Správy | Aktuality | Témy

Jahn: Šrotovné sa koncom roka vyčerpá

Priaznivý vplyv šrotovného, vďaka ktorému mladoboleslavská Škoda Auto zrušila pôvodné obmedzovanie výroby a vrátila sa k 5-dňovému pracovnému týždňu, vydrží zvyšovať dopyt po nových autách len do konca 3. štvrťroka. Denníku E15 to povedal šéf Združenia automobilového priemyslu Martin Jahn.

"Bude záležať na tom, či nemecká vláda bude šrotovné predlžovať a aké ďalšie štáty sa pripoja. Ja si myslím, že ak nedôjde k žiadnym výrazným zmenám, vydrží tento efekt tak do 3. kvartálu. Ku koncu roka už bude dopyt pravdepodobne poľavovať," dodal Jahn. V Európe zatiaľ zaviedlo šrotovné deväť krajín – Francúzsko, Nemecko, Cyprus, Taliansko, Luxembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko a Slovensko. Od 1. apríla budú môcť o príspevok na nové auto požiadať aj vlastníci starých áut v Rakúsku a počet týchto krajín sa tak rozšíri na desať. Ekologický príspevok na nákup nového auta sa v jednotlivých krajinách pohybuje od 675 do 5000 eur (od 20.335 do 150.630 Sk). V Španielsku ho nahrádza bezúročná pôžička do 10.000 eur (301.260 Sk). České automobilky ťažia najmä zo šrotovného v Nemecku. S využitím štátnej dotácie si nemeckí motoristi kúpili už 49.000 škodoviek. Najväčší záujem je o Škodu Fabiu. Podľa nemeckého zväzu automobilového priemyslu už ľudia podpísali 420.000 kúpnych zmlúv so žiadosťou o šrotovné. Vláda však vyčlenila na ekologický príspevok na nákup nového auta 1,5 miliardy eur (45,19 miliardy Sk), a môže tak uspokojiť len obmedzený počet zhruba 600.000 kupcov. Nemecká nákupná horúčka tak zrejme už čoskoro poľaví. Podobné je to aj v ďalších štátoch. Odborníci sa napriek tomu domnievajú, že šrotovné povzbudí Európanov len tento rok k nákupu milióna nových áut. Oproti prognóze bez ekologickej podpory by sa predaj áut mal zvýšiť asi o 7 %.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button