Cestná doprava

Výstavba diaľníc a rýchlostných ciest pripomína žilinskej SOPK rok 1999

Výstavba diaľníc a rýchlostných komunikácií na území Žilinského kraja pripomína situáciu z roku 1999, keď sa ich výstavba na území kraja zastavila. Na tlačovej konferencii v Žiline to skonštatoval predseda predstavenstva Žilinskej regionálnej komory (ŽRK) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) v Žiline Dušan Haluška.

„Akonáhle sa má začať realizovať niektorá časť stavby, nájde sa alebo vytvorí problém. Či už geologického charakteru, časového alebo nepripravenosti danej akcie,“ skonštatoval Haluška. Poukázal pritom na skutočnosť, že v PPP projektoch sa žilinské úseky objavili v 2. a 3. balíku, aj keď boli podľa jeho slov dávno predtým rozrobené alebo pripravované ako prvé. „Tým pádom sa na prvé miesto dostal PPP projekt na Banskú Bystricu a zároveň tam bol prisunutý aj obchvat Banskej Bystrice, ktorý sa nikde nevyskytoval,“ dodal Haluška. Predseda predstavenstva ŽRK SOPK tiež pripomenul, že v roku 1999 zadala vláda vypracovanie variantu diaľnice D1 cez Rajec, na ktorý sa vynaložilo 60 miliónov Sk (1,99 milióna eur). „Ako výhodnejší bol potvrdený pôvodný variant. Takisto bola zadaná štúdia smerovania trasy na sever smerom na Oščadnicu, kde sa vyhodilo zhruba 12 miliónov Sk (398.327 eur) a takisto bola potvrdená ako najvýhodnejšia a najperspektívnejšia pôvodná trasa. To je tá paralela, ktorá nás zaráža a ktorá sa nám objavuje zrazu aj v týchto rokoch na území Žilinského kraja,“ uviedol Haluška. Haluška ďalej upozornil, že následkom nedobudovanej infraštruktúry nechcú zahraniční investori umiestňovať závody za Strečnianskou kotlinou smerom na Martin a Ružomberok. „Väčšie firmy pracujú v systéme „just in time“ a v prípade havárie alebo problému pri Strečne sa zastavia všetky dodávky. Z tohto dôvodu nám do regiónu až po Dolný Kubín nikto nechce ísť. A naopak, už etablované firmy presúvajú výrobu z týchto oblastí bližšie k centrám a do oblastí, kde je vybudovaná infraštruktúra,“ podotkol Haluška. Problémy s dopravou zo Žiliny smerom do Českej republiky cez Kysuce spôsobí podľa Halušku aj výroba v závode Hyundai v českých Nošoviciach, ktorú spustili 1. novembra. „Keď bude Hyundai v plnej prevádzke, hovorí sa o roku 2010 až 2011, nabehne na 300.000 áut ročne. To znamená, že denne bude medzi závodmi v Žiline a Nošoviciach pendlovať zhruba 600 až 800 kamiónov. Už teraz máme na tejto trase niekoľkokilometrové zápchy a nevieme si predstaviť, čo sa tam bude diať,“ upozornil Haluška. Riaditeľ ŽRK SOPK v Žiline Ján Mišura informoval, že žilinská komora žiada, aby sa urýchlene začal financovať tunel medzi Žilinou a Martinom na trase diaľnice D1. Ďalej vybudovať rýchlostnú cestu R3 – Dolný Kubín – Svošov – Martin – Žiar nad Hronom. „Potom žiadame urýchlene vybudovať spojenie Čadca – Svrčinovec – Zwardoň s prípojkou na Českú republiku. Pretože Nošovice už fungujú a žiadajú to aj slovenskí podnikatelia a subdodávatelia do Nošovíc,“ uzatvoril Mišura.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button