadených 82 percent miest a 80 percent je takpovediac povinných. Spoločnosť tvrdí, že pokles vznikol aj dôsledkom ekonomického vývoja vo Veľkej Británii. Problémom však bude aj vysoký počet objednaných lietadiel. Nielen jeho, ale aj iných lowcostov, ktoré núti otvárať ďalšie nové linky a presviedčať akciami cestujúcich, že lietať treba. Ryanair však už nové trasy nelieta vždy denne, ale iba tri, štyri dni v týždni.
Východ vychádza drahšie
Ryanair akceptuje, že z východných krajín cestuje iná skupina ľudí než zo západu. Ide najmä o robotníkov, ktorí už necestujú autobusmi a o víkendových turistov do veľkých miest. Linky do postkomunistického sveta nie sú také výnosné ako spojenia medzi západnými krajinami. Iná je aj cenová štruktúra. Preto aj sľuby Ryanairu, že aj v postkomunistickej Európe otvorí základňu s vlastnými lietadlami a posádkami, odkladá a uprednostňuje britský či španielsky trh. V postkomunistických destináciách sú lety z východných krajín zvyčajne drahšie než v západnej Európe, pretože sú dlhšie. Letenka SkyEurope z Košíc, Tatier, Bratislavy či Prahy sa začína pri tej iste cene, pričom z Košíc trvá let o pol hodiny a z Bratislavy o pätnásť minút dlhšie, než z Prahy. A to do hry prichádza Sofia a Bukurešť, kam je to ešte ďalej.
Slovensko, ako súčasť postkomunistického sveta, bude predmetom ďalšej analýzy, keď dopravcovia odkryjú letné i jesenné karty a letiská zverejnia polročné štatistiky.