Cestná doprava

V apríli sa začne výstavba mosta z Mníška n/ Popradom do obce Piwniczna

Začiatkom apríla by sa malo začať s výstavbou hraničného mosta medzi obcou Mníšek nad Popradom v okrese Stará Ľubovňa a obcou Piwniczna v Poľsku.

TASR informovala prednostka Obvodného úradu v Starej Ľubovni Zita Pleštinská. Ide o prekládku cesty 1/68 nad riekou Poprad, v týchto dňoch sa pripravuje podpísanie zmluvy medzi Slovenskou správou ciest a Investičnou výstavbou a správou ciest – Košice.
      
„Účelom predmetnej stavby je preložka spomínanej cesty, ktorá bude tvoriť nové hraničné prepojenie medzi Poľskom a Slovenskom. Nové prepojenie je vzhľadom na nevyhovujúci stavebno-technický stav cesty č. 87 v Poľskej republike jediným riešením, ktoré pomôže k odstráneniu bodových zásad jestvujúcej cesty a k zvýšeniu bezpečnosti motorizovanej i nemotorizovanej dopravy,“ upozornila Pleštinská. Pod zlý stav vozovky, ktorá aktuálne funguje len v jednom smere, sa podpísal značný zosuv pôdy. V prípade ďalších zosuvov hrozí podľa prednostky úplné zničenie spojenia na tomto mieste.
      
Myšlienka výstavby hraničného prepojenia sa datuje do roku 1989, reálne kontúry však začala naberať v roku 2001. Výstava mosta sa však skomplikovala, keďže slovenská i poľská strana si museli o finančné prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie (ŠF EÚ) požiadať samostatne. Prelom nastal v apríli minulého roka na zasadnutí Slovensko-poľskej medzivládnej komisie vo Varšave, kedy obe strany potvrdili prioritu cezhraničnej dopravy. 
      
„Za slovenskú stranu je podľa Pleštinskej stavba úplne pripravená, vrátane právoplatných stavebných povolení a finančného krytia zo ŠF EÚ, Poliaci na finančné krytie ešte čakajú,“ vysvetlila Pleštinská. Výber dodávateľa stavby sa uskutočnil 15. februára. Dĺžka vozovky, ktorú je potrebné preložiť, je takmer 700 metrov, pričom deväťpolový most je dlhý takmer 323 metrov. Predpokladané celkové náklady na jeho výstavbu predstavujú asi 20,3 milióna eur. 
      
„Slovenská strana do prípravy stavby až do fázy právoplatných povolení investovala už viac ako 1,2 milióna eur, pričom náklady poľskej strany sú s tými našimi porovnateľné,“ dodala prednostka. Začiatkom apríla by sa podľa nej malo uskutočniť poklopanie základného kameňa za účasti ministrov dopravy SR a Poľska.
 

Prečítajte si aj

Back to top button