Letecká doprava

Konečná podoba bratislavského terminálu

Definitívnu podobu nového terminálu na letisku M. R. Štefánika predstavil Karol Biermann, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ letiska. Stavať sa začne koncom roka a hotový bude v roku 2010.

Odletová hala so všetkými službami medzi terajším terminálom a budovou pre general aviation bude mať kapacitu 3,5 milióna cestujúcich. Na oddelené prílety zo schengenských a neschengenských krajín budú dva jestvujúce príletové terminály. V druhej etape medzi rokmi 2010 a 2012 sa začne buď rekonštrukcia jestvujúceho terminálu alebo jeho asanácia. V oboch prípadoch vznikne druhá časť nového terminálu s približne tými istými rozmermi. Druhá etapa zvýši kapacitu na štyri až päť miliónov cestujúcich. Letisko nebude mať nateraz teleskopické nástupné mosty z nástupísk priamo na palubu. Bolo by to drahé a dominujúce nízkonákladové letecké spoločnosti to ani nevyžadujú (Ryanair ich dokonca výslovne odmieta ako zbytočné). Ale ani na chartery nie sú potrebné. Malé lietadlá štandardných dopravcov ČSA a Lufthansy takýto nástup nepoužívajú.
 
Peniaze z rozpočtu a bánk
Prvá etapa má byť hotová práve včas, pretože v roku 2010 má počet cestujúcich dosiahnuť 2,6 milióna, čo je kapacita súčasného terminálu. Táto etapa bude stáť 1,63 miliardy Sk (stavba okolo 900 miliónov a zvyšok technologické zariadenie), druhá 1,23 miliardy (stavba 800 miliónov). Z celkovej sumy 2,86 miliardy Sk približne 2,1 miliardy poskytne štát, zatiaľ však nie je jasný zdroj peňazí. Na zvyšných takmer 800 miliónov získa letisko úver z bánk.
Súčasné letisko vynaloží v rokoch 2008 až 2012 z vlastných zdrojov aj dve miliardy na nákup nových strojov, rozšírenie vybavovacích plôch, opravy dráh, vybudovanie priestorov pre nákladnú dopravu a údržbu a opravy. Už od 1. apríla tohto roku je v prevádzke „biznis salónik“ v schengenskom priestore a niektoré obchody. Do začiatku leta sa rozšíria parkoviská o 320 miest a zastaví sa priestor medzi odletovou a príletovou halou. Budú tam aj pre pulty tých touroperátorov, ktorí to budú chcieť. Do roku 2012 má byť dvesto metrov od terminálu hotová prípojka na jestvujúcu železničnú sieť a stanica. V ďalších rokoch sa má postaviť tunel popod dráhu a prípoj na trať na Žilinu a Galantu. Je už pripravený aj plán ďalšieho rozširovania terminálu k veži a budove riaditeľstva letiska.

Prečítajte si aj

Back to top button