Cestná doprava

Za 10 dní 2500 kilometrov bez emisií

Za 10 dní 2500 kilometrov bez emisií. Na prelome apríla a mája plne elektrický mestský autobus Lion’s City 12 E vyštartoval z Mníchova na turné „MAN elektrifikuje Európu“. O desať dní neskôr dorazil do írskeho Limericku a na konte mu pribudlo ďalších 2448,8 zelených kilometrov.

Cieľom autobusového maratónu s nulovými emisiami bolo ukázať, že e-mobilita na európskych cestách už funguje. A je vhodná pre každodenné používanie. Plne elektrický mestský autobus MAN prešiel cez osem krajín, cesta trvala desať dní a za ten čas absolvoval viac než 2500 kilometrov. Turné „Electrifying Europe“ odštartovalo 29. apríla z Mníchova.

Hlavným protagonistom misie bol MAN Lion’s City 12 E, ktorý absolvoval trasu z bavorskej metropoly cez Innsbruck, St. Moritz, Vaduz, Zürich, Štrasburg, Luxemburg, Brusel, Rouen a Cherbourg do Limericku v Írsku. Tam dorazil presne podľa harmonogramu 8. mája 2022. Toto cieľové mesto bolo vybrané zámerne, pretože v termíne od 9. do 12. 5. sa tam konal prestížny International Bus Euro Test 2022 a MAN sa na ňom zúčastnil so svojím plne elektrickým mestským autobusom. MAN chcel počas turné vyslať aj signál pre mierumilovnú Európu. Preto Lion’s City E zdobili modré a žlté dizajnové prvky, čo korešponduje s farbami ukrajinskej vlajky.

Na trase dlhej takmer 2500 km dosiahol e-bus značky MAN priemernú rýchlosť 41,0 km/h

Priemerná spotreba 0,72 kWh/km

„Počas turné náš elektrický autobus pôsobivo predviedol, že už je možné naprieč Európou jazdiť bez emisií. Náš tím navštívil metropoly i mnoho rozmanitých regiónov a Lion’s City E bol vždy spoľahlivý a efektívny. Diaľková jazda, ktorá nie je typická pre mestský autobus, však ukázala aj množstvo výziev, najmä pokiaľ ide o nabíjaciu infraštruktúru,“ povedal Rudi Kuchta, šéf autobusovej divízie v MAN Truck & Bus. V každom prípade elektrický city bus MAN excelentne zvládol všetky typy prevádzky. Dokonca aj náročnú horskú cestu cez švajčiarsky priesmyk Julierpass (nadmorská výška 2284 m), na ktorej musel prekonať množstvo ostrých zákrut, strmé stúpania a série serpentín. A to všetko v prudkom vetre pri teplote -1 °C.

Počas „Electrifying Europe Tour“ 12-metrový mestský autobus prešiel vzdialenosť presne 2448,8 km a spotreboval celkove 1763,7 kWh energie – to znamená zhruba 0,72 kWh na 1 kilometer jazdy. Tieto špičkové hodnoty dosiahol vďaka efektívnej technológii a pozoruhodnej priemernej hodnote rekuperácie 20,8 %. Energiu pre jazdu v širokom spektre topografických podmienok dodávalo šesť lítiovo-iónových batérií (kapacita 480 kWh). Nabíjali sa vždy až v cieli plánovej dennej trasy. Počas jednotlivých etáp nebolo potrebné priebežné dobíjanie. V horských sekciách MAN Lion’s City 12 E opätovne predviedol svoj výnimočný potenciál dobíjať batérie rekuperáciou energie vznikajúcej pri brzdení (maximálna rekuperačná kapacita autobusu je okolo 50 %).

Imponuje technológiou a dlhým dojazdom

Novú generáciu mestských autobusov MAN skompletizoval 100-percentne elektrický Lion’s City E, teda variant s nulovými emisiami. Sériová produkcia 12-metrového modelu odštartovala v októbri 2020 vo fabrike MAN Starachowice (Poľsko). Od apríla 2021 sa vyrába 18-metrový kĺbový autobus s batériovým elektrickým pohonom Lion’s City 18 E. Jeho prepravná kapacita je až 130 cestujúcich, 12-metrový súrodenec prepraví maximálne 88 pasažierov.

Pokiaľ ide o pohonnú sústavu, MAN využíva centrálny elektromotor na zadnej náprave, resp. pri kĺbovom variante dva centrálne elektromotory na druhej a tretej náprave, čo podporuje jeho jazdný výkon. Energiu pre plne elektrický pohon dodávajú batérie umiestnené na streche vozidla. Pri priaznivých podmienkach garantujú dojazd na jedno nabitie až 350 kilometrov – počas celej životnosti batérií.

Najdlhšia denná etapa merala až 417,9 km (Brusel – Rouen)

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
PH

Prečítajte si aj

Back to top button